Tagen.se

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Är det någon som använder sig av det här? Låter ju väldigt vettigt men hur funkar det igentligen, eftersom årsavgiften är väldigt låg och man kan få utbetalt över 4000 om året.

läs policyn runt hur du ska åka fast för att få ersättning så förstår du varför iaf jag inte visar minsta intresse för det hela.

Kan bli jobbigt i längden då straffet höjs efter varje fortkörning.

Jocke W skrev:
Är det någon som använder sig av det här? Låter ju väldigt vettigt men hur funkar det igentligen, eftersom årsavgiften är väldigt låg och man kan få utbetalt över 4000 om året.

Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-120 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till.

Tycker att det skulle vara för 50 vägar också men annars tycker jag iden är bra. Som det står är det ju för de som ibland råka köra för fort, jag "råkar" alltid köra för fort, men för 300 spänn om året så kan det nog va värt.

Nypan83 skrev:
Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-120 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till.

valium skrev:
Inte på hojen väl :confused:

nej i bilen på väg till borlänge från stockholm, dom satt o lurade bakom en kurva i sala, 2000 kr samt indraget körkort, 87 på en 50 väg
bild kommer inom kort

Yamaha_Tobbe skrev:
nej i bilen på väg till borlänge från stockholm, dom satt o lurade bakom en kurva i sala, 2000 kr samt indraget körkort, 87 på en 50 väg
bild kommer inom kort
:va

Dom skrev precis att det inte gällde på 50-väg

Nypan83 skrev:

Jag tycker detta verkar vara utmärkta regler. Man vill inte främja att folk kör för fort i städer eller utanför skolor och man ersätter inte om föraren vart berusad, kört utan bälte inte stannat vid stopplikt etc......

Vad anser ni andra vara orimligt?

Boris JR skrev:
Jag tycker detta verkar vara utmärkta regler. Man vill inte främja att folk kör för fort i städer eller utanför skolor och man ersätter inte om föraren vart berusad, kört utan bälte inte stannat vid stopplikt etc......

Vad anser ni andra vara orimligt?

Jag tycker inte att det är fel att de inte ersätter böter vid 30 0ch 50. Självklart skall man alltid köra säkert när risken finns att dra in andra. Men jag kan ärligt säga att tar polisen mig på 90 väg så har jag kört snabbare än 120 och därför tänker inte jag betala in pengarna...

Sen kan dom hymla hur mycket som helst med att dom inte uppmanar folk att köra för fort... Det är pengakåta kapitalister som har hittat ett kryphål i lagen som de kan tjäna pengar på. Om de respekterade böter som den strafform det är så skulle det inse att den tjänst de erbjuder direkt minskar det preventiva syftet med straffet.

Ska man hårdra det hela kan man säga att det skulle finnas försäkringar som skulle täcka skadestånd om du misshandlade eller slog ihjäl någon.

Pejo skrev:
Det är orimligt att man ska betala för en tjänst som skall ersätta en vid böter pga att man brutit mot trafikregler om tjänsten inte gäller när man bryter mot trafikregler.

Givetvis är lydelsen felaktigt tolkad, de ersätter fortkörningar bara man inte bryter mot några andra regler än just hastighetsbegränsningen vid det aktuella tillfället. Jag har själv fått ersättning från dem då jag råkade vara lite tung på foten (142 på 120 sträckan i halland)

De kommer alltid att hitta på nåt för att inte betala dina böter. För att just att ha bälte har ju inget med fortkörningen att göra så jag fattar inte varför det ska påverka. De kanske vill att folk använder mer bälte då de vet att de kan vinna på det.
Kör man fort så ska man köra så fort att man inte kan stanna...inte på ett tag iaf. :hihi (Absolut inte där man kan utsätta andra för fara :7peta )

Last edited:
Nypan83 skrev:
Jag tycker inte att det är fel att de inte ersätter böter vid 30 0ch 50. Självklart skall man alltid köra säkert när risken finns att dra in andra. Men jag kan ärligt säga att tar polisen mig på 90 väg så har jag kört snabbare än 120 och därför tänker inte jag betala in pengarna...

Sen kan dom hymla hur mycket som helst med att dom inte uppmanar folk att köra för fort... Det är pengakåta kapitalister som har hittat ett kryphål i lagen som de kan tjäna pengar på. Om de respekterade böter som den strafform det är så skulle det inse att den tjänst de erbjuder direkt minskar det preventiva syftet med straffet.

Ska man hårdra det hela kan man säga att det skulle finnas försäkringar som skulle täcka skadestånd om du misshandlade eller slog ihjäl någon.

Flejmar du eller e du på riktigt..........
Jag orkar inte drabbas av akut moralpanik det överlåter jag till någon annan........

Boris JR skrev:
Jag orkar inte drabbas av akut moralpanik det överlåter jag till någon annan........

Jag kanske inte är sååå upprörd... men jag tror nog inte att företag som dessa kommer vara så långlivade. Någon kommer få upp ögonen för det och sen är det kört.

Boris JR skrev:

Varför skulle han inte vara på riktigt?
Visst fan startade de företaget för att trodde de kunde tjäna pengar på att folk begår brott, även om brottet uppfattas som ringa av de flesta.
Den överdrivna parallellen med misshandel och skadestånd är väl inte så svår att förstå, eller?
Är det nåt som skall utlösa din moralpanik så är det snarare företaget du sponsrar som lever på och uppmuntrar att andra människor bryter mot lagen genom att köra för fort.

edit. Och vilken reklam dessutom. Smakligt värre! När kommer börsnoteringen? :banana

McFille skrev:
Varför skulle han inte vara på riktigt?
Visst fan startade de företaget för att trodde de kunde tjäna pengar på att folk begår brott, även om brottet uppfattas som ringa av de flesta.
Den överdrivna parallellen med misshandel och skadestånd är väl inte så svår att förstå, eller?
Är det nåt som skall utlösa din moralpanik så är det snarare företaget du sponsrar som lever på och uppmuntrar att andra människor bryter mot lagen genom att köra för fort.

edit. Och vilken reklam dessutom. Smakligt värre! När kommer börsnoteringen? :banana

Därför att anledningen till att de tyckte iden var kass var att den inte ersatte på 30-50 område samt meningen om att "kör man för fort så skall man köra så mycket för fort att det inte är lönt med försäkringar". Det ger intryck av att vederbörande borde se över sin trafikmoral, det är viss skillnad att hålla 50 framför ett dagis och hålla 130 på E6an även om båda är 20km/h för fort.......

Sen är det fortfarande upp till individen att avgöra om denne vill göra sig skyldig till ett brott oavsett om man får ta straffet eller ej, skulle du mörda folk till höger och vänster bara för att ett försäkringsbolag ersatte dina böter och skickade någon annan att sitta av straffet?

Boris JR skrev:
skulle du mörda folk till höger och vänster bara för att ett försäkringsbolag ersatte dina böter och skickade någon annan att sitta av straffet?

Tja...nä, det hade jag inte. Men jag hade gladeligen tagit en 42" LCD-TV från SIBA och traskat hem om någon annan ersatte mina böter och tog mitt straff.

Ett företag som bygger sin affärsidé på att folk skall bryta mot lagen, och tjänar pengar på att folk avsiktligen bryter mot lagen då de vet om att företaget i fråga täcker utgifterna är inte ett moraliskt OK företag enligt mig, oavsett vilket lagbrott det nu är.

Men finns det folk nog som är villiga att stötta ett sånt företag så att det går runt så är det ju kul för dem.

det är en kompis till mig som har startat det och även jag är fundersam på om det verkligen fungerar i längden...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...