Tankade diesel - Vilka åtgärder måste man göra?

Peugot

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Peugot, kisbee 2022
Frågan nedan gäller en moped, och inte motorcykel.
Men jag tänkte att frågan säkert är applicerbar på motorcykelmaskiner också.

Vi har en moped, s.k. EU-moppe, scooter.
Bara ett par veckor gammal och knappt 25 mil.

Nu har vi slagit diesel i tanken.
Uppskattningsvis 1,5 liter blandat med befintlig bensin om 5.5 liter.
Sedan kördes 3.5 km. Mopeden tappade kraft strax innan hemkomst. Mopeden är inte startad sedan dess.

Jag har ringt firman vi köpte mopeden av. De kunde inte göra så mycket mer än att tömma tanken och fylla på bensin.
Dock inga garantier på att det hjälper mot maskinskada.
I övrigt hänvisar de till försäkringsbolaget.

Jag har ringt försäkringsbolaget, och de kan inget göra. Försäkringen gäller inte för denna typ av "skada" och de vill inte rekommendera något.

Jag har försökt få kontakt med två andra servicefirmor.
De svarar dock varken i telefon, SMS eller E-post.

Jag kan dock antagligen boka en service eller reparation och i ord förklara vad jag vill ha åtgärdat.
Mopeden kostade mig ca 30 kSek, så jag kan lägga en bra slant bara för att minimera risken för maskinskada.

Vad anser ni man behöver göra för åtgärder på denna moped för att inte riskera maskinskada?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ingen skada kommer ske. Diesel är fetare och sänker oktanen, därför tappar du kraft. Töm tanken, slå i ny bensin och lite K-sprit för rengöring. Dränera förgasaren och sedan är det bara att starta. Gör rent stiftet också för säkerhets skull. Det omvända (bensin i en dieselmotor) är värre.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är helt lugnt, precis som "Busaberg" skriver.
Töm tanken på diesel, fyll på med bensin.
Ingenting har tagit skada av detta, så kör på :tummenupp
Tankar du däremot en modern dieselbil med bensin så kan det gå sämre, det kan vara bra att veta för framtiden.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gjort är gjort.

Tanka rätt soppa, se till att hålla koll på oljenivån i separatsmörjningen och fortsätt köra.
Det finns ingen mirakelkur att applicera i efterhand.

Läxa för framtiden: håll misstagen inom (sporthojs)familjen, istället för att frivilligt avhända er rätten till framtida garantianspråk eller försäkringsersättningar.


Edit!

Fyrtakt!
Glöm det där med separatoljan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Diesel har ju lägre oktan så det finns alltid risk för att en bensinmotor spikat om man kört den på dieselmix. Om motorn dött pga detta så lär den sakna kompression och den lär inte starta på bensin heller efter att ni bytt bränsle i tanken.
Då blir det till att lyfta av topp och cylinder.

Däremot förångas diesel inte så lätt så med en allt för stor koncentration diesel blir bränslet svårt att tända och motorn vill inte gå. Förhoppningsvis och troligtvis är detta vad som hänt och då kommer den gå som vanligt efter att ni tömt tanken på diesel och fyllt på med bensin. Bara tuta och kör.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Gjort är gjort.

Tanka rätt soppa, se till att hålla koll på oljenivån i separatsmörjningen och fortsätt köra.
För att inte förvirra trådstartaren: Separatsmörjning är endast aktuellt på 2-taktsmotorer vilket du troligen inte har.

Byt soppa och om problem kvarstår byt även tändstift. Det är inte troligt att en mopedmotor tar skada av lite diesel även om det kan hända.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*

Vad anser ni man behöver göra för åtgärder på denna moped för att inte riskera maskinskada?

Som jag förstår det hela är en Peugot Kisbee en modern moped med 4-taktsmotor och bränsleinsprutning.

Risker:
Som tidigare skrivits så är diesel "fetare" (läs: Smörjer bättre) än bensin.
Risken för maskinskada bedömer jag därför som försumbar.

Jag hade gjort, eller sett till att få gjort om jag inte varit bekväm att skruva själv:
0: Märk upp dunkarna som står därhemma... ;-)
1: Töm tanken
2: Demontera eventuella slangar i bränslesystemet, blås rent
3: Återmontera, fyll på med bensin
4: Kör och var glad. :)

Kort sagt:
Få ut så mycket av diesel-bensin-blandningen som möjligt.


Vem kan göra jobbet:
-Verkstaden hos säljaren av mopeden
-Valfri mopedverkstad
-Valfri motorcykelverkstad
-En vänligt sinnad lokal bilmekaniker med 2-hjulsintresse

Om du talar om var i landet du befinner dig så kan du säkert få rekommendationer på verkstäder.
Och en sak till:
Det är högsäsong på 2-hjulingsverkstäderna nu så att du inte får svar på mail/sms är inte så konstigt.
Åk till verkstaden, förklara ditt ärende.
Om dom inte kan hjälpa dig, fråga om dom vet någon annan som dom tror kan åta sig jobbet. Förvånansvärt ofta får man ofantligt mycket bättre hjälp i det personliga mötet än via telefon / sms / mail. Dessutom betydligt enklare att ställa följdfrågor när man står där öga mot öga. :)

Kostnad:
Jobbet bör vara enkelt och alltså inte kosta så många kronor. Kanske 2000:- totalt (2 timmar, 1000:-/timma) om du måste betala fullpris.
Självklart kommer mekanikern inte att kunna garantera att det lilla misstaget inte får några konsekvenser i framtiden, det kan ingen, men min bedömning är att risken är liten, nästintill försumbar.


Lycka till!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För att inte förvirra trådstartaren: Separatsmörjning är endast aktuellt på 2-taktsmotorer vilket du troligen inte har.

Byt soppa och om problem kvarstår byt även tändstift. Det är inte troligt att en mopedmotor tar skada av lite diesel även om det kan hända.


Rätt!

4-takt, så klart.
Det är nya tider nu. :näsblod
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Passande låt till det kommande skruvandet?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
För länge sedan när man var i moppeåldern gjorde man ju en del bus. Bl a hade man diesel i tanken på moppen, vilket fick till följd att den rökte som f..n. Sen ställde man sig framför kiosken i byn och torrgasade så mycket det gick, tills gumman i luckan började gallskrika sånt som inte går att publiceras här. Inte pajade motorn för det. Min gamla JLO motor fick utstå mycket, men den höll :LOL:
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ingen skada kommer ske. Diesel är fetare och sänker oktanen, därför tappar du kraft. Töm tanken, slå i ny bensin och lite K-sprit för rengöring. Dränera förgasaren och sedan är det bara att starta. Gör rent stiftet också för säkerhets skull. Det omvända (bensin i en dieselmotor) är värre.
Det har varit etanol i bränslet i några år nu. Hojen har ingen förgasare.
 

Peugot

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Peugot, kisbee 2022
Tack för alla svar och tips.

Nog för att jag meckat en del gamla mopeder (typ 70 tal) samt fixar allmänt med mina gamla 2-takts utombordare.
Det har var dock en helkapslad skapelse. Men med lite demontering gick det att komma åt förgasare. Fullsmetad med kablar och slangar.

I alla fall. Tömde tanken och kopplade loss slang från tanken och lät allt rinna ut. Spolade lite med ny bensin. Sedan fylla på och starta.
Hon gick kasst under någon minut. Fick starta motorn ett antal gånger.
Men sedan gick hon bra. Lät henne gå några minuter på tomgång innan provtur. Och det kändes normalt.
Sedan fick dottern ta över henne igen och jag tror hon från och med idag kommer ha superkoll på vilken pump som är diesel respektive 95 :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack för alla svar och tips.

Nog för att jag meckat en del gamla mopeder (typ 70 tal) samt fixar allmänt med mina gamla 2-takts utombordare.
Det har var dock en helkapslad skapelse. Men med lite demontering gick det att komma åt förgasare. Fullsmetad med kablar och slangar.

I alla fall. Tömde tanken och kopplade loss slang från tanken och lät allt rinna ut. Spolade lite med ny bensin. Sedan fylla på och starta.
Hon gick kasst under någon minut. Fick starta motorn ett antal gånger.
Men sedan gick hon bra. Lät henne gå några minuter på tomgång innan provtur. Och det kändes normalt.
Sedan fick dottern ta över henne igen och jag tror hon från och med idag kommer ha superkoll på vilken pump som är diesel respektive 95 :)
Vart lät du det rinna ut? Viktigt att det inte rinner ner i en våtmark där tex grön lövgroda lever.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kort svar:
Diesel i bensinmotor - inte bra men ingen katastrof, motorn överlever,
Bensin i dieselmotor - katastrof!
Vi hade en VW Jetta Diesel -82 när jag var liten, en ohyggligt sportig sak med 54 sugponnysar. Den har jag för mig att man fick tanka bensin i om det var -35C eller kallare. Jag minns inte om det var fick eller skulle dock :va Och om det var nödlösning för att gamla tiders diesel parafinerade sig när det var rejält kallt, eller om det var så kallt och dålig förbränning ändå så att det var sak samma då.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur katastrofalt är det med bensinen i nyare dieselbilar? Förra sommaren skedden en "liten miss" på OK macken här, då man fyllde fel från tankbilen.

Den lokala bärgaren och lokala verkstäderna hade som fullt med att tömma tankar på bilarna, dock har jag inte hört talas om några motorsport. Lägger moderna bilar lättare av innan skador sker?

Morsan tankade bensin i min diesel Vectra men kom på sig och åkte om verkstan blev en tripp på ca 3 km och dom tappade tanken, bilen var lite svårstartad några dagar men sen gick den som vanligt.

Att man inte ska tanka fel är väl uppenbart men hur stora är risken för skador. Efter OK fadäsen borde det ju hörts på nån om motorsport om det förekommit i större utsträckning. Tog ju ett tag innan misstaget märktes och flertalet körde sina bilar till dom gick dåligt eller stannade.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Testade ofrivilligt själv en trött morgon när jag fyllde tanken på diesel-Alfan (2,4 JTDm) med BF95. Kom kanske 2 km innan motorn började missa och sedan dog, varpå jag insåg vad som hänt. Bärgning till verkstad och tömning så gick den ca 7000 mil till innan jag sålde, och jag tror den lever fortfarande. Katastrofen är alltså inte garanterad ens på modern common-rail spis.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frun hämtade upp mig utanför krogen en blöt kväll.
På vägen hem släppte hon av mig vid macken med ordet "Tanka!".
Efter 50 liter bensin i dieseltanken satte jag mig i bilen igen.
Hon tittade (som tur var) på pumpen och frågade "Tankade du bensin?".
Så vi (jag) knuffade undan bilen och ringde bärgare.
Volvo bytte några filer och sög ur tanken, kostade några tusingar.

Jag slipper numer tanka om jag är full...:fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top