Tabbe av Saab, eller ?

eisbaer skrev:
Jag kan inte påstå att jag minns en enda reklam volvo gjort bortsett från den patetiska skiten de kör nu. Du är ute och simmar.

Smaken är ju olika. Jag tycker det rätt anus att se en Sportkombi rejsa längs en till ackompanjemang av ljudet till en jetmotor....uppebarligen har Saab tyckt detsamma eftersom man bytt reklambyrå. Lodjuret är ju en annat grepp eller vad tycker du själv?

Återigen, jag har inget emot Saab. Jag snackar varumärket generellt och vilka känslor man vill förmedla.

tycon1 skrev:
Jovisst..men vad hade det här med regnr på bilen i reklamen att göra?
deras nya bilar ser riktigt jädra fina ut...Till exempel 9-3sedan modellen..är väl ändå en utav de snyggaste serietilverkade bilar man kan köpa (för en någolunda rimlig peng) Saab är på väg uppåt tror jag..Kanske har tagit sig i kragen nu

ingenting...bara en utveckling av tråden :) . Reklamfilmen...osv. Ingen är tvungen att svara

Visst den är kanonfin och säljer ju bra. Jag tror att Saab skulle kunna ha varit lika framgångsrika som Volvo om man skött sitt varumärke bättre. Och haft en ägare som fattat det.

fazerfun skrev:
Smaken är ju olika. Jag tycker det rätt anus att se en Sportkombi rejsa längs en till ackompanjemang av ljudet till en jetmotor....uppebarligen har Saab tyckt detsamma eftersom man bytt reklambyrå. Lodjuret är ju en annat grepp eller vad tycker du själv?

Återigen, jag har inget emot Saab. Jag snackar varumärket generellt och vilka känslor man vill förmedla.

Som sagt, smaken är som baken..Jag tycker nog allt 9-3sportcombi reklamen är en utav de bästa de haft överhuvudtaget. Lodjuret känns mer som ett försök till att vara estetiskt tilltalande

fazerfun skrev:
Det mesta som Saab gjort under det senaste 10 åren har väl varit tabbevarning på.... :va

Jag har egentligen inget emot bilarna men Volvo är enormt mycket skickligare på marknadsföring och varumärkesbyggande, kanske för att man har en ägare som hajar vikten av detta. Saab är så jävla teknikerstyrt (man hade länge en utvecklingsavdelning i T-hättan som brände mer stålar än hela Opels europeiska utvecklingsorganisation) och kopplingen till flyget är så uttjatat så det finns inte. Minns en annan höjdare av Saab: en japansk snubbe som flög segelflygplan och körde Saab för att det gav honom samma känsla i vardagen.... :va :kocko

Lodjuret är helt klart ett nytt grepp men det krävs mer än så för att skapa en varumärkesidentitet i klass med Volvo

Du är ganska vilse i pannkakan min vän!
OM saabs tekniska avdelningar (det finns flera i komplexet) bränner mer stålar än opel så är det för att dom har skapat mer innovativa lösningar än opel, nu står saab med samma problem som opel haft i alla år som GM har varit med o pekat med hela handen, nämligen att tar saab fram en grej på ritbordet så måste GM i Detroit godkänna detta först innan lermodellen får byggas, det kan ta flera veckor med alla instanser, fatta vilken byråkrati vi har o göra med här.

Saabs varumärke är fortfarande starkt men det är klart det mattas när GM naggar i kanterna och plockar in opeldelar i byggena!

Volvo har fria händer BARA för att dom säljer mer än vad hela fords program gör just nu, när den trenden vänder (det gör den förr lr senare) då kommer Ford likt GM stå o peka på lösningar som är omöjliga att genomföra!
Både saabs och volvos kombibilar är läckra utan tvekan, resten ger jag inte mycket för!

eisbaer skrev:
Jag kan inte påstå att jag minns en enda reklam volvo gjort bortsett från den patetiska skiten de kör nu. Du är ute och simmar.

Minns inte filmen med en sol som ser ut som nå barn har ritat?
det är en volvo reklam. dock syns aldrig bilen. :confused:

Pommes skrev:
Tror att ni har sett den nya reklamen om Saab 95, den med lodjuret.

http://www.saab.com/main/SE/sv/index_flash.shtml

Bilen på bilden har regnr. XAT 619 tittar man på vv hemsida

https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

så är det en 93:a.

Regnr: XAT619
Färg: BLÅ

Fabrikat: SAAB 9-3 VECTOR CONV 2,0

Konsigt? :3freak

ingen som reagerat över att XAT påminner om cat ? alltså ett lodjur?? :va kanske bara e jag osm är långsökt.

Last edited:
fazerfun skrev:

Tvärtom tycker jag kopplingen till flyget är suveränt, likaså reklamen.
Att lodjuret är något helt annat är väl inget konstigt? Det är ju en annan bil.

kaZmur skrev:
I reklamen för nya 9-3SC så kör dem en silverfärgad, men regnummret går till en svart.

En konspiration? :)
Nej, men däremot verkar det finnas en konspiration av personer som inte kan skilja på de och dem.

valmers skrev:
Nej, men däremot verkar det finnas en konspiration av personer som inte kan skilja på de och dem.
Ja, på dem bara, vilka idioter rent ut sagt.

fazerfun skrev:
ingenting...bara en utveckling av tråden :) . Reklamfilmen...osv. Ingen är tvungen att svara

Visst den är kanonfin och säljer ju bra. Jag tror att Saab skulle kunna ha varit lika framgångsrika som Volvo om man skött sitt varumärke bättre. Och haft en ägare som fattat det.

Jag kan hålla med dig i det mesta du nämt i tråden ang. :tummenupp

Är lite saab(turbo) frälst.. Min åsikt är saab kommer nog att fortsätta gå med förlust helst när det verkar bli mer och mer opel i saabarna. :( Tro hur det kommer att sluta?

hade en 9-5 förut men nu skruttar man omkring i en 240 som man fått av farfar :3freak

red_ninja skrev:
Du är ganska vilse i pannkakan min vän!
OM saabs tekniska avdelningar (det finns flera i komplexet) bränner mer stålar än opel så är det för att dom har skapat mer innovativa lösningar än opel, nu står saab med samma problem som opel haft i alla år som GM har varit med o pekat med hela handen, nämligen att tar saab fram en grej på ritbordet så måste GM i Detroit godkänna detta först innan lermodellen får byggas, det kan ta flera veckor med alla instanser, fatta vilken byråkrati vi har o göra med här.

Saabs varumärke är fortfarande starkt men det är klart det mattas när GM naggar i kanterna och plockar in opeldelar i byggena!

Volvo har fria händer BARA för att dom säljer mer än vad hela fords program gör just nu, när den trenden vänder (det gör den förr lr senare) då kommer Ford likt GM stå o peka på lösningar som är omöjliga att genomföra!
Både saabs och volvos kombibilar är läckra utan tvekan, resten ger jag inte mycket för!

Undrar om det är en slump mina belackare kommer från västra/södra Sverige... :rolleyes: :)

Saabs innovationsförmåga vad gäller tekniska lösningar är omtvistad, där säger jag inte emot dig. Men vad spelar det för roll man inte kan sälja grejorna också? Om man inte kan paketera sina innovationer och kommunicera på en stentuff marknad? Det är det jag menar med att man bränner mer stålar: inte i rena kronor men i förhållande till försäljningen. Och det funkar inte kommersiellt, då rinner miljarderna iväg.

Det hände på ett inte helt okänt företag som jag jobbat för, Ericsson. Under 90-talet hade man jättelika utvecklingsavdelningar där det satt en massa ingenjörer som var väldigt stolta över att de KUNDE utveckla fiffiga tekniska lösningar istället för att fråga sig om man BORDE. Om det var något kunderna efterfrågade. Och samtidigt käkade Nokia upp lunchen....de lade också ned stora summar på forskning och utveckling men insåg snabbare att man måste ha ett kommersiellt fokus.

Jag tycker GM är en katastrof för Saab och bär en stor del av skulden. Samtidigt har Saab trots kapitaltillskottet gått med förlust samtliga år utom ett sedan 1990 då GM klev in....Självfallet måste då man samordna utveckling, design, distribution, komponentinköp etc.

Klart Ford har synpunkter på Volvos utveckling men inte i samma utsträckning, det är väl rätt uppenbart om du tänker efter. Tror du vi får se en omstylad Ford Explorer eller Mazda med Volvologga...the new XC80x??? Knappast....gamla Subarus och Trailblazer med Saabmärke...det är ju fan helt sjukt. Om inte det sänker ett varumärke så vet jag inte vad. Och då kan inga lodjur eller flygplansassociationer i världen hjälpa till.

Fotrally skrev:
Jag kan hålla med dig i det mesta du nämt i tråden ang. :tummenupp

Är lite saab(turbo) frälst.. Min åsikt är saab kommer nog att fortsätta gå med förlust helst när det verkar bli mer och mer opel i saabarna. :( Tro hur det kommer att sluta?

hade en 9-5 förut men nu skruttar man omkring i en 240 som man fått av farfar :3freak

Skönt att det är någon som är lite påläst.... :) har också åkt 9-5 och tyckte den var kanonbra.

eisbaer skrev:
Tvärtom tycker jag kopplingen till flyget är suveränt, likaså reklamen.
Att lodjuret är något helt annat är väl inget konstigt? Det är ju en annan bil.

Kul för dig...iofs är reklamspotar bara en liten del av att bygga ett varumärke men jag tycker budskapet bara illustrerar hur ingenjörsstyrt bolaget fortfarande är, hur man lever på gamla meriter.

fazerfun skrev:
Undrar om det är en slump mina belackare kommer från västra/södra Sverige... :rolleyes: :)

Saabs innovationsförmåga vad gäller tekniska lösningar är omtvistad, där säger jag inte emot dig. Men vad spelar det för roll man inte kan sälja grejorna också? Om man inte kan paketera sina innovationer och kommunicera på en stentuff marknad? Det är det jag menar med att man bränner mer stålar: inte i rena kronor men i förhållande till försäljningen. Och det funkar inte kommersiellt, då rinner miljarderna iväg.

Det hände på ett inte helt okänt företag som jag jobbat för, Ericsson. Under 90-talet hade man jättelika utvecklingsavdelningar där det satt en massa ingenjörer som var väldigt stolta över att de KUNDE utveckla fiffiga tekniska lösningar istället för att fråga sig om man BORDE. Om det var något kunderna efterfrågade. Och samtidigt käkade Nokia upp lunchen....de lade också ned stora summar på forskning och utveckling men insåg snabbare att man måste ha ett kommersiellt fokus.

Jag tycker GM är en katastrof för Saab och bär en stor del av skulden. Samtidigt har Saab trots kapitaltillskottet gått med förlust samtliga år utom ett sedan 1990 då GM klev in....Självfallet måste då man samordna utveckling, design, distribution, komponentinköp etc.

Klart Ford har synpunkter på Volvos utveckling men inte i samma utsträckning, det är väl rätt uppenbart om du tänker efter. Tror du vi får se en omstylad Ford Explorer eller Mazda med Volvologga...the new XC80x??? Knappast....gamla Subarus och Trailblazer med Saabmärke...det är ju fan helt sjukt. Om inte det sänker ett varumärke så vet jag inte vad. Och då kan inga lodjur eller flygplansassociationer i världen hjälpa till.

Skönt att det är någon som är lite påläst.... :) har också åkt 9-5 och tyckte den var kanonbra.

Kul för dig...iofs är reklamspotar bara en liten del av att bygga ett varumärke men jag tycker budskapet bara illustrerar hur ingenjörsstyrt bolaget fortfarande är, hur man lever på gamla meriter.

Självklart bär GM en stor del av skulden, tycker liksom du att det är tragiskt med ett saabemblem på en subaru, håller helt med om att reklamen med lodjuret inte hör hemma i en varusatsning.
vad det gäller Fords synpunkter på volvo förklarade jag för dej i min förra tråd
alltså, så länge Volvo säljer så får dom hållas så enkelt är det, jag tror även att tvärtemot vad du tror att vi kommer o få se ett volvoemblem på en Mazda eller vad som helst, är bara ford tillräckligt övertygade om försäljning så kommer det att ske, tyvärr, personligen hade jag helst sett att saab och volvo hade gått ihop i ett tidigare skede (typ på Gyllenhammars tid)o tillsammans utvecklat bilar, då hade svenskheten i båda märkena bevarats!

Rikkard skrev:
Visst kan jag det...

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,705828,00.html
De är ju lite värre än 20.000...
Håller med dig att det är mycket mer 20.000.
Men med tanke på att Volvo har haft mycket problem, med att deras bilar börjar brinna borde dom väl lärt sig något av det.
Ända sedan 850 tid har dom börjat brinna,
Något sådant allvarligt problem ska egentligen inte kunna hända.
Det borde varit löst för länge sedan.

fazerfun skrev:
U

Jadu, 9-5 var handlöst bästa bilen jag kört å ägt..
bilen hade gått närmare 30,000 mil när jag sålde den...den nästan bara gick å gick! :tummenupp
Flyttade upp till umeå och började plugga så det kände lite onödigt att ha den kvar när den mestadels skulle få stå still. Sålde den med en tår i ögat kan jag lova! :(

Är opartisk när det gäller volvo vs saab m.fl. ...dock ligger det senare närmast "hjärtat"

*Ber om ursäkt att detta blev väldigt OT.

Bifogat

• minfdbil.jpg
    minfdbil.jpg
    141 KB · Visningar: 50
pucko skrev:
Håller med dig att det är mycket mer 20.000.
Men med tanke på att Volvo har haft mycket problem, med att deras bilar börjar brinna borde dom väl lärt sig något av det.
Ända sedan 850 tid har dom börjat brinna,
Något sådant allvarligt problem ska egentligen inte kunna hända.
Det borde varit löst för länge sedan.

Så sant, så sant.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion