Tankade diesel - Vilka åtgärder måste man göra?

Jag undrar om det rent av kan vara så att en modern common-rail motor rent av stannar fortare än en gammal hederlig diesel med mekanisk pump och där av minskar risken för allvarligt haveri?

Vi hade en VW Jetta Diesel -82 när jag var liten, en ohyggligt sportig sak med 54 sugponnysar. Den har jag för mig att man fick tanka bensin i om det var -35C eller kallare. Jag minns inte om det var fick eller skulle dock :va Och om det var nödlösning för att gamla tiders diesel parafinerade sig när det var rejält kallt, eller om det var så kallt och dålig förbränning ändå så att det var sak samma då.
Det är en metod i extremkyla o spä ut med lite benzina , förr innehöll viss militärdiesel för arkisk superkyla benzin.

Diesel i en bensinare är väl värre än det motsatta? Det är ju därför du inte kan få i dieselmunstycket i en bensintank.

Or so I'm told...
Som tonåring försökte vi få liv i en dieselmotor från en vibroplatta (det var var den påstods komma ifrån IAF)
Vi lyckades få den att gå riktigt bra, men så var det någon som tankade den med bensin och körde den på fullgas tills den dog.

Alla var säkra på att det var sista gången den startade, men efter att ha tömt den och luftat den och fyllt den med diesel startade den precis som förut, dessutom hade den mycket bättre tomgång, förmodligen tvättade bensinen ur spridaren.

Jag tror att han som hade hittat motorn tänkte sätta den i en båt, men jag vet inte om det blev så.

Diesel i en bensinare är väl värre än det motsatta? Det är ju därför du inte kan få i dieselmunstycket i en bensintank.

Or so I'm told...
Nope.

Sen är det knappast någon större risk för motorhaveri oavsett om man kör diesel i en bensinare eller vice versa. Motorn går piss, stannar, man tömmer på bränsle och fyller på nytt sen går allt igen. Feltankningar sker hur ofta som helst.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul