Ta kontrollen över fläktarna?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Min Presario 2500 funkar kanon på alla sät förutom att fläktarna går för fullt hela tiden, redan från kallstart.
Det finns en bios som skall lösa detta med den funkar inte för alla, och jag har testat att sänka varvtalet via programmen speedfan och fan-speed, men dom biter inte.

Har nån ett tips på andra program eller annan lösning?

Montera en värmesensor i serie med fläktmatningen som styrning. Det gjorde jag och det fungerade kalas.
Såklart kan du ju bara sätta dit en resistor oxå, för att få ner varvtalet permanent, för fläktarna behöver mycket sällan gå på fullt.

Det skulle jag undvika mtp. den statiska elektrisiteten.

Blås ren den med tryckluft eller dammvippa av det värsta.

Visst finns det en risk att det blir statisk eletricitet av att man dammsuger men jag har kört in damsugarslangen otaliga gånger i mina datorer och jag har aldrig råkat ut för att det ställt till med något.
Det har säkert att göra med hur man gör också. Man damsuger vara av dom delar som är viktga för kylningen. Sug rent kylflänsarna för processorn, där är det inte så känsligt och sen försöker man suga rent lite i nätaggregatet. Undvik att hålla dig för nära kretskorten bara utan fokusera på kylflänsarna. Det är dom som har betydelse för ljudnivån och dom är generellt inte så känsliga för statisk elektricitet.

Skulle kanske kunna vara damm, det är en laptop och e ju inte lika lätt att dammsuga etc.
Det som talar emot damm är att den slår på fläktarna fullt direkt efter start, även om det är kall.

De flesta nya dammsugare har rör av plast och inte metall. Har dammsugit burkar otaliga gånger utan minsta problem. Damm är dessutom så lätt att du inte behöver vidröra något med röret. :tummenupp

En dator tål mer än man tror. Jag har satt vinkelslipen i en stationär. Ville ha in två hd men var tvungen att göra lite plats först. Visserligen var det på 286 tiden men tåliga var de.
Efter det ingreppet var det absolut nödvändigt att storstäda med dammsugaren.

En fråga bara, gjorde du på rätt sätt när du försökte kontrollera med speedfan?
Lätt att missa att man ibland måste gå in i avancerade inställningarna och ändra några parametrar.

RVLgsqHqW.jpg

Jag har en HP-dator med 3 år på nacken. Ändrar jag lite grejer kan jag ställa alla fläktar manuellt, inklusive den på grafikkortet,
eller låta Speedfan styra hastigheterna. :tummenupp
De går att ställa mellan 0 och 100%

Om det inte fungerar på din dator ber jag om ursäkt, men tyckte det kunde vara värt att nämna för jag försökte dra i reglagen i programmet utan att det fungerade från början.

En fråga bara, gjorde du på rätt sätt när du försökte kontrollera med speedfan?
Lätt att missa att man ibland måste gå in i avancerade inställningarna och ändra några parametrar.

RVLgsqHqW.jpg

Jag har en HP-dator med 3 år på nacken. Ändrar jag lite grejer kan jag ställa alla fläktar manuellt, inklusive den på grafikkortet,
eller låta Speedfan styra hastigheterna. :tummenupp
De går att ställa mellan 0 och 100%

Om det inte fungerar på din dator ber jag om ursäkt, men tyckte det kunde vara värt att nämna för jag försökte dra i reglagen i programmet utan att det fungerade från början.

jag har vart inne och ändrat där ja, men ska ta en djupare dykning nästa gång jag kör på lappen.
Tack.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...