Haha. Jag umgås inte med folk som kör moppe

Dock har jag ju själv kört när man hade den åldern och det var inga problem att lära sig.
Efter en timme kunde man allt felfritt (i princip).
Dock hade jag inte blinkers, så den kanske man glömmer stänga av, vet att många gör det.
Tack för tipset!
Jag vet ju inte vilka du känner.

Även om du inte är bästisar med alla 15 åringar i stan så skulle du kunna känna någon som har en lillebrorsa i tonåren. Det var bara en idé.
Men om du hade moped i 'the good old days' så har du åtminstone grunderna.
fast tro inte att du är färdiglärd för det. När man tror att man kan allt så är det dags att lägga hjälmen på hyllan och sälja hojen.
Själv tog jag körkortet i år.
Tidigare så hade jag haft moped men det var på 90-talet så det var ju ett tag sen...
Jag skaffade körkortstillstånd redan förra året och papper på att ha far som privat körkortsledare. Men han hade hojen delvis nermonterad och den bara stod där i en halv evighet.
Sen när han väl fick ihop den så fick jag övningsköra en gång innan han sålde den.
Visserligen var det en stor fet glidare som inte var så lämpad som övningskörningshoj. Jag klagade också och frågade hur han kunde köra runt på ett så klumpigt åbäke. Kanske delvis därför han sålde den så fort.
Hursomhelst så insåg jag att om jag skulle övningsköra privat och det skulle gå i denna takten så skulle det väl ta mig 10 år att ta körkortet...
Jag hörde runt lite med körskolorna om priser och om de hade intensivkurser och så vidare. Det blev sen att jag bokade in separata lektioner men att jag bokade många lektioner tätt så det blev i princip som en intensivkurs bara för mig.
Mitt upplägg blev:
Vecka 1
2 lektioner måndag
2 lektioner tisdag
2 lektioner onsdag
2 lektioner torsdag
Ledig fredag - söndag
Vecka 2
2 lektioner måndag
2 lektioner tisdag
3 lektioner onsdag
Uppkörning torsdag
Så totalt 15 lektioner inbokade på 2 veckor. Jag bokade i god tid för att få detta upplägg. De sa att det var bättre att boka för många lektioner än för få och att jag kunde avboka lektioner om jag inte behövde alla. Tror det var om man ringde innan 12:00 dagen före och avbokade så behövde man inte betala för letkionen, men det kan naturligtvis skilja från körskola till körskola.
Att jag 'kommer ihåg' hur många lektioner och vilka dagar är för att jag har kvar bokningspapperna . Sen kommer jag ihåg att jag inte körde alla bokade, men kommer inte ihåg hur många som jag avbokade. Tror det var 3 eller 4 lektioner som jag avbokade, men kommer inte riktigt ihåg.
Far skaffade också en annan hoj. En som väger mindre än 300kg och är bättre balanserad så det faktiskt går att köra, utan att försöka klara av en rondell känns som like bra odds som i rysk roulette.

Den han jag köra en hel gång innan jag började med körlektionerna...
...efter jag började med körlektionerna blev det ingen privat övningskörning, men eftersom jag ändå körde så tätt så tyckte jag inte att det behövdes heller.
och uppkörningen då?
Jo jag var nervös. Blev lugnare när jag var där och övade, men blev nervös igen när det var min tur

.
Gjorde några små misstag, bl.a. sparkade jag ner en kona på högfartsbanan första gången och fick göra om den