Tackar ni?

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
När ni går över vägen vid ett obevakat övergångsställe tackar ni då? Jag förstår verkligen inte varför man gör det. Vad fan ska jag tacka för? Ska jag tacka för att föraren är uppmärksam och inte kör över mig, det verkar ju otroligt dumt. Men det har tyvärr gått så långt nu att jag även blir irriterad när folk inte tackar. Vill dom bli påkörda eller?

Får nog åka in till vårdcentralen och be om en spruta så att jag kan somna in eller något, detta håller ju inte.

Ja. Jag tackar oftast. På samma sätt som jag kan vinka tack till någon som håller åt sidan för att underlätta omkörning för mig. Även om jag anser att det är självklart att man ska göra det om det är bred vägren och fri sikt.

Visserligen är det ju lag att dom ska stanna men jag tycker att det är så otroligt många i trafiken som beter sig som krattor. Det skadar inte att premiera dom som gör som dom ska. En vink eller en nick kostar inget extra lixom.

Ja. Jag tackar oftast. På samma sätt som jag kan vinka tack till någon som håller åt sidan för att underlätta omkörning för mig. Även om jag anser att det är självklart att man ska göra det om det är bred vägren och fri sikt.

Visserligen är det ju lag att dom ska stanna men jag tycker att det är så otroligt många i trafiken som beter sig som krattor. Det skadar inte att premiera dom som gör som dom ska. En vink eller en nick kostar inget extra lixom.

Jag förstår tanken om att man ska premiera dom som gör rätt men det känns ungefär likadant som om man skulle tacka kassörskan för att hon slår in rätt pris på mina varor eller att hon tacka mig för att jag inte rånar henne.

Kostar inget att tacka, folk blir glada. Gråter du när du skiter också?

Hälsar du på andra hojåkare?
Om du gör det vafan då för du känner väl inte alla som kör båge.

Hälsar du på andra hojåkare?
Om du gör det vafan då för du känner väl inte alla som kör båge.

Fast nu har du väl sprungit vilse i skogen för att du har hållt kartan upp och ner på orienteringsrundan. Det är en väldans skillnad på att tacka och att hälsa. Det innebär inte samma sak om du nu tror det. Jag menar inte att det borde vara dödsstraff på folk som tackar för att bilarna stannar vid övergångsställe men jag tycker bara att det är lite märkligt.

Ja, jag tackar, dock lite beroende på situationen. Exempelvis om det är mycket bilar, dåligt väder, enda fordonet som kommer etc. Sådant beteende skall uppmuntras, tycker jag.

Har faktiskt funderat lite över det (ja, jag tänker för mkt). Tycker att det är en trevlig gest att tacka och när jag är föraren så uppskattar jag att den jag stannar för tackar. Samtidigt så har den gående företräde. Jag skulle inte tacka den bil som inte skiter i stopplikt när jag kommer på huvudled, jag bara förutsätter att den ska vänta på sin tur. Samtidigt så kostar det inget och kanske gör någon annan glad så, ja jag har nog precis övertygat mig själv om att jag borde slänga upp näven oftare :)

Det kan väl knappast skada med lite vänlighet, trafikanter emellan med hänsyn till att trafikklimatet generellt är rätt tufft på många håll.

Tackar inte om nån följer lagen och stannar, underlättar en bilist något för mig så tackar jag, typ går åt sidan när jag brassar förbi.

Det kan väl knappast skada med lite vänlighet, trafikanter emellan med hänsyn till att trafikklimatet generellt är rätt tufft på många håll.
I mina ögon är inte gångare trafikanter.

Last edited:

Självklart så skadar det inte med lite vänlighet och det gör ju bara nytta och ingen skada. Men det är inte det frågan handlar om. Tyckte Davids exempel var väldigt bra. Varför gäller detta nästan endast vid övergångställen. Man förväntar sig till och med att folk ska tacka när man släpper dom, men man förväntar sig knappast ett tack för att man följer andra trafikregler.

jag blir irriterad när folk tackar mig när jag stannat med fordonet, för jag e ju så illa tvungen att stanna :gnissla

Jag förstår tanken om att man ska premiera dom som gör rätt men det känns ungefär likadant som om man skulle tacka kassörskan för att hon slår in rätt pris på mina varor eller att hon tacka mig för att jag inte rånar henne.

Nej. Men jag hälsar och är trevlig mot kassörskan. Det är väl inget fel i att vara trevlig mot sina medmänniskor. På samma sätt som många kanske skulle överväga att stanna och hjälpa till om någon står vid vägkanten och har problem med sin motorcykel.

Jag tackar självklart.

Man tackar för att folk visar uppmärksamhet och tar det lugnt i trafiken där övergångsställen finns. Om någon tackar mot mig när jag kör bil så blir jag ju självklart glad och kommer stanna fler gånger.

Tackar inte om nån följer lagen och stannar, underlättar en bilist något för mig så tackar jag, typ går åt sidan när jag brassar förbi.

I mina ögon är inte gångare trafikanter.

Tingvall och vägverket har en annan uppfattning. Jag också. :)

Jag tackar ltie diskret o sedan går vidare...artighet skadar aldrig!:) Sen att det finns en o annan butter jävel som inte orkar göra sig det besväret får man ju bara acceptera!

Jag brukar även tacka om någon håller upp dörren för mig, det kallas artighet! det behövs lite sånt i det allmänt buttra samhället!

Jag tackar självklart.

Man tackar för att folk visar uppmärksamhet och tar det lugnt i trafiken där övergångsställen finns. Om någon tackar mot mig när jag kör bil så blir jag ju självklart glad och kommer stanna fler gånger.

Så om folk inte tackar dig så bryter du mot lagen? Rånar du banken om dom inte tackar för besöket när du har varit där eller? :tungan

Jag kan köpa att man tackar för artighetens skull. Men som tidigare sagt, varför gör man inte detta i alla liknande situationer om man nu är så jäkla tacksam:)

Jag brukar även tacka om någon håller upp dörren för mig, det kallas artighet! det behövs lite sånt i det allmänt buttra samhället!

Skillnaden är att när någon håller upp dörren åt än så är det knappast påtvingat, du har en valmöjlighet att skit i det och ändå följa lagen. Den möjligheten finns inte när man släpper över människor vid overgångsställen:)

Last edited:
Så om folk inte tackar dig så bryter du mot lagen? Rånar du banken om dom inte tackar för besöket när du har varit där eller? :tungan

Jag kan köpa att man tackar för artighetens skull. Men som tidigare sagt, varför gör man inte detta i alla liknande situationer om man nu är så jäkla tacksam:)

Då detta är en ny lag, och inte varit självklart förut så jag tycker fortfarande man skall tacka för att folk är uppmärksamma och tar det lugnt i trafiken.

Sedan kanske det sitter i lite sen förut då man tackade bilar som var snälla och stannade trots att de inte behövde. Skulle det bli lag på att hålla upp dörren skulle man nog inte sluta tacka.

Då detta är en ny lag, och inte varit självklart förut så jag tycker fortfarande man skall tacka för att folk är uppmärksamma och tar det lugnt i trafiken.

Sedan kanske det sitter i lite sen förut då man tackade bilar som var snälla och stannade trots att de inte behövde. Skulle det bli lag på att hålla upp dörren skulle man nog inte sluta tacka.

Ditt resonemang är väldigt klyftigt och jag har faktiskt inte tänkt på det så tidigare. Fast jag är fortfarande lite delad i frågan.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back