Tankade v-power, vad har hänt??

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Jag var ute på en tur till uppsala idag och när jag närmade mig hemmet så började "dags att tanka" lampan lysa. Det var kanske 2 liter kvar i tanken när jag svängde in på shell.
Jag tankade full tank och åkte hemmåt. På väg hem så körde jag en del på bakhjulet, och nu tyckte jag att den kändes jävligt trög...? Det var som att något höll emot nästan... man fick iaf inte den vanlig skjusten som man är van vid. Sen fick jag för mig att den började låta annorlunda... som en trimmad racebil typ :confused: (vassare ljud, inte det där vanliga mullret) Vad har hänt egentligen?? Ska väl inte vara några problem med att tanka 99? Innan har jag kört på OKQ8 98.

hjälp :gråta

Jag tror inte att det bränslet du tankade har någonting med din tröga R-etta att göra. Förmodligen någonting annat.

Nå, sånt där kan man ju få för sig ibland..
Ta ut hojen på en tur imorn och kör som vanligt utan att känna efter överdrivet mycket.
Får du inte upp den på bakan eller om topphastigheten är märkbart lägre så är det väl kanske dags att undersöka saken vidare.

skoteridioten skrev:
2477931 Nå, sånt där kan man ju få för sig ibland..
Ta ut hojen på en tur imorn och kör som vanligt utan att känna efter överdrivet mycket.
Får du inte upp den på bakan eller om topphastigheten är märkbart lägre så är det väl kanske dags att undersöka saken vidare.

Du har säkert rätt, hoppas jag. Det är ju inte direkt så att någon annan skulle märka någonting om dom provkörde. Men jag tycker fan att den blev slöare.. : / Funderar på om man ska tömma ut bensinen i värsta fall... men det känns lite meckigt. Det kan väl knappst ta skada? Tänkte om kvalitén på just den här bensinen var dålig av någon anledning...?

shoei skrev:
2477847 Jag var ute på en tur till uppsala idag och när jag närmade mig hemmet så började "dags att tanka" lampan lysa. Det var kanske 2 liter kvar i tanken när jag svängde in på shell.
Jag tankade full tank och åkte hemmåt. På väg hem så körde jag en del på bakhjulet, och nu tyckte jag att den kändes jävligt trög...? Det var som att något höll emot nästan... man fick iaf inte den vanlig skjusten som man är van vid. Sen fick jag för mig att den började låta annorlunda... som en trimmad racebil typ :confused: (vassare ljud, inte det där vanliga mullret) Vad har hänt egentligen?? Ska väl inte vara några problem med att tanka 99? Innan har jag kört på OKQ8 98.

All bensin som säljs i Sverige är framställd här i landet, vi har bara shell raffinaderi samt preem raffinaderi.. Allt kollas mkt noggrant och ett sk CQ ( kvalitetscertifikat) utfärdas alltid på alla blandningar innan det levereras ut till div kunder runt om i landet. Shell har sin bensin till sina mackar och ev övriga kedjor lite beroende på geografiska avstånd och vi på preem säljer till alla kedjor utom shell fast ibland förekommer varulån oss emellan. Alltså, all bensin vi tankar i landet kommer från antingen shell eller preem så det skiljer inte på kvaliteten mellan kedjorna..Sen är bensin färskvara, men upp till 1år är inga problem fast så länge lagerhålls aldrig produkten. Men är du tveksam så kan jag hjälpa dig med en analys av soppan i vårat labb om du skulle skicka 3dl.

/Martin Gbg

shoei skrev:
2477847 Jag var ute på en tur till uppsala idag och när jag närmade mig hemmet så började "dags att tanka" lampan lysa. Det var kanske 2 liter kvar i tanken när jag svängde in på shell.

kollat så inte ljuddämparn lossnat då :rolleyes:

preemer skrev:
2478009 All bensin som säljs i Sverige är framställd här i landet, vi har bara shell raffinaderi samt preem raffinaderi.. Allt kollas mkt noggrant och ett sk CQ ( kvalitetscertifikat) utfärdas alltid på alla blandningar innan det levereras ut till div kunder runt om i landet. Shell har sin bensin till sina mackar och ev övriga kedjor lite beroende på geografiska avstånd och vi på preem säljer till alla kedjor utom shell fast ibland förekommer varulån oss emellan. Alltså, all bensin vi tankar i landet kommer från antingen shell eller preem så det skiljer inte på kvaliteten mellan kedjorna..Sen är bensin färskvara, men upp till 1år är inga problem fast så länge lagerhålls aldrig produkten. Men är du tveksam så kan jag hjälpa dig med en analys av soppan i vårat labb om du skulle skicka 3dl.

/Martin Gbg

Där ser man.. Det skulle ju onekligen vara intressant o se om det var något konstigt med den. Men hur skickar man 3dl bensin? :tomten
Du som verkar insatt, vad skiljer shell's 99 oktan mot t.ex. OK Q8's 98?

ozeo skrev:
2478015 kollat så inte ljuddämparn lossnat då :rolleyes:

Beskriviningen var kanske lite överdriven, det är inte så att den låter helt konstigt utan den låter inte som den brukar bara.

Last edited:
shoei skrev:
2478027 Där ser man.. Det skulle ju onekligen vara intressant o se om det var något konstigt med den. Men hur skickar man 3dl bensin? :tomten
Du som verkar insatt, vad skiljer shell's 99 oktan mot t.ex. OK Q8's 98?

Beskriviningen var kanske lite överdriven, det är inte så att den låter helt konstigt utan den låter inte som den brukar bara.

Ett oktantal som i praktiken är totalt omärkbar för en motor..möjligen en ytterst liten skillnad på en mappat å trimmat fordon. Skillnaden mellan 95 å 98 däremot är stor, all 95 bensin innehåller 5% etanol som har ett lägre energiinnehåll. Alltså drar en mc med 98 i tanken mindre än med 95.Om du vill skicka så gör det i en mörk flaska, bensin blir dåligt i dagsljus på en halvtimme, det tappar oktantal fort.

Om du ringer mig imorgon på min jobbmobil kan jag hjälpa dig mer med en adress till mig. 070-450 2115

V-power behöver du bara ha i din bil inte i hojen...

Efter att min retta helt plötsligt dog två ggr när man var ute och körde så bestämde jag mig för att aldrig mer tanka 98 lr v-power i hojen..

Sen dess har den gått som en dröm på 95

98 och v-power tankas så sällan av folket att det känns som om den kan innehålla en massa skit bara.

Nu får bara volvon (A-tech steg 4) högre oktantal så att den inte spikar :tummenupp

Det finns hundra trådar om detta och utifrån det har jag bildat mig denna uppfattning.

Then I rest my case, då detta kan diskuteras i evighet

Last edited:
När du nästan körde soppatorrt så är det ju inte omöjligt att något skräp följde med ner kanske?

Anderzzon skrev:
2478133 V-power behöver du bara ha i din bil inte i hojen...

Efter att min retta helt plötsligt dog två ggr när man var ute och körde så bestämde jag mig för att aldrig mer tanka 98 lr v-power i hojen..

Sen dess har den gått som en dröm på 95

98 och v-power tankas så sällan av folket att det känns som om den kan innehålla en massa skit bara.

Nu får bara volvon högre oktantal så att den inte spikar :tummenupp

Det finns hundra trådar om detta och utifrån det har jag bildat mig denna uppfattning.

All soppa med högre oktantal än 95 är bara bättre bensin sedan kan man ju diskutera behovet iofs vid normal körning och utan 5% etanol somfinns i 95:an så någon skit innehåller den inte. Sedan kan ju den bli förorenad i tankbilen om inte chauffören skött sina sköljningar innan lastning.

testade o köra på 95 en tank efter att ha kört 99 hela sommarn...o det var STOR skillnad! Hojen tappade så pass mycket effekt att det lätt är värt med 99 oktan!

DanL skrev:
2478168 Ingen som har bänkningssiffror på 95 kontra 98,99 ?
Ska Googla lite.

Om någon kan bänka så kan jag ställa upp med soppa, 95,98, V-power samt 105-107 oktan som jag har på jobbet.. 105-107 tror jag bara ger resultat med en pc eller annat ställbart men det hade varit intressant att testa, om det sker någonstans i västra sverige. Lite svårt att skicka massa bensin..

Fick du mitt pm preemer?

Kal skrev:
2478198 testade o köra på 95 en tank efter att ha kört 99 hela sommarn...o det var STOR skillnad! Hojen tappade så pass mycket effekt att det lätt är värt med 99 oktan!

Intressant.. men du har inte märkt någon skillnad på 98 och 99? Känns som att bensinen på just den macken jag tankade på måste varit dålig.. verkar ju inte finnas några andra förklaringar

shoei skrev:
2478220 Fick du mitt pm preemer?

Intressant.. men du har inte märkt någon skillnad på 98 och 99? Känns som att bensinen på just den macken jag tankade på måste varit dålig.. verkar ju inte finnas några andra förklaringar

Har inte testat skillnad på 98 o 99...

Grejen var den att ja åkte från halmstad till Linköping (ca30 mil )...hittade ingen V-power så ja tankade 95 i en nästan om tank när lämnade halmstad. Så ja åkte väl ca 20 mil i streck på 95...ok helt onödig info :) meeen ja hade mcyket tid på mig att testa....så iaf.....(!)

Största skillnaden var på låga varv...stackars 600:an blev nästan helt orkeslös :(...på höga varv är det svårt o avgöra...:yoparty

Kal skrev:
2478198 testade o köra på 95 en tank efter att ha kört 99 hela sommarn...o det var STOR skillnad! Hojen tappade så pass mycket effekt att det lätt är värt med 99 oktan!

Placebo...? :va
Det finns typ 2345 trådar om detta ämne på SH, oktantalet är inte något mått på hur mycket "kraft" bränslet innehåller.

Oktantalet är bränslets förmåga att motstå självantändning (spikning)
Dessutom innehåller 95 oktanig pump-soppa 5-8% etanol (vilket har högre energiinnehåll) samt har MYCKET högre omsättning i bensinmakens tanksystem = mindre skit/kondens hinner accumuleras i tankarna.
98-101 oktan pumpsoppa innehåller mer tillsatser för att minska spikningstendenser = mindre effekt...

De fall där typ V-Power 99 oktan kan ha effekt-ökning är överladdade motorer där man kan öka överladdningen något och ändå inte ha några spikningstendenser, alt mycket extrema högkomppsmotorer.

Eller kanske moderna insprtningssystem med knack-sensorer mm men det överlåter jag åt någon annnan...

J

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back