Tacksam för snabb hjälp!!

Grave_digger

Ingen rök utan en Burnis
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
Hornet 900a -03 (blå)
Det jag undrar över är följande.
Finns det någon här på forumet som åker på en Importerad Hoj av märket Honda? och som Har IF som försäkringsbolag.

Är nämligen så att jag halvt om halvt har tingat en Honda Hornet 900a, som kommer in från tyskland i slutet av Januari. Ringde försäkringsbolaget och hörde om det var speciella regler för importhojar.. Svaret jag fick löd som så att om jag kommer med ett svenskt reg nummer till dom. och dom ser att den är godkänd hos SBP. så är det inga bekymmer. Sen till den otäcka biten. Om den nu mot förmodan inte skulle accepteras av Hondas avtal med if...( med tanke på att det är en import) så kommer den kosta mig 29900:- att försäkra. Om Hondas avtal gäller. blir det 5880:-. Som ni ser en markant skillnad.

Så det jag undrar är. Är det någon som råkat ut för att hojen inte har accepterats av Hondas avtal med if? Och i såfall vad berodde det på? Hur stor är risken för att det händer??

Är grymt sugen på denna hoj, då det är helt rätt pengar för den.
Så om nån sitter inne med info om detta.. sjung ut :) eller sitter jag och oroar mig helt i onödan? :confused: :va

Tack på förhand!!

Det är inga problem att få den försäkrad men den måste dock "tittas på och godkännas" av auktoriserad honda verkstad (kostar en tusing ungefär) alternativt att hojen importeras av aktoriserad honda återförsäljare.

Kolla upp vad salus ansvar tar för att försäkra den också. De har nyligen sänkt priset mycket på mc försäkringar.

Det är inga problem att få den försäkrad men den måste dock "tittas på och godkännas" av auktoriserad honda verkstad (kostar en tusing ungefär) alternativt att hojen importeras av aktoriserad honda återförsäljare.

Det sa hon inget om när jag ringde. Utan " får vi ett svenskt registreringsnummer, och ser att den är godkänd av SBP så är det inget problem." låter ju ganska säkert. men man vill ju typ vara säker. så man inte får en chock när man tvingas betala sånna summor.

Skriver under på det, min kollega har gjort det samma. Han importerade en 600 Hornet,
kollade sedan upp IF's Honda-försäkring. De bad honom göra en kontroll på en av dem
godkänd Hondaverkstad, sedan var det klart. Kontrollen gick på 1000:-

Skriver under på det, min kollega har gjort det samma. Han importerade en 600 Hornet,
kollade sedan upp IF's Honda-försäkring. De bad honom göra en kontroll på en av dem
godkänd Hondaverkstad, sedan var det klart. Kontrollen gick på 1000:-

Rett ut det hela med if nu. Japp stämmer. allt dom kräver är ett godkännande av en honda verkstad. Samt reggad i sverige då :).

kostar dock 1200:- Hos Bike i Trollhättan.

Så det kommer bli denna Hornet 900a :) :yoparty :yoparty

Tack för svaren!!

Rett ut det hela med if nu. Japp stämmer. allt dom kräver är ett godkännande av en honda verkstad. Samt reggad i sverige då :).

kostar dock 1200:- Hos Bike i Trollhättan.

Så det kommer bli denna Hornet 900a :) :yoparty :yoparty

Tack för svaren!!

Bör man köpa importhoj? Då har man ingen aning om den varit krockad, om man mixtrat med mätarställningen osv.

Jag tog in en VFR i december. Hade planer på att låta honda ta en titt på den för att få den godkänd för IF, men båda Folksam och Trygg-Hansa va billigare..
Tips; Leta reda på ett reg-nr till en Hornet av samma årsmodell, sen går du in på;
Folksam
Trygg-Hansa
Länsförsäkringar
Bilsport & MC osv..
Där kan du få offerter med hjälp av "ditt" reg-nr.
Kanske någon här kan låna ut sitt reg-nr?

Bör man köpa importhoj? Då har man ingen aning om den varit krockad, om man mixtrat med mätarställningen osv.

Jag fattar inte varför alla är så rädda för import?! Jag fick min ca 20000 billigare än i Sverige och den va i jävligt fint skick. Rullat 2500 och inte ens en repa. Varför skulle det vara så att Tyskar mixtrar mer med sina hojar än svenskar?
Köp via en tysk annonssida, då kan dom inte innan veta att det ska bli en "export"..

Last edited:

Du har full koll ser jag! :tummenupp

Tyskland har en lagstiftning som gör det straffbart att INTE upplysa om i fall ett fordon
varit inblandad i krock/olycka. Vad har Sverige? Inte ett skit krav på att detta måste uppges.
Svenska hojar krockar aldrig - det vet man ju, för det finns aldrig några annonser
där det informeras om att fordonet varit med om en krock.

Vad gäller mätarställningen så skärpte tyskarna lagstiftningen rejält för ca 1 år sedan,
då man gjorde det straffbart att mixtra med mätarställningen. Vad har Sverige för liknande
krav? Inga, det finns allt för många websidor som erbjuder mätarjustering, tyvärr.

Det trista dock, som ger importfordon dåligt rykte, är de mindre nogräknade personer
som importerar krockfordon, fixar till dem och sedan säljer utan ett ljud om att det
varit utsatt för en krasch.

