Tamada kan, Roberts kan inte...

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Roberts och Suzuki har länge gnällt på att det är Bridgestone däcken som gör att de inte kan vara med och slåss i toppen men så kliver Tamada fram idag med samma märke på däcken och nästan leker hem loppet i Rio.

Det finns säkert en jäkla massa faktorer som påverkar däckslitaget men kan någon med lite kunskaper förklara hur Roberts kan leda de första varven för att sedan rasa bakåt och hur Tamada bara kör bättre och bättre?

Om det är som jag tror, att föraren och fjädring/dämpning, är det som påverkar däckens hållbarhet mest så borde väl Suzuki ha skaffat antingen en ny förare eller en ny leverantör av fjädrar/dämpare?

Känns nästan som att det är bättre att Roberts kvalar som en påse nötter än att han får en att tro att Suzuki faktiskt ska kunna utmana de andra :död
 
tycker ändå att det var ett fall framåt för Suzukin...


jag ser gärna åxå att kawan å duccen tar sig lite längre fram
 
sandstream skrev:
...

Känns nästan som att det är bättre att Roberts kvalar som en påse nötter än att han får en att tro att Suzuki faktiskt ska kunna utmana de andra :död


Nå må du huske at honda'n har en god del flere hester enn suzuki'n, pluss den er 15-20 km/t raskere. Alle som kom før roberts har vel uten tvil snabbare hoj enn han.
 
Azzurro skrev:
Nå må du huske at honda'n har en god del flere hester enn suzuki'n, pluss den er 15-20 km/t raskere. Alle som kom før roberts har vel uten tvil snabbare hoj enn han.
Det som är mindre roligt för Suzuki är ju att de hade en ny motor till den här tävlingen, en V4:a, men den verkar ju inte hänga med. Har de inga testförare som är med och tar fram en ny motor?
 
Nu vet jag iofs inte om Roberts åkte långsammare och långsammare, utan bara att övriga förare hade ett högre racetempo, så fort de kom om kunde han tyvärr inte hänga med. Det syns verkligen att hojen saknar antingen traction eller hästkrafter, eller snarare lite av båda.
Vad gäller "hållbarheten" på däcken som kommentatorerna tjatade lite väl mycket om, så är det ju inte det bridgestone haft problem med, deras däck har inte varit lika vassa helt enkelt. Och nakanos och roberts däcksepareringsproblem är förmodligen ett fabriksfel, eller var kanske en chansning från fabriken. Michelin har haft samma problem, så även dunlop.
Det jagas rätt mycket vikt i däcken, förutom att de ska greppa överjävligt, hålla länge etc, ska de vara lätta..
Dock såg suzukin ut att funka rätt bra chassimässigt, men det är väldigt svårt att hålla någon/några bakom sig som har 10-15km/h mer i toppfart..
 
sandstream skrev:
Det som är mindre roligt för Suzuki är ju att de hade en ny motor till den här tävlingen, en V4:a, men den verkar ju inte hänga med. Har de inga testförare som är med och tar fram en ny motor?

Den var ju förmodligen bättre än de andra motorerna de haft innan, men räckte inte hela vägen idag..
 
jag håller helt klart på roberts han vet va det handlar om!!... kul att se att rossi och sete åkte av i dag. Så man får se lite nytt folk på banan
 
sandstream skrev:
Det som är mindre roligt för Suzuki är ju att de hade en ny motor till den här tävlingen, en V4:a, men den verkar ju inte hänga med. Har de inga testförare som är med och tar fram en ny motor?

Dette var det 3. racet roberts kjörde med den nye motorn, hopkins brukte den for förste gang i dag. Den er inte så snabb som den gamle men mer user friendly ifølge suzuki.
 
sandstream skrev:
Det som är mindre roligt för Suzuki är ju att de hade en ny motor till den här tävlingen, en V4:a, men den verkar ju inte hänga med. Har de inga testförare som är med och tar fram en ny motor?

Suzuki har mig veterligen alltid kört med en V4:a, så helt ny är den inte. Grundkonstruktionen är väl densamma som förut.
 
oFFkeFF skrev:
Nu vet jag iofs inte om Roberts åkte långsammare och långsammare, utan bara att övriga förare hade ett högre racetempo, så fort de kom om kunde han tyvärr inte hänga med.

285882.jpg
 
Azzurro skrev:
Dette var det 3. racet roberts kjörde med den nye motorn, hopkins brukte den for förste gang i dag. Den er inte så snabb som den gamle men mer user friendly ifølge suzuki.
Så var det nog! Kommentatorerna på Eurosport kan dock konststycket att förvränga det mesta :D
 
Från varv 6 till 18 ligger ju Roberts inom 1 sekund och på slutet hade han 6-7 sekunder ner till 8:an så det kanske var så enkelt att däcken fungerade bra men att motorn behöver lite mer toppfart?
 
Tycker synd om Roberts, hans bästa tid är ju i princip nere på varvrekordet och det är synd att han inte får visa vad han går för hela racet igenom.
 
sandstream skrev:
Från varv 6 till 18 ligger ju Roberts inom 1 sekund och på slutet hade han 6-7 sekunder ner till 8:an så det kanske var så enkelt att däcken fungerade bra men att motorn behöver lite mer toppfart?

Han tappar ju en sekund per varv, syns hur tydligt som helst, Roberts hade ju inga problem att åka låga 50, men sen hände nånting.....
 
Chris Ash skrev:
Tycker synd om Roberts, hans bästa tid är ju i princip nere på varvrekordet och det är synd att han inte får visa vad han går för hela racet igenom.
Fortsätter Suzuki så här så kanske han kan vinna ett lopp i slutet av säsongen *HOPPAS*
 
Chris Ash skrev:
Han tappar ju en sekund per varv, syns hur tydligt som helst, Roberts hade ju inga problem att åka låga 50, men sen hände nånting.....
Han kanske tappade den sekunden på rakan eftersom han hade lägre toppfart än de fom var före, ca 10 km/h?
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top