Undrar om det är en slump mina belackare kommer från västra/södra Sverige...
Saabs innovationsförmåga vad gäller tekniska lösningar är omtvistad, där säger jag inte emot dig. Men vad spelar det för roll man inte kan sälja grejorna också? Om man inte kan paketera sina innovationer och kommunicera på en stentuff marknad? Det är det jag menar med att man bränner mer stålar: inte i rena kronor men i förhållande till försäljningen. Och det funkar inte kommersiellt, då rinner miljarderna iväg.
Det hände på ett inte helt okänt företag som jag jobbat för, Ericsson. Under 90-talet hade man jättelika utvecklingsavdelningar där det satt en massa ingenjörer som var väldigt stolta över att de KUNDE utveckla fiffiga tekniska lösningar istället för att fråga sig om man BORDE. Om det var något kunderna efterfrågade. Och samtidigt käkade Nokia upp lunchen....de lade också ned stora summar på forskning och utveckling men insåg snabbare att man måste ha ett kommersiellt fokus.
Jag tycker GM är en katastrof för Saab och bär en stor del av skulden. Samtidigt har Saab trots kapitaltillskottet gått med förlust samtliga år utom ett sedan 1990 då GM klev in....Självfallet måste då man samordna utveckling, design, distribution, komponentinköp etc.
Klart Ford har synpunkter på Volvos utveckling men inte i samma utsträckning, det är väl rätt uppenbart om du tänker efter. Tror du vi får se en omstylad Ford Explorer eller Mazda med Volvologga...the new XC80x??? Knappast....gamla Subarus och Trailblazer med Saabmärke...det är ju fan helt sjukt. Om inte det sänker ett varumärke så vet jag inte vad. Och då kan inga lodjur eller flygplansassociationer i världen hjälpa till.
Skönt att det är någon som är lite påläst....

har också åkt 9-5 och tyckte den var kanonbra.
Kul för dig...iofs är reklamspotar bara en liten del av att bygga ett varumärke men jag tycker budskapet bara illustrerar hur ingenjörsstyrt bolaget fortfarande är, hur man lever på gamla meriter.