Tack till den vinkande galningen...

Håller med Sandtröm.

Endast vinka vid fart kontroller. Alla alkolister i stålburarna blir vi gärna av med i från vägarna.

PutteLiten skrev:
2155022 Håller med Sandtröm.

Endast vinka vid fart kontroller. Alla alkolister i stålburarna blir vi gärna av med i från vägarna.

Det tecken jag gjort och sett från andra göra är "dämpa farten"-tecknet i formen "klappa katten"..

Alltså låtsas som att man klappar en katt(eller hund eller en pygmé) som springer bredvid hojen...

korvgubbe skrev:
2155079 Det tecken jag gjort och sett från andra göra är "dämpa farten"-tecknet i formen "klappa katten"..

Alltså låtsas som att man klappar en katt(eller hund eller en pygmé) som springer bredvid hojen...

Visst. Men saftablannarn är kewlare tecken. De ba e så.

Klart man varnare varandra. Fräkct om man vänder precis där snutarna står och kör tbax för att varna andra. Undra vad snuten tycker om sånt..?

N.Blomqvist skrev:
2155019 Är inte "V-tecken", två fingrar, med ovansidan av handen framåt, (ungefär som en obcen brittisk gest), allmänt vedertaget som varningstecken just för polisen?

Alldeles rätt, har används i så länge jag har kört bil och lastbil och det är länge. Det "liggande" V:et symboliserar den gamla radarn som stod på tre ben vid vägkanten, tratten, och det fungerar i större delen av Europa. Enkelt, diskret och man ser inte ut som en semafor eller fågelskrämma.
Jag brukar dock inte varna alla bilister idag, bara mc, för givetvis varnar man även de som kör på örat och dom kan ha det.....

korvgubbe skrev:
2155079 Det tecken jag gjort och sett från andra göra är "dämpa farten"-tecknet i formen "klappa katten"..

???

Varför citera mig när mitt inlägg inte har med vilket tecken man gör?
:va

Zee skrev:
2155098 Visst. Men saftablannarn är kewlare tecken. De ba e så.

Klart man varnare varandra. Fräkct om man vänder precis där snutarna står och kör tbax för att varna andra. Undra vad snuten tycker om sånt..?
Ja, o blir herr konstapel upprörd så är det bara att skylla på att man försökte bli av med en envis snorkråka :fakta

Jag varnade en mcförare för en poliskontroll i går, dock hann jag inte "veva" ner rutan och göra tecknet för sakta ner så jag ;) , hoppas han uppfattade vad jag menade och att han inte trodde att jag var en sådan där bilist som ogillade motorcyklar :brinnerup

Last edited:
sandstream skrev:
2154494 Saftblandaren suger, dämpa/sänkt farten tecknet är bättre och mer logiskt.

Ja, det ser ut som att dom jagar flugor eller nått.
Helt sjukt tecken. Vinka "sakta ner" som snuten gör eller bara blinka heljus känns som det enda rätta.
Det kan omöjligen missuppfattas, charader är nog inte sveriges bästa OS-gren lixom :lol

2fast4hjo skrev:
2155231 Jag varnade en mcförare för en poliskontroll i går, dock hann jag inte "veva" ner rutan och göra tecknet för sakta ner så jag ;) , hoppas han uppfattade vad jag menade och att han inte trodde att jag var en sådan där bilist som ogillade motorcyklar :brinnerup
Man brukar tänka "va fan var det där för en" när man inte fattar vad de menar, sen blir det en "Aha" upplevelse när man ser polisen. :rolleyes:
När folk vinkar/blinkar åt mig gör jag en snabbkoll, lysen på, inget annat konstigt med hojen. Sen förutsätter jag att det är något på vägen längre fram, om det är polisen, trafikolycka eller något annat spelar mindre roll, det blir fortfarande en mer vaksam körning ett tag.

Jag tolkar alla tecken som inte innebär en utsträckt han för "sakta ner", så ser man någon som börjar vifta frenetiskt med handen, eller ja, håller den på något konstigt sätt så tar man det lugnt.

Utsträckt hand = "Tjenare, vägen fri"
Allt annat = "Polis, Olycka etc. Sakta ner!"

Xyron skrev:
2154540 Edit: kan man få böter / varning / tillsägelse eller något annat om man varnar andra för en kontroll och polisen ser detta?

Ja det kan du.

Rätt sjukt att kunna bli bötfälld för att ha dämpat farten på en medtrafikant... :va

Xyron skrev:
2154540
Edit: kan man få böter / varning / tillsägelse eller något annat om man varnar andra för en kontroll och polisen ser detta?

nej.
men du kan få en stilla undran om du har allehanda problem med tex, din hand, eller om du har fel på dina lampor etc.

hörde om en civil polismotorcykel som blev varnad av en trafikant nära en kontroll, så han vände efter bilisten, stoppade honom och utfrågningen kunde börja :tummenupp

rollex skrev:
2154578 :yoparty Den som inte varnar for snuten är ett SVIN !!! Det borde vara självklart att man gör !!! Mesrövar som inte gör det, kan sitta hemma hos mormor och sticka socka... :arsele
sandstream skrev:
2155005 Genom att inte varna för snuten när de har vanliga rutinkontroller kan man se till att de riktigt svinen åker fast, tex pundare, onyktra osv.
Ser man ingen fartkontroll finns ingen anledning att vinka/blinka på mötande.

