Tack HD

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Helt rätt av HD tycker jag.
Sen kan man ju alltid diskutera vård eller straff. Men hur frisk är man om man klarar av att ta någon annans liv bara sådär. Eller hur frisk är man om man sitter och planerar/övertalar någon annan att göra det åt en. Nej läääässskit är vad det är tycker jag. In med dem bakom lås och bom båda två.

Markus skrev:
Jag får inte ihop det här riktigt, det är "helt rätt" - men fortfarande är det bara en av två bakom låset - samtidigt som du tycker båda ska dit...?

Dömdes inte tjejen till sluten vård?

Chris Ash skrev:
Dömdes inte tjejen till sluten vård?

Hon dömdes till rättspsykiatrisk vård, vad den innebär för en person som uppenbart inte är helt off (se Gökboet för exempel) kan man lätt föreställa sig: Samtalsterapi då och då, trädgårdsarbete, mata grisarna på 4H gård, sköna mediciner.
Jag ser det som att hon i hög grad friats från ansvar, bl.a. med förklaringen att hon var bäng som trodde att hon stod i förbund med Gud - vilket Pastorn också trodde.
En könsdiskriminerande dom helt enkelt.

Markus skrev:
Jag ser det som att hon i hög grad friats från ansvar, bl.a. med förklaringen att hon var bäng som trodde att hon stod i förbund med Gud - vilket Pastorn också trodde.
En könsdiskriminerande dom helt enkelt.

ja tror man på gud så borde man ju hamna på psyket :tummenupp

Jag ber om ursäkt i förväg.

Ja, det har varit väldigt tyst från "lås in dem och kasta bort nyckeln-mobben" i det här fallet om man jämför med årets tidigare uppmärksammade rättegångar. Men det är klart, hon är ju en söt blond svenska...

Markus skrev:
Jag får inte ihop det här riktigt, det är "helt rätt" - men fortfarande är det bara en av två bakom låset - samtidigt som du tycker båda ska dit...?

Det jag menade var att det var helt rätt av HD att inte gå in och göra någon ny rättegång. Det hade ju inte framkommit någonting nytt.
Sen är det väl lite åsikts fråga det här med vård eller inte. Men blir man inlåst - på psyket eller i fängelset - så blir man ju inlåst. Så de sitter ju båda inlåsta. Jag har aldrig varit inlåst på psyket så jag VET ju inte men jag tror inte att det är någon semester det heller. Men som sagt jag vet ju inte eftersom jag aldrig suttit där själv. Det kanske är som nån 4H gårds semester. :tungan

Kia skrev:
Det kanske är som nån 4H gårds semester. :tungan

Nog påminner hennes vistelseort om en 4H gård litegrann i alla fall.

Så här ser verksamhetsidén ut:

Utöver traditionell medicinsk behandling bygger vården på ett psykosocialt förhållningssätt och på miljöterapeutiska principer. Arbetsterapi och studieverksamhet, såväl grundvux som komvux, är viktiga inslag i vården. Vi har även en produktionsinriktad verkstad. Varje vecka förekommer ronder och behandlingskonferenser. De intagna ska i möjligaste mån ges inflytande över behandlingens utformning och innehåll och därför tillämpar vi ett vårdvetenskapligt synsätt. Behandlingens huvudinnehåll är att förbättra/återställa den intagnes psykiska hälsa och förmåga att leva ett självständigt och socialt anpassat liv i samhället. Behandlingstiden för att nå detta mål skall göras kortast möjligt.

Vilket ärligt talat inte är så långt ifrån mitt något skämtsamma inlägg om att mata djur och trädgårdsarbete.

Bifogat

• RPR_F_OVAL1[1].jpg
    RPR_F_OVAL1[1].jpg
    21.9 KB · Visningar: 48
Markus skrev:
Nog påminner hennes vistelseort om en 4H gård litegrann i alla fall.

Så här ser verksamhetsidén ut:

Utöver traditionell medicinsk behandling bygger vården på ett psykosocialt förhållningssätt och på miljöterapeutiska principer. Arbetsterapi och studieverksamhet, såväl grundvux som komvux, är viktiga inslag i vården. Vi har även en produktionsinriktad verkstad. Varje vecka förekommer ronder och behandlingskonferenser. De intagna ska i möjligaste mån ges inflytande över behandlingens utformning och innehåll och därför tillämpar vi ett vårdvetenskapligt synsätt. Behandlingens huvudinnehåll är att förbättra/återställa den intagnes psykiska hälsa och förmåga att leva ett självständigt och socialt anpassat liv i samhället. Behandlingstiden för att nå detta mål skall göras kortast möjligt.

Vilket ärligt talat inte är så långt ifrån mitt något skämtsamma inlägg om att mata djur och trädgårdsarbete.

Visst det låter ju lite "lamt" om man får säga så. Lite som nåt läger kanske eller kollo om man så vill? Men hur som helst skulle jag inte vilja byta med henne. Hon är ju inlåst. Hon gör ju inte som/vad hon vill. Bara frihetsberövandet är nog ett straff i sig tror jag. Sen får de ha hur mysigt som helst därinne men de har inte friheten kvar iaf. Sen får vi väl bara hålla tummarna för att "vården" hon får ger bra resultat och att hon blir en "bättre" människa.

P-E skrev:
Men grejen är ju den att halva Uppsala vet att det var han.

Kan de bevisa det? Eller han är skyldig eftersom "det är klart det är han som gjort det, det vet ju alla"?

Går inte att bevisa det dock, men han är känd sen tidigare hos polisen. De hade ett vittne som sedan tog tillbaka allt han hade sagt, hmm undrar varför?

P-E skrev:
Går inte att bevisa det dock, men han är känd sen tidigare hos polisen.

FAKTA: Han är känd sedan tidigare hos polisen.
SLUTSATS: Han är skyldig till mord.

hmm....

P-E skrev:
De hade ett vittne som sedan tog tillbaka allt han hade sagt, hmm undrar varför?

Han kanske inte var 100% på att det var vederbörande han såg? När man inte vet bakgrunden är det lämpligt att undvika vilda spekulationer.

Skalman skrev:
Han kanske inte var 100% på att det var vederbörande han såg? När man inte vet bakgrunden är det lämpligt att undvika vilda spekulationer.

Så värst vilt är det iofs inte att spekulera om vittnen efter en avrättning utförd av ett ungdomsgäng drabbas av minnesförlust.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet