Tack LMS!

Haha, seriöst tror jag att det går att göra bra tv av den här soppan. Big Brother släng dig i väggen!

HanneZ skrev:
2197886 Haha, seriöst tror jag att det går att göra bra tv av den här soppan. Big Brother släng dig i väggen!

ZTV skulle nappa direkt, klart bättre än HC-Z eller varom nu heter, Z-race! ;)
Watz kan va "mentor" till rookisarna, skulle va klockrent.
Pajkastning tills alla är så feta att de rullar fram :hihi

håkan skrev:
2197932 ZTV skulle nappa direkt, klart bättre än HC-Z eller varom nu heter, Z-race! ;)
Watz kan va "mentor" till rookisarna, skulle va klockrent.
Pajkastning tills alla är så feta att de rullar fram :hihi
Haha ja lätt. Om folk bara sade till varandra det dom skriver här på sporthoj så skulle det få bb-jessicas intriger att framstå som happy talk!

Blev de nåt filmat denna gång föresten på samma vis som det vart på Anderstorp?

HW skrev:
2197873

Endast 2 team hade föranmält behovet och när man väl är där är det lite väl sent att börja planera in extrema strömförbrukare.

/HW

Tack för svaret. :)

Jag och Oscar är inga storförbrukare. Vi behöver strömförsörjning till stereo, belysning, däckvärmare samt kompressor. Vi kokar inget kaffe och vi värmer husbilen med gasol... Normalt sett använder vi oss av 3-fas uttag till vår egen central som vi har i tältet. Denna har jordfelsbrytare och härifrån tar vi sen 230V till det ovan nämnda. Således använder vi inte mer för att vi nyttjar 3-fas. Jag tror inte en sekund på att någon rationaliserade bort något pga. dom saknade möjlighet att använda 3-fas. Istället snarare så att de överbelastade ett uttag, eller använde ett extra.

Greven startade ju dieselgeneratorn mitt i natten när han frös om tårna. Om du inte visste det innan så vet du det nu.

Till nästa år föreslår jag att ni ser över detta en gång för alla. Endast på Linköping har vi blivit nekade 3-fas. Har ni byggt ett underdimensionerat system detta år så räknar jag med att det är åtgärdat nästa gång.

Vad gäller depån så hoppas jag ni i god tid nästa år efterlyser en anmälan från de team som har stora ekipage och tält. Så kan ni planera lite i förrhand iaf. Och då slipper vi bemötas med påståenden om att vi är dumma i huvudet för att vi har husbil och 8x4m tält till en förare.

Som en sista punkt med konstruktiv kritik så föreslår jag att ni placerar motarder på asfaltslingan bakom toaletterna (halkbanan?) nästa år (inte för att jag bryr mig, men ni borde göra). Inga andra hojar läcker olja som en Husabergare, och att placera en hoj som körts i lera på en gokartbana som ska användas dagen efter verkar bara dumt.

/Joakim

Jag tackar LMS för en kanon race helg och samtliga funktionärer som trots vädret (Fredag) höll humöret uppe
Extra medlidande för elektrikern som sprang mellan elskåpen i
ösregnet på Fredagen

Tycker också att alla funkisar skötte sig bra. Bra arrangerat. :Bugar

Säger bara en sak, el och vatten är en dålig kombination. Så fort det börjar regna så trasslar elen, nästan likadant på alla tävlingar. Det får man räkna med.

Hade gärna varit med och hjälpt till med att fixa avåkningszonerna förra helgen om någon hade informerat om att det skulle göras.
Tror det behövs en bättre informationskanal där.