Jag håller med sandstream! För hur ska polisen annars få fast onyktra, tjuvar och andra pundare om dom inte tar dom på bar gärning i trafiken? För den du signalerar till skulle kunna vara en pundare...så jag avstår alltid att varna andra!
Och till rollex vill jag säga, tänk om du själv hade fått tillbaka din hoj om den blivit stulen genom en kontroll...jag tror att du skulle ta tillbaka vartenda litet ord du skrev vid en sådan situation. Jag vet själv med mig 2personer som fått tillbaka sina hojar här på sporthoj genom en rutinkontroll. Inte för att chansen är överdrivet stor...men jag lovar dig att den dagen det sker kommer du vara mer än tacksam ;)

Last edited:
Xyron skrev:
2154540 Tror jag håller med, sänk farten har man sett överallt.
Saftblandaren tror jag kan förväxlas eller bara ses som febrilt vinkande.

Edit: kan man få böter / varning / tillsägelse eller något annat om man varnar andra för en kontroll och polisen ser detta?

För mig var det precis tvärtom. När han gjorde sakta ner tecknet så uppfattade jag det som en "väldigt" överdriven vinkning. Saftblandaren däremot kan i mina ögon inte misstolkas..... jag menar vem fan pekar rakt upp och snurrar på armen när man vinkar/jagar flugor/dylikt...?

Jaja, så länge man får fram budskapet till hojbrodern så kan man lika gärna moona om det funkar bra.... :banana

Personligen så varnar jag aldrig bilister, men alltid hojåkare. Hojåkare som har druckit/snott hojen/är påtänd/osv brukar bli ett offer för Darwin-effekten, så jag varnar alla även om risken finns att man varnar en ovanstående.

Reb0

Migael skrev:
2155505 Jag håller med sandstream! För hur ska polisen annars få fast onyktra, tjuvar och andra pundare om dom inte tar dom på bar gärning i trafiken? För den du signalerar till skulle kunna vara en pundare...så jag avstår alltid att varna andra!
Och till rollex vill jag säga, tänk om du själv hade fått tillbaka din hoj om den blivit stulen genom en kontroll...jag tror att du skulle ta tillbaka vartenda litet ord du skrev vid en sådan situation. Jag vet själv med mig 2personer som fått tillbaka sina hojar här på sporthoj genom en rutinkontroll. Inte för att chansen är överdrivet stor...men jag lovar dig att den dagen det sker kommer du vara mer än tacksam ;)

Jag håller inte med någon av er. Om polisen så gärna vill sätta fast pundare och fyllon så behöver de knappast stå och kolla hastigheten? Nä strunta i hastighetsövervakningen och kolla fylla istället. Det stannar säkert större andel hojåkare/bilister för än en laserkoll.

Saftblandaren är ju geni. Ska användas!

Jag tycker man visst ska varna varandra. Polisen skriver ju själva i tidningen vart de kommer stå, varför skulle inte vi få varna varandra då?

Skönt med det fina vädret. Har bränt 8 mil idag..synd det ska bli sämre väder nu bara.

Blip skrev:
2156379 Jag håller inte med någon av er. Om polisen så gärna vill sätta fast pundare och fyllon så behöver de knappast stå och kolla hastigheten? Nä strunta i hastighetsövervakningen och kolla fylla istället. Det stannar säkert större andel hojåkare/bilister för än en laserkoll.
Det var väl så de menade, rutinkontroll varnar de inte men vid hastighetskoll gör de det, iaf förstod jag det så.

Fram för mer rutinkontroller. Vad har man annars körkort för, om man inte får förmånen att visa upp det utan att behöva tänja på våra fina lagar?

Skrämmande många alkisar ute i trafiken, sedan är det även skrämmande att folk har en så skev bild av hur brottslingar ser ut. Uslingarna är ofta bland oss även om vi oftast inte vill se det.

sandstream skrev:
2155005 Genom att inte varna för snuten när de har vanliga rutinkontroller kan man se till att de riktigt svinen åker fast, tex pundare, onyktra osv.

Ser man ingen fartkontroll finns ingen anledning att vinka/blinka på mötande.
:va Jag trodde att tråden gäller just fartkontroller och hoj-åkning ??? Fattar inte var du ser pundare och alkkisar i den här tråden.... Det är klart...för vissa tar det tid att fatta allt direkt... :arsele

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back