Tajma kammar efter montering av 2 mm cylinderspacer?

Antar Anders menar att 3 gr är en så liten ändring att den inte spelar nån roll.
Är du noga kan du kolla kamtimingen efteråt. Säkerligen är toleransen vid tillverkningen
däromkring, så med lite otur kan du behöva justera efteråt. Om du sen märker nån skillnad
är en annan sak.:)
/u
 
BostonGurka skrev:
2691214 Ursäkta några nyfiken-amatör-frågor:

När behöver man hålla på att krångla så med ventiltider?
På de få motorer jag har skruvat sönder sitter kamdrevet direkt på
kamaxeln utan några justeringsmöjligheter. Ser det ut så på alla motorer?
Jag har bara letat reda på den länk på kedjan som passar bäst och satt
kedjan där. Är det bara folk som inte har något liv utanför garaget som
håller på och krånglar med några grader hit och dit?

Om man nu är så petig med graderna, hur mycket påverkar en sliten
kamkedja ventiltiderna? Om det är några tiotal länkar mellan vevaxel och
kamaxel (Jag bara gissar.) ger väl 0.1mm slitage per länk (Är det
jättemycket?) ett samanlagt fel på flera mm?
1) när man känner för det
2) nej
3) nej, troligen inte
4) lika mycket som om man inte är petig m graderna
5) vet ej
6) ja
/u
ps. undrar om du verkligen vill ha svar på nåt, och isf vad. ds.
 
En kugg på kamkedjan motsvarar på ett ungefär skillnaden mellan krokiga eller icke-krokiga ventiler. Det är något att bry sig om, speciellt på moderna mc-motorer med väldigt tajta kolv/ventil-spel. Med spacer gör det mindre skillnad men om det rör sig om en kugg så motsvarar det ca 1000 varv i vridmomentförflyttning. För mig spelar det STOR roll om man sätter kamtiderna fel, dvs jag får mer jobb att göra! :D
 
Tror knappast nån timar om kammar pga sliten kamkedja. Det påverkar timingen för lite.
Påverkar kedjeslitaget timingen mycket måste kedjan bytas; för att den är slut alltså.

Bara folk som är intresserade av max.prestanda, eller tycker motorer är kul, timar sina kammar.
/u
 
BostonGurka skrev:
2691704"kolv/ventil-spel" är det det som heter "squish" på utrikiska?

Squish är kolvens avstånd till topplocket.

Ventilstuds är ovanligt men en realitet med väldigt vassa kammar eller en väldigt sliten motor.

Mig veterligen finns det ingen modern MC-motor som tål att kamkedjan går av.

Man ska vara anal med toleranser. Det kostar pengar att få reda på vad det kostar den hårda vägen. Been there... Förrut trodde jag, men nu vet jag.
 
BostonGurka skrev:
2691704 Som ni märker är jag rätt frågvis av mig. Sorry!
Fråga på du. Men avhåll dig gärna från att offentligt gissa huruvida svararna 'har ett liv' eller inte.
/u
 
BostonGurka skrev:
2691704 Tack för svaren!


"kolv/ventil-spel" är det det som heter "squish" på utrikiska?

Jag antar att det är rätt olika på olika motorer. Jag har hört att somliga
gamla bilmotorer t o m klarar ett kam-kedje/rem-brott utan att slå sönder
ventilerna. Stämmer det?

Så ni trimgalningar sitter hemma och mäter "squish"et i tiondels
millimetrar medans vanligt hederligt folk åker omkring med centimetrar?

Om man har så litet "squish" måste det väl vara himla mycket viktigare
att ventifjädrarna orkar få ventilerna att följa kamexeln hela tiden och
bli känsligt för övervarvning?

Jag antar att på min gamla standard-bil-motor är det bara att kugga på
den nya kedjan den länk som passar bäst och tuta och köra.


Som ni märker är jag rätt frågvis av mig. Sorry!

Ja volvo motorerna klarar det, men att någon motor klarar ett kedjebrott betvivlar jag, om inte ventil/ventil/kolv krockar så blir det iaf trångt där kedjan har "klumpat ihop" sig.

Om man gör sig besväret att lyfta topp, cylinder, köpa packningar, bygga grenrör, plenium, modda IC, mm,mm, mm varför ska man då spara in den lilla tiden det i sammanhanget tar att tajma kammarna?
 
Såg det. så dumt...

Men jag har hittat samma text hos vänner Ducatiåkarna från norra Skottland :tummenupp

Alla 3 delar

Tips för er alla som är intresserade av detta, spara ner det :) (har det nånsans på garagedatorn...)
 
Tjena, fråga
Tänkte ge mig på detta framöver, men bara för att se hur kammarna verkligen står. Har inga ställbara drev, det ända jag gjort på busan är att nedre kamkedjedrev är framflyttat 5 hack pga 2mm spacer.
Har inköpt en indikatorklocka och gradskiva.
Klockan lär ju förlängas på nåt sätt eftersom mätstången inte når ner till tryckaren (shim under bucket) Tips där?? vill inte köpa mer skit...

Det jag inte förstår riktigt är hur man gör klockan fit for fight? Provade den bara lite när jag hade ventilkåpan av.

Den är ju griskänslig när man försöker sätta dit den, och ändrar ju värde hela tiden om jag försöker spänna den 1 mm mot ventiltryckaren. Ventiltryckaren ska ju gå nedåt när man börjar dra runt motorn
 
Last edited:
verkar som nu efter lite googlande att det är klockan som inte är den bästa. Graderingstavlan följer ju inte med när man försöker nollställa den!
 
Vippindikator var mycket smidigare än vanlig klocka som gärna glider runt och känns lite opålitlig när det är så trångt vid kanten. Inte sett några andra bilder tror jag med bucket on shim där folk mätt med vippindikator men de gör ju samma sak. Fick dock mäta 0,8 mm istället för 1 mm för att indikatorn bottnar vid 1 mm men eftersom man mäter åt vardera hållet blir ju resultatet samma när man drar av graderna från varandra från "vardera håll" av kamloben eller hur man nu ska beskriva det.

https://www.sporthoj.com/forum/show...turboprojekt&p=6224699&viewfull=1#post6224699
 
Tack för info båda 2, men varför skulle det vara ett hinder med motorn i ramen? Vad har jag missat? :va
Eller menar Herr Andersson att det bara blir lite bökigare?
Tycker det verkar ganska åtkomligt förutom när man ska montera kammar med motorn i ramen. Det hatar jag däremot.

Tänkte bara göra detta som en check i samband med efterdragning av m12 bultarna och ventilkoll, då en turboguru i norr hade misstanke om att speciellt insug stod fel pga den "mindre bra" toppeffekten på ett bänkpapper jag visade för honom.
Alltså, OM det nu verkligen var 1 bar.

Å andra sidan hade vi ingen exakt koll på laddtryck vid den "effektmätningen" jag gjorde mer än mätaren på styret. Vätskefylld men beter sig konstigt. Sen gick ju topplockspackningen efter detta och jag körde sönder motorn men som nu är lagad, så detta betyder inte så mycket i efterhand. Det bara stör mig lite...

Gav 265-270 hk, 241 nm, 18/38 drevning, då med mätarn på 1 bar.
Den effekten på en std-busa gen1 borde väl snarare ligga på 0,7-0,8 bar med det aggregatet:huvet
 
Last edited:
Det ?r herrans mycket enklare och minskar risken f?r fel med motorn ur, thats why.
 
Vänta nu, nedre drevet framflyttat 5 hack? I mina öron låter det väldigt mycket?
Är nog bra att lyfta ur motorn och mäta lobcenter som Andersson säger.
Mvh

Tjena, fråga
Tänkte ge mig på detta framöver, men bara för att se hur kammarna verkligen står. Har inga ställbara drev, det ända jag gjort på busan är att nedre kamkedjedrev är framflyttat 5 hack pga 2mm spacer.,
 
Jag har följt manual och allmän kännedom när jag gjorde detta, och tycker det vore konstigt om dem stod/står fel.
Har ju inga ställbara drev heller.

Detta är ju ett gammalt känt trick på busa 99-03.
Inte möjligt på vissa 04or och nyare tydligen, då drevet bara kan sitta på ett sätt på dessa.
Delningen på drevets splines är lite, lite försjutna mot kuggarna.

Hursomhelst så lär skrotet upp i bänk nu av kompetent
mek som kan fastställa riktigt laddtryck och justera in den.
Den magrade även ur oroväckande vid 6000rpm när jag gjorde den där effektmätningen.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top