Haakan skrev:
2197978
Extra medlidande för elektrikern som sprang mellan elskåpen i
ösregnet på Fredagen

Den killen ska till himmlen att jag glömt ditt namn skäms jag för. Hanns grabb kör 125jr och han har ingen koppling till LMS (rapido?) men endå ofrar han flera timmar på att leta el fel, följer med mig till jobbet när jag lyckats muta en elektrikare där att skrapa fram 315/250 säkringar. Du är guld värd och i minna ögon en san hjälte :tummenupp

björn.e

håkan skrev:
2197444 Vissa tyckte sig ju ha "rätt" till 3-fas... de kablarna fick smaka på kniiifen :tummenupp
//håkan

Det ger ingen rätt att klippa av någons kabel! Bättre att dra ur den och istället förklara läget och ge en varning eller något liknande. Att klippa kabeln är bara jävligt korkat!

Eftersom alla bara hyllar LMS så måste jag få ge lite kritik.
Det absolut första bemötandet jag fick i depån var följande:

LMS- Klass 250 räser?
Oscar- Ja.
LMS- Hur stort tält?
Oscar- 8 gånger 4.
LMS (med sjukt tråkig ton)- Det får du inte ha!
Oscar- Det är det jag har med mig.
LMS- Det får du inte ha! Du får åka hem och byta!
Oscar- Jag äger inget annat tält och dessutom har jag över 40 mil hem.
LMS- Det bryr jag mig inte om, det tältet får du inte ha.
Oscar- Men jag måste ju slå upp ett tält!
LMS- Nej, då åker jag hem o hämtar ett 3x3 ikväll, och under tiden får ni vänta utanför depån!

När jag sedan sägar att vi får inte plats i ett 3x3 så säger personen åt mig att jag är dum i huvudet, och då anser jag själv att diskussionen är över och vi börjar slå upp tältet. När jag sedan frågar nästa ganska högt ansvariga person på LMS hur man kan ha en sådan människa på posten att ta emot folket så får jag till svar "Passar det inte kan du åka hem!".
Jag förstår inte hur f-n man kan bemöta folk på varken det första eller det andra sättet!
Hade dessutom varit intressant att höra hur Catapultbussen (med fler kvm/förare) kunde bli insläppt...

Jag säger som Pålle: "Man kan f-n inte hylla dem bara för att de hänger på Sporthoj!"

I övrigt var allt jäkligt bra, och funkisarna på banan skötte sig mer än utmärkt!

Sen undrar jag hur man kan ha en ambulans som inte startar!?

EDIT: Måste tillägga att tantan (får man säga så?) i kiosken var jäkligt trevlig och rolig! :tummenupp

Last edited:
Pålle skrev:
2197950

Till nästa år föreslår jag att ni ser över detta en gång för alla. Endast på Linköping har vi blivit nekade 3-fas. Har ni byggt ett underdimensionerat system detta år så räknar jag med att det är åtgärdat nästa gång.

/Joakim

Om du läser dom stänga trådarna om LMS säkerhet så kanske du förstår att det finns andra saker som ligger lite varmare om hjärtat att fixa till innan elen ens kommer på frågan. Som du också vet är LMS en förening vi har inte specielt mycket pengar och dom vi har försöker vi underhålla banan och des system så gott vi kan. Jag kan inte ett skit om el men jag har för mig att det står i TR att:

OBS el (240 V/10A) ingår i priset!
Eluttag erbjuds i mån av tillgång!!!
Önskas annan anslutning skall detta anmälas innan anmälningstidens utgång via mail till

samt

El (220V 10Ah 1-fas) finns i depån och inkoppling kräver jordfelsbrytare.
Felaktig, farlig eller ovarsamt inkopplad utrustning kommer att kopplas ur och ev. beslagtas.
Observera att detta är en regel och bestraffning kan utdelas till förare och team.

Jag håller med det är surt som fan när elen går men vi jobbar med dom medel vi har för att det ska bli bättre på alla punkter. Till sist får jag väl säga (jag vet att det låter fåningt) att det är valfritt att köra. Duger inte LMS:s säkerhet/funktionärer/el-system/ eller annat är det valfritt att komma.

björn.

oscar skrev:
2198245 Det ger ingen rätt att klippa av någons kabel! Bättre att dra ur den och istället förklara läget och ge en varning eller något liknande. Att klippa kabeln är bara jävligt korkat!

Jojo.. men efter ett gäng urdragningar av kontakt och berättande om vad som gäller. Läs på skåpet. Hur svårt kan det va?
Är bättre med bestraffning i form av diskning av förare då?
Tycker reaktionen jag fick i depån av andra förare jag pratade som hade haft en hel del problem med elen att avklippningen var helt befogad, men smaken är som baken, kluven.

Öskar skrev:
Jag säger som Pålle: "Man kan f-n inte hylla dem bara för att de hänger på Sporthoj!"

Visst, alla som var med från LMS i helgen hänger på sporthoj.
Jag tar inte åt mig ett skit av det du säger, jag hade inget med det att göra.
Mina uppgifter var att se till att
* internetkopplingen fungerade.
* Att se till att TV-teamet fick ungefär det dom ville ha.
* Att besiktningen fungerade hyfsat.
Sen skulle jag tävla själv också, det fanns det knappt tid till.
att det sen blev en massa annat att ta hand om också är ju en annan femma..

Ge mej skäligt betalt så ska jag ta emot dej med varma fluffiga kuddar och choklad nästa gång, jag kan fakturera dig 670kr + moms och timme för det (som är normaltaxan när jag jobbar åt kunder, sen var det ju storhelg också, 2.5x timlönen 1675kr+moms).

//håkan

Last edited:
Sviestad är 6m bred på långrakan, det är smalare än gocart banan. Borde stykas ur SM, varför kan man inte köra på Mantorp istället.

Ivancev skrev:
2198585 Sviestad är 6m bred på långrakan, det är smalare än gocart banan. Borde stykas ur SM, varför kan man inte köra på Mantorp istället.

Bra idé! Ta kontakt med Mantorp Park och styr upp en SM deltävling där nästa år, eller varför inte redan i år? det är ju så enkelt?

Ivancev skrev:
2198585 Sviestad är 6m bred på långrakan, det är smalare än gocart banan. Borde stykas ur SM, varför kan man inte köra på Mantorp istället.

Det kan man om man bara är beredd att betala för det och någon klubb arrangerar det. Men jag kan lova att det blir ingen billig tävling.

håkan skrev:
2198513 Jojo.. men efter ett gäng urdragningar av kontakt och berättande om vad som gäller. Läs på skåpet. Hur svårt kan det va?

Visst, alla som var med från LMS i helgen hänger på sporthoj.
Jag tar inte åt mig ett skit av det du säger, jag hade inget med det att göra.

Ge mej skäligt betalt så ska jag ta emot dej med varma fluffiga kuddar och choklad nästa gång, jag kan fakturera dig 670kr + moms och timme för det (som är normaltaxan när jag jobbar åt kunder, sen var det ju storhelg också, 2.5x timlönen 1675kr+moms).

//håkan

Nej det ska inte vara så svårt att fatta, men jag tycker ändå inte att man ska klippa kabeln. Ska polisen slå av backspegeln på den tionde fortköraren han stoppar för att han tröttnat?

Nej alla hänger inte här, och det var inte tanken att du personligen skulle ta åt dig av vad jag skrev (tänker på min åsikt ang bemötandet)! Bara för att man inte får betalt så behövar man inte behandla folk som skit det första man gör (inte mot dig det här heller)! Eller tycker du det?

Åsikten om att vi ska stanna hemma om det inte passar funkar inte heller eftersom vi är tvungna att vara där om vi vill ha välbehövliga poäng!

håkan skrev:
2198626 Bra idé! Ta kontakt med Mantorp Park och styr upp en SM deltävling där nästa år, eller varför inte redan i år? det är ju så enkelt?

Det var en simpel fråga han ställde, och åter ett spydigt svar...
Alla, inkl mig själv, har inte stenkoll på hur saker fungerar!

oscar skrev:
2198659 Nej det ska inte vara så svårt att fatta, men jag tycker ändå inte att man ska klippa kabeln. Ska polisen slå av backspegeln på den tionde fortköraren han stoppar för att han tröttnat?
Självklart inte. Tävlingen har växt för mycket, nånting måste göras åt det.
Pengarna för utbyggnad av både el & anläggning finns inte.

Oscar skrev:
Nej alla hänger inte här, och det var inte tanken att du personligen skulle ta åt dig av vad jag skrev (tänker på min åsikt ang bemötandet)! Bara för att man inte får betalt så behövar man inte behandla folk som skit det första man gör (inte mot dig det här heller)! Eller tycker du det?
Absolut inte, det är inte helt rätt att det blev som det blev.
Personen som du pratade med då, eller blev utskälld av (take a pick) avsade sig uppgiften senare för han inte klarade av det.

Oscar skrev:
Åsikten om att vi ska stanna hemma om det inte passar funkar inte heller eftersom vi är tvungna att vara där om vi vill ha välbehövliga poäng!
Där känner jag mig lite kluven dock, du har lite rätt i det du skriver.
Det är trots allt en "lek" vi håller på med och den är "frivillig".
Själv försöker jag göra det bästa av det hela...

Orvar skrev:
Det var en simpel fråga han ställde, och åter ett spydigt svar...
Alla, inkl mig själv, har inte stenkoll på hur saker fungerar!
Det var inte menat som spydigt, om han är en driftig man så pekade jag honom i rätt riktning. Den sista kommentaren kanske var lite onödig, det kan jag hålla med om.
Sist det gick SM tävling där var väl 2002? eller var det 2001....

Det är fullt görbart att ha en SM tävling på Mantorp, frågan är vad det kostar och jag tror att om inte Mantorp Park sänker sina hyrpriser för banan så kommer anmälningsavgiften vida överstiga det man är van med...

EDIT: Kan väl tillägga att jag själv jobbar för en delning av klasser i SM nästa år, det är FÖÖÖÖÖÖR många tävlande på en och samma helg.
Att köra 12varv är sanslöst lite... 25 vill jag ha! så delad A och B helg är nog ingen dum ide igen...

Last edited:
håkan skrev:
2198722 Självklart inte. Tävlingen har växt för mycket, nånting måste göras åt det.
Pengarna för utbyggnad av både el & anläggning finns inte.

Rätt!

håkan skrev:
2198722 Absolut inte, det är inte helt rätt att det blev som det blev.
Personen som du pratade med då, eller blev utskälld av (take a pick) avsade sig uppgiften senare för han inte klarade av det.

Ok!

håkan skrev:
2198722 Där känner jag mig lite kluven dock, du har lite rätt i det du skriver.
Det är trots allt en "lek" vi håller på med och den är "frivillig".
Själv försöker jag göra det bästa av det hela...

När det är fem minuter kvar till start och man håller på att göra i brallan av nervositet och man bara vill hem, så känns det inte som en lek! :D

håkan skrev:
2198722 Det var inte menat som spydigt, om han är en driftig man så pekade jag honom i rätt riktning. Den sista kommentaren kanske var lite onödig, det kan jag hålla med om.
Sist det gick SM tävling där var väl 2002? eller var det 2001....

Ingen aning! :)

håkan skrev:
2198722 Det är fullt görbart att ha en SM tävling på Mantorp, frågan är vad det kostar och jag tror att om inte Mantorp Park sänker sina hyrpriser för banan så kommer anmälningsavgiften vida överstiga det man är van med...

Köp banan av den nuvarande ägaren! ;)

håkan skrev:
2198722 EDIT: Kan väl tillägga att jag själv jobbar för en delning av klasser i SM nästa år, det är FÖÖÖÖÖÖR många tävlande på en och samma helg.
Att köra 12varv är sanslöst lite... 25 vill jag ha! så delad A och B helg är nog ingen dum ide igen...

Jag är också för en delning för nu är vi för många helt enkelt!

//oscar, Öskar, Orvar och allt annat jag blir omdöpt till

Först måste ni köpa hela banan, sen hela samhället mantorp och efter det försöka övertala kommunen och länsstyrelsen om att ljudet inte stör någon längre. Good Luck!!!

Jag blev beskylld för "egenmäktigt förfarande" efter mitt övergrepp på 3-faskabeln. :va

Det lagbrott som egentligen begicks heter något annat i stil med "olaga inkopplande av elektrisk utrustning" alternativt "stöld".

Som förare har man INGEN rätt att koppla in 3-fas på våra tävlingar och det fanns förbudsskyltar och texter överallt. Gör man det ändå är det juridiskt jämförbart med att dra sin motorvärmare till grannens garage. Helt sjukt olagligt. :3freak

Lyckligtvis är det ingen som kommer anmäla någon för detta och jag rapporterade aldrig in någon överträdelse till tävlingsledningen heller fastän det var satt kvar ett antal kablar hela helgen.
Det hade ju varit snyggt med tidstillägg eller uteslutning av någon kaxig a-förare pga. felaktig elutrustning. :gnissla

Nä hörrni, jag tycker pålles kritik ang. bemötandet är helt befogad men vi skall veta att dom här herrarna hade en dispyt förra året också och året innan det var det jag som lyckades bli osams med dom.
Det kanske inte bara är arrangören som skall tagga ner?

Vi kan säga såhär:

På söndagen fick jag några lådor glass av serveringen som jag åkte runt och bjöd funktionärer och tv-folk på. Det blev en halv låda över. Gissa gärna i vilken ände av depån jag lämnade över den? Det finns mc-förare som ser körningen som det viktigaste och som garvar och tycker det mesta är kul.
Dessutom ställer dom sig upp och kör vidare när dom vurpat. :yoparty
Käkar glass i depån gör dom också! ;)

Sist en stövel i röven till er alla, oavsett hojtyp.
Jag blev inte bjuden på en enda öl!!!! Jädrar vilka snålisar ni är!!!

/HW

Jag hoppas verkligen inte att det kommer att tummas på någon 110% regel i fortsättningen. Blev vettskrämd när jag såg förare knappt ha styrfart genom kurvorna. Som dessutom skar rakt över idealspår och var nära att orsaka krascher ett antal gånger.
I en del klasser så blandas A och B-förare men jag tycker att säkerheten borde gå före än antal förare per race.

Alicia skrev:
2198968 Jag hoppas verkligen inte att det kommer att tummas på någon 110% regel i fortsättningen. Blev vettskrämd när jag såg förare knappt ha styrfart genom kurvorna. Som dessutom skar rakt över idealspår och var nära att orsaka krascher ett antal gånger.
I en del klasser så blandas A och B-förare men jag tycker att säkerheten borde gå före än antal förare per race.

Det enda är att det inte finns en sådan regel. Finns en 107% gräns i VEIDEC-Trophy som inte använts på 3 år. Det är den enda regel i sverige.

Ska det användas en sådan regel så ska den finnas skriven så man vet om det innan man anmäler sig till tävlingen. I TR, NT eller SR. Inte komma upp på en anslagstavla på lördakvällen och sen använder man den inte ändå.

I normala fall så gör tävlingsledningen som så att dom informeraren en långsam förare om att man tycker den kört för långsamt. Kan ju finnas orsaker till det som fel på mc osv. Om föraren anses vara en fara för andra, genom att köra vingligt och byta spår osv, så kan han få chans att köra racet fram tills det att den kommer varvas och då svartflaggas för att inte riskera andra förare deras säkerhet och chanser till placeringar osv.

Alicia skrev:
2198968 Jag hoppas verkligen inte att det kommer att tummas på någon 110% regel i fortsättningen. Blev vettskrämd när jag såg förare knappt ha styrfart genom kurvorna. Som dessutom skar rakt över idealspår och var nära att orsaka krascher ett antal gånger.

Instämmer.

Back