Tyskland har en lagstiftning som gör det straffbart att INTE upplysa om i fall ett fordon
varit inblandad i krock/olycka. Vad har Sverige? Inte ett skit krav på att detta måste uppges.
Svenska hojar krockar aldrig - det vet man ju, för det finns aldrig några annonser

Vad gäller mätarställningen så skärpte tyskarna lagstiftningen rejält för ca 1 år sedan,
då man gjorde det straffbart att mixtra med mätarställningen. Vad har Sverige för liknande
krav? Inga, det finns allt för många websidor som erbjuder mätarjustering, tyvärr.

Det trista dock, som ger importfordon dåligt rykte, är de mindre nogräknade personer
som importerar krockfordon, fixar till dem och sedan säljer utan ett ljud om att det

Låter som en sund lagstiftning. Du har ingen fakta att länka till??? Vill gärna läsa mera om detta.

//KaliZ

Håller med fullkomligt. Och vad jag fått höra nu av den firman jag "eventuellt" ska handla av. Så är det mest en "önskan" från Honda sverige att man ska göra denna besiktningen. Firman sålde 40 cyklar av märket Honda BMW eller Triumph förra året, där ägarna valde if. Ingen av dom gjorde någon besiktning och ingen fick frågan av if om den var gjord. Så jagantar att det är upp till var och en att göra denna besiktning. Tror också att de flesta bolagen idag mycket väl känner till de hårdare lagarna i tyskland. Och därmed släppt lite på sina strikta regler m,m.

Har själv varit lite emot att handla omorterade fordon. men efter att ha pratat med många polare och jobbarkompisar, så är det väldigt vanligt med import hojar. Sen har man ju ögon att se med. ser det muisstänksamt ut.. köp den inte. Sen är det nog så att vi svenskar fuskar nog enheldel med att dölja skador och vrida tillbaka mätarställningar. Så vi är inte bättre än något annat land. Ser fram emot att få kolla på min kanske blivande hoj. Kommer till Sverige den 25eJan :)

Lugn lugn, alla nakenhojar e as billiga hos Bilsport & MC... :tummenupp

Det jag undrar över är följande.
Finns det någon här på forumet som åker på en Importerad Hoj av märket Honda? och som Har IF som försäkringsbolag.

Är nämligen så att jag halvt om halvt har tingat en Honda Hornet 900a, som kommer in från tyskland i slutet av Januari. Ringde försäkringsbolaget och hörde om det var speciella regler för importhojar.. Svaret jag fick löd som så att om jag kommer med ett svenskt reg nummer till dom. och dom ser att den är godkänd hos SBP. så är det inga bekymmer. Sen till den otäcka biten. Om den nu mot förmodan inte skulle accepteras av Hondas avtal med if...( med tanke på att det är en import) så kommer den kosta mig 29900:- att försäkra. Om Hondas avtal gäller. blir det 5880:-. Som ni ser en markant skillnad.

Så det jag undrar är. Är det någon som råkat ut för att hojen inte har accepterats av Hondas avtal med if? Och i såfall vad berodde det på? Hur stor är risken för att det händer??

Är grymt sugen på denna hoj, då det är helt rätt pengar för den.
Så om nån sitter inne med info om detta.. sjung ut :) eller sitter jag och oroar mig helt i onödan? :confused: :va

Tack på förhand!!

Lugn lugn, alla nakenhojar e as billiga hos Bilsport & MC... :tummenupp

mmm jätte billiga ju NOT!

Vill ha 10087:- halvförsäkring/år
Och 23705:- helförsäkring. Kallar jag inte billigt/år

Ska tilläggas att jag kollade på en 900a Hornet

Så if ligger nog bäst till..

Tjenare!

Vad är det för årsmodell på din kommande hornet?
Kollade på if's hemsda om försäkringspremie då jag sneglar lite åt en hornet själv.

Priset du fick stämmer inte med deras lista. Eller så är jag helt blind :)

Hornet 900 klassas som "street 3"

Tjenare!

Vad är det för årsmodell på din kommande hornet?
Kollade på if's hemsda om försäkringspremie då jag sneglar lite åt en hornet själv.

Priset du fick stämmer inte med deras lista. Eller så är jag helt blind :)

Hornet 900 klassas som "street 3"

Halloj. kollade just på deras sida oxå. Dom har ändrat försäkringarna. Kommer gälla från 2007-02-01

Det gammla priset på den Hornet jag tänkt skaffa var 5880:- hel/helår
Och det gäller en Hornet 900a -03a

Om jag läser av deras lista nu.. så kommer jag få betala 5640:- nu istället.. (ligger i trafikzon 4 ) Tyckte dom sa att dom skulle höja.. men men blir ju bättre för mig. :yoparty :tummenupp

Så mina tidigare prisuppgifter gäller alltså inte nu. Sen vad det blir utan förmånsavtalet med honda ska jag låta vara osagt. Har säkert ändrat sig det också.

Hoppas det redde ut det hela för dig tarmac :)

Sålänge man sitter upprätt och inga kåpor finns så är det billigt att försäkra Tommy = touring :D

/Martin

Jag tog in en VFR i december.

Jag fattar inte varför alla är så rädda för import?! Jag fick min ca 20000 billigare än i Sverige och den va i jävligt fint skick. Rullat 2500 och inte ens en repa. Varför skulle det vara så att Tyskar mixtrar mer med sina hojar än svenskar?
Köp via en tysk annonssida, då kan dom inte innan veta att det ska bli en "export"..

Var hittade du den? Köpte du privat? Jag kollar rätt mycket hojar här nere och i många fall är de rätt lika i pris som i Sverige efter vad jag kan se. :va

Själv gjorde jag tvärtom och köpte en som var vurpad, då behöver man inte vara så känslig på såna småsaker som report och annat. :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back