Ta mc-kort, vilken hoj ska man köpa?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En helrenovering med alla bromsar, lager, tätningar och fan och hans moster blir sällan över 15-20.000 ens om man måste ur med motor och byta ventiler. Då är hojen som ny efteråt.

Kontentan är att milen är inga problem med tanke på prisskillnaden mellan en 1000-milahoj och en likadan som gått 15.000 mil.

Generellt är folk rädda i onödan för mil, det är ju inte milen som dödar hojar i Sverige.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kawasaki ER5 duger också bra till att öva och köra på.
En av mina garagekompisar köpte en sådan. Sedan när han ville ha en större hoj så satte han in annons på hösten. Och några dagar före jul kom en spekulant. Lyssnade på motorn, betalade, lastade upp den på släpet och körde iväg i snön. Den skulle bli hjulklapp till hustrun. :hjarta
Absolut inget fel på hojen, men man ska känna till att den inte räcker för att köra upp A, utan endast A2. Inte ett problem för radi som ska ta A2-kort nu, men bra att veta om man tänkte gå vidare till A eller att ha koll på inför försäljning.

Transportstyrelsens A-krav: 50 kW, 595cc, tjänstevikt på minst 175kg
Kawasaki er5: 36.5 kW, 499cc, 180kg torrvikt
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min hoj nu från sekelskiftet har gått 2870 mil.
Det verkar ju vara en jätterolig hoj som körts knappa 140 mil om året sedan den var ny.
Fast man ser kanske jättesnabb ut när man sitter på den utanför donken.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det verkar ju vara en jätterolig hoj som körts knappa 140 mil om året sedan den var ny.
Fast man ser kanske jättesnabb ut när man sitter på den utanför donken.
Den är roligare än en Ktm 790 som är en leksak i jämförelse Den är för snabb för mej. Vill ha nåt mycket lugnare
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
2018
I samband med höstens internationella motorcykelmässa EICMA presenterade KTM sin nya nakenmodell 790 Duke. Johan Ahlberg har provkört den nya nakna och lättkörda busmaskinen.

Den helt nya nakenmodellen, även kallad ”Skalpellen”, drivs av en 799-kubikcentimeters parallelltwin, med dubbla överliggande kamaxlar och åtta ventiler. Den uppges erbjuda 105 hk vid 9 000 varv per minut, och maximalt vridmoment på 86 Nm vid 8 000 varv per minut
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
KTM 790 DUKE återinförs på marknaden, där Europa som får versionen på 95 hk, vilket möjliggör A2-konfiguration. Resten av världen kommer att få 105 hk-versionen, som toppar med 105 hk och 87 Nm
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Har läst minst lika mycket problem med alla hojmärken. Fast Honda är nog bäst
Nog har motorcyklar lägre kvalitet än bilar. Det är inget ovanligt på Blocket med hojannonser med cyklar som skurit/kamaxelras/ventilknack och annat fast de bara gått några tusen mil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nog har motorcyklar lägre kvalitet än bilar. Det är inget ovanligt på Blocket med hojannonser med cyklar som skurit/kamaxelras/ventilknack och annat fast de bara gått några tusen mil.

Då handlar det nog om crosshojar som är inne på tredje ägaren som stugmoppe…
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Då handlar det nog om crosshojar som är inne på tredje ägaren som stugmoppe…
Hoppas inte. Mitt senaste förvärv har haft 20 ägare...
Dock inte som stugmoppe vad jag vet.
Det här med antal ägare: jag tror att många vill ha motorcykel, men gillar inta att köra - egentligen. Det är jobbigt, det blåser och skramlar, det studsar och far. Stökigt med lås, skyddsutrustning och annat. Man måste se upp med bilförare, grusvägar och oljefläckar och andra faror. Bäst att ta en öl och stanna hemma i soffan...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Absolut inget fel på hojen, men man ska känna till att den inte räcker för att köra upp A, utan endast A2. Inte ett problem för radi som ska ta A2-kort nu, men bra att veta om man tänkte gå vidare till A eller att ha koll på inför försäljning.

Transportstyrelsens A-krav: 50 kW, 595cc, tjänstevikt på minst 175kg
Kawasaki er5: 36.5 kW, 499cc, 180kg torrvikt
Frågan är bara om man som ägare till en ER6 A2 hoj vill bygga om den ( ta bort strypning) omregistrera den till A och sedan fortsätta med den som A hoj.
Det är därför jag tycker en ER5 A2 är helt OK. När det är dags för A säljs ER5an till ny A2 aspirant.
Min garagekompis gick från ER5 till Triumph Tiger 900 året efter han sålt ER5
för lite bättre acceleration med flickvännen på touring i Norge .
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hoppas inte. Mitt senaste förvärv har haft 20 ägare...
Dock inte som stugmoppe vad jag vet.
Det här med antal ägare: jag tror att många vill ha motorcykel, men gillar inta att köra - egentligen. Det är jobbigt, det blåser och skramlar, det studsar och far. Stökigt med lås, skyddsutrustning och annat. Man måste se upp med bilförare, grusvägar och oljefläckar och andra faror. Bäst att ta en öl och stanna hemma i soffan...

Din ”kompis” inställning? :brynad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mer med tanke på hur många som köper hoj (gamla enstånkor t ex) och hur få av dessa som syns på vägarna.

Den hoj som nog går mest timmar per år är nog min KLR650 men det är nog inte många ser den för det, varken trafik eller bebyggelse där den körs mest. Den av mina hojar som synns mest är nog Trajan som framförs i tätare trafik och i bebyggda områden.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mer med tanke på hur många som köper hoj (gamla enstånkor t ex) och hur få av dessa som syns på vägarna.
Stånkan ska få gå till Nora nästa helg förutsatt att det är fint väder. Så då är iallafall en på vägen.
Tyvärr är plastraketen inkontinent annars hade den företräde.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top