Tankade diesel - Vilka åtgärder måste man göra?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag undrar om det rent av kan vara så att en modern common-rail motor rent av stannar fortare än en gammal hederlig diesel med mekanisk pump och där av minskar risken för allvarligt haveri?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vi hade en VW Jetta Diesel -82 när jag var liten, en ohyggligt sportig sak med 54 sugponnysar. Den har jag för mig att man fick tanka bensin i om det var -35C eller kallare. Jag minns inte om det var fick eller skulle dock :va Och om det var nödlösning för att gamla tiders diesel parafinerade sig när det var rejält kallt, eller om det var så kallt och dålig förbränning ändå så att det var sak samma då.
Det är en metod i extremkyla o spä ut med lite benzina , förr innehöll viss militärdiesel för arkisk superkyla benzin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Diesel i en bensinare är väl värre än det motsatta? Det är ju därför du inte kan få i dieselmunstycket i en bensintank.

Or so I'm told...
Som tonåring försökte vi få liv i en dieselmotor från en vibroplatta (det var var den påstods komma ifrån IAF)
Vi lyckades få den att gå riktigt bra, men så var det någon som tankade den med bensin och körde den på fullgas tills den dog.

Alla var säkra på att det var sista gången den startade, men efter att ha tömt den och luftat den och fyllt den med diesel startade den precis som förut, dessutom hade den mycket bättre tomgång, förmodligen tvättade bensinen ur spridaren.

Jag tror att han som hade hittat motorn tänkte sätta den i en båt, men jag vet inte om det blev så.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Diesel i en bensinare är väl värre än det motsatta? Det är ju därför du inte kan få i dieselmunstycket i en bensintank.

Or so I'm told...
Nope.

Sen är det knappast någon större risk för motorhaveri oavsett om man kör diesel i en bensinare eller vice versa. Motorn går piss, stannar, man tömmer på bränsle och fyller på nytt sen går allt igen. Feltankningar sker hur ofta som helst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top