Tabbe av Saab, eller ?

red_ninja skrev:
Självklart bär GM en stor del av skulden, tycker liksom du att det är tragiskt med ett saabemblem på en subaru, håller helt med om att reklamen med lodjuret inte hör hemma i en varusatsning.
vad det gäller Fords synpunkter på volvo förklarade jag för dej i min förra tråd
alltså, så länge Volvo säljer så får dom hållas så enkelt är det, jag tror även att tvärtemot vad du tror att vi kommer o få se ett volvoemblem på en Mazda eller vad som helst, är bara ford tillräckligt övertygade om försäljning så kommer det att ske, tyvärr, personligen hade jag helst sett att saab och volvo hade gått ihop i ett tidigare skede (typ på Gyllenhammars tid)o tillsammans utvecklat bilar, då hade svenskheten i båda märkena bevarats!

Då är vi nästan överens då.... :) självfallet kan det bli ett annat tonläge från Ford om Volvo tappar fart men jag tror aldrig ingreppet i ett sånt skede blir så drastiskt och apklumpigt som GM gjort på Saab. Framförallt skulle det ske tidigare....GM gick in 1990 i Saab, pumpat in miljarder i bolaget men till vilken nytta? Åren går och pengarna rinner ur bolaget. Och så pang faller bilan och panikåtgärderna haglar; man ställer Russelsheim mot Trollhättan, gör Saabkloner av Subaru etc...och varför? För att man skiter i "svenskheten". För att man inte tycker det spelar någon roll var bilarna tillverkas. För att man inte tillmäter varumärket Saab som tillverkar futtiga 135 000 bilar om året (i bästa fall) det värde som vi svenskar gör.

I det avseendet är Ford skickligare, även om de också blöder som koncern. Där har det kanske slagit över åt andra hållet; man har tagit fram retromodell på retromodell för att knyta an till sin anrika historia. Några modeller har väl funkar, nya Mustang tex, medan vissa som T-bird har sålt riktigt uselt.

Det hänger även en gubbstämpel över Saab som jag inte fattar vad den gör där. Jädrans fina bilar att köra, visserligen har jag endast kört och ägt turbo-versioner. Komforten är ju kanon, väghållningen och draget i motorn likaså.
Alla märken har gubbiga modeller, det skall man inte sticka under stolen med.
En gubbil för mig, det är en Hyundai Prime etc.
Kunde inte känts mer opassande att se Bertil 68 år ha min 900 T16 som bruksbil. Den vänder fler huvud än vilken kebabräser som helst.
Sen ska man ha sagt att jag inte har någon större erfarenhet av de nyare bilarna, utan mest de sena åttiotalarna.

Förresten: I helgen mötte jag en smålänning som byggt en 900T -94 "småmoddad". Sisådär 450 klada hestar. Han berättade att han kör originalprogrammet på 185 hest vid besiktning. SBP sade att det var den största överdriften dom sett när dom tittade under huven. Garrett's största turbonetics-aggregat :banana

fazerfun skrev:
Då är vi nästan överens då.... :) självfallet kan det bli ett annat tonläge från Ford om Volvo tappar fart men jag tror aldrig ingreppet i ett sånt skede blir så drastiskt och apklumpigt som GM gjort på Saab. Framförallt skulle det ske tidigare....GM gick in 1990 i Saab, pumpat in miljarder i bolaget men till vilken nytta? Åren går och pengarna rinner ur bolaget. Och så pang faller bilan och panikåtgärderna haglar; man ställer Russelsheim mot Trollhättan, gör Saabkloner av Subaru etc...och varför? För att man skiter i "svenskheten". För att man inte tycker det spelar någon roll var bilarna tillverkas. För att man inte tillmäter varumärket Saab som tillverkar futtiga 135 000 bilar om året (i bästa fall) det värde som vi svenskar gör.

I det avseendet är Ford skickligare, även om de också blöder som koncern. Där har det kanske slagit över åt andra hållet; man har tagit fram retromodell på retromodell för att knyta an till sin anrika historia. Några modeller har väl funkar, nya Mustang tex, medan vissa som T-bird har sålt riktigt uselt.

mjae, i en hel del är vi överrens : ): )L) det är ju oxo så at det är inte dom som ritar, tillverkar och testar bilarna som säljer dom utan det är några andra fjantar som borde fockats för länge sen(talar om ana här i stan) kommer du in där med blåstället så kan du glömma all hjälp i världen.

Sen är det ju ett jävla sätt av GM att ställa två separata fabriker mot varandra i nåt sorts rejs, ett rejs som Trollhättan inte skulle få vinna hur mycket man än försökte, som att jämföra david mot goliat i storlek, oddsen var minst sagt ojämna, helt värdelöst alltså, du har rätt i att GM skiter fullständigt i var bilen tillverkas därför fick Russelheim nästa generation mellanklassbil, katastrof enligt mej! Saab har alltid byggts i moderfabriken o borde fått fortsatt förtroende med detta, istället fick man ett updrag att bygga Cadillac c:a 10 000 om året= spott i havet, nåt som är ännu mer tragiskt ar att vi inte ens bygger Cabrioleten i moderfabriken (byggs i Österrike)

Muskedunder skrev:
Det hänger även en gubbstämpel över Saab som jag inte fattar vad den gör där. Jädrans fina bilar att köra, visserligen har jag endast kört och ägt turbo-versioner. Komforten är ju kanon, väghållningen och draget i motorn likaså.
Alla märken har gubbiga modeller, det skall man inte sticka under stolen med.
En gubbil för mig, det är en Hyundai Prime etc.
Kunde inte känts mer opassande att se Bertil 68 år ha min 900 T16 som bruksbil. Den vänder fler huvud än vilken kebabräser som helst.
Sen ska man ha sagt att jag inte har någon större erfarenhet av de nyare bilarna, utan mest de sena åttiotalarna.

Förresten: I helgen mötte jag en smålänning som byggt en 900T -94 "småmoddad". Sisådär 450 klada hestar. Han berättade att han kör originalprogrammet på 185 hest vid besiktning. SBP sade att det var den största överdriften dom sett när dom tittade under huven. Garrett's största turbonetics-aggregat :banana

På tal om småmodifikationer så har snubben jag köpte min nuvarande SAAB
slängt i en SAAB 9-5 motor(turbo) i en 99:a, lite småtrångt i det motorrummet men jag har sett bilen rulla så går gör den MINST SAGT, den är hyggligt ombyggd så det enda som egentligen röjer den är det feta 3" tumsutblåset och oljekylet som sticker ut lite undertill, lite sleeper över den.

vet ej hur många kusar som springer runt i den motorn men man kan ju spekulera lite, en original 9-5 har väl drygt 200 nåt, lägg därtill lite trim och en turbo i lastbilsstorleks + att en 99:a ligger väl på vägen som en gokart i jämförelse med en 9-5:a.

red_ninja skrev:
På tal om småmodifikationer så har snubben jag köpte min nuvarande SAAB
slängt i en SAAB 9-5 motor(turbo) i en 99:a, lite småtrångt i det motorrummet men jag har sett bilen rulla så går gör den MINST SAGT, den är hyggligt ombyggd så det enda som egentligen röjer den är det feta 3" tumsutblåset och oljekylet som sticker ut lite undertill, lite sleeper över den.

vet ej hur många kusar som springer runt i den motorn men man kan ju spekulera lite, en original 9-5 har väl drygt 200 nåt, lägg därtill lite trim och en turbo i lastbilsstorleks + att en 99:a ligger väl på vägen som en gokart i jämförelse med en 9-5:a.

Det är många som slänger i 900ans T16-motor i 99or, den passar nämligen rakt i mer eller mindre. Med originalgrejerna kan man köra ca 220 häst med chip och laddhöjning. På en 1200 kilo lätt bil. Rör på sig :tummenupp

Muskedunder skrev:
Det är många som slänger i 900ans T16-motor i 99or, den passar nämligen rakt i mer eller mindre. Med originalgrejerna kan man köra ca 220 häst med chip och laddhöjning. På en 1200 kilo lätt bil. Rör på sig :tummenupp

jepp, det har väl passerat några såna byggen häromkring: ): ):)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti