TailRaiser

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Undrar om någon har måtten på en tailraiser för CBR900RR -96. Tänkte göra en på mekanisk verkstad, mycket billigare, max 500 spänn.

Tack på förhand.

Dawan skrev:
Undrar om någon har måtten på en tailraiser för CBR900RR -96. Tänkte göra en på mekanisk verkstad, mycket billigare, max 500 spänn.

Tack på förhand.
En färdig på s-racing kostar 600 har jag för mig, är det värt 100 spänn
och lägga tid på det?

1) Skruva lös orginallänkarna.
2) Rita av/skriv upp mått.
3) Korta den totala längden med 3-5mm.

Mina S-racing risers var kanske 3mm kortare och det gjorde 3 cm bak på hojjen. Något sånt.

EDIT: Såg på S-racings hemsida att Firebladens Riser inte alls var lik min, dock kanske du kan använda samma prinsip? :tomten

Last edited:
Valentinic skrev:
1) Skruva lös orginallänkarna.
2) Rita av/skriv upp mått.
3) Korta den totala längden med 3-5mm.

Mina S-racing risers var kanske 3mm kortare och det gjorde 3 cm bak på hojjen. Något sånt.

EDIT: Såg på S-racings hemsida att Firebladens Riser inte alls var lik min, dock kanske du kan använda samma prinsip? :tomten

Tackar för hjälpen, märkte du någon skillnad?

*DanTheMan* skrev:
Tailraisers köper man för att det e snyggare ,,sen att hojen inte går att köra sen det kan man ju stå ut med.

Beror väl på vad man har för hoj ???... Hade en ZX9R -96 , o tailrisers på den gjorde underverk. Klart roligare hoj !!!

sgtpepper skrev:
Jag beställde CNC-frästa tailrisers från Tyskland, det kostade 30 € (inklusive frakt) vilket inte ens är 300 spänn, helt klart prisvärt och smidigt.

http://www.bikefarmmv.de/hoeherlegung/index.php
Bestälde just en där ifrån till min zx6r, tror jag,hehe!
när jag var klar med order skickandet stog det." postleitzahl ist keine zahl ", jag spikar ju lådor, så för mig är det rena TYSKAN ,hehe! är det någon vänlig meniska som kan säga mig vad exakt det betycer???

för övrigt är det Fiiiiiiint när stumpan "svankar" hehe!

E22 skrev:
Bestälde just en där ifrån till min zx6r, tror jag,hehe!
när jag var klar med order skickandet stog det." postleitzahl ist keine zahl ", jag spikar ju lådor, så för mig är det rena TYSKAN ,hehe! är det någon vänlig meniska som kan säga mig vad exakt det betycer???

för övrigt är det Fiiiiiiint när stumpan "svankar" hehe!
Så här står det på sajten:

"This is a Jack up Kit for your Bike - Dog Bones - Tail Riser . For more Information to this Parts , in english , send a Mail to bikefarmmv@aol.com"

Så testa att skicka ett mail på engelska till bikefarmmv@aol.com så kan de nog hjälpa till att ta ordern.

Ang raisern

Vad jag fått förklarat för mig av "racegubbar" är att hojen blir
betydligt snabbare i svängar & mer lätthanterlig.
Vet man ju inte om det stämmer bara på bana eller så men
det blir ju klart snyggare stuk på hojen.. :yoparty

Modifier skrev:
Vad jag fått förklarat för mig av "racegubbar" är att hojen blir
betydligt snabbare i svängar & mer lätthanterlig.
Vet man ju inte om det stämmer bara på bana eller så men
det blir ju klart snyggare stuk på hojen.. :yoparty

Genom att höjja den bak så får du en brantare gaffelvinkel och ett kortare försprång. De där rejsgubbarna verkar vara riktigt upplysta.

Valentinic skrev:
Genom att höjja den bak så får du en brantare gaffelvinkel och ett kortare försprång. De där rejsgubbarna verkar vara riktigt upplysta.

Ok så vad menas med det du skrivit kortare försprång osv
har jag fått korrekt info eller bara blaj :confused:

Skickade mail till tyskarna om att jag ville ha info på Engelska
Fick tillbaka detta..tailraiserna höjer bakdelen på hojen & det finns till din model.. :va

Detta står ju även på Eng på sidan :7peta

/J

Fick precis utförligare svar från Tyskland ang raisern.

Till min hoj 40 Euro Frakt 10 Euro ,då är det billigare att anlita
en mekanisk verkstad,dom tar 300:- + fikabröd för att skära ut en
sådan. :)

Folkezx9r skrev:
Beror väl på vad man har för hoj ???... Hade en ZX9R -96 , o tailrisers på den gjorde underverk. Klart roligare hoj !!!

Grattis!
Du har köpt nåt onödigt till din hoj.
Din hoj har rideheight justering orginal. Mycket bättre än att byta hundbenen. Du ändrar inte progressiviteten på fjädringen.

Modifier skrev:
Ok så vad menas med det du skrivit kortare försprång osv
har jag fått korrekt info eller bara blaj :confused:
...

/J

Visst blir styrningen snabbare, iaf teoretiskt! Varierar nog från hoj till hoj hur mycket det gör, men lite gör det allt!

Tänk så här:
En chopper har låååångt försprång och en flack gaffelvinkel = långsam och trög styrning.
Sporthoj har kort försprång och brant gaffelvinkel = kvick styrning.
Sporthoj med tailriser har än lite kortare försprång och lite brantare gaffelvinkel.

Pentix skrev:
Äntligen klantar man sig rejält.... när man har beställt från http://www.bikefarmmv.de/hoeherlegung/index.php så får man ett mail, min dumme fan hinner radera mailet innan jag hinner läsa den! Så frågan lyder, är det en bekräftelse lr måste jag svara på det mailet?
Jag skulle gissa att det var ett mail med anvisningar om hur du skall betala osv, jag gjorde en banköverföring till deras tyska konto via min internetbank (SEB), det tog 3-4 dagar.

Bäst är nog att skriva till dom och säga att du råkat radera mailet.

sgtpepper skrev:
Jag skulle gissa att det var ett mail med anvisningar om hur du skall betala osv, jag gjorde en banköverföring till deras tyska konto via min internetbank (SEB), det tog 3-4 dagar.

Bäst är nog att skriva till dom och säga att du råkat radera mailet.

Får väl skicka ett mail till de då, tack för svaret.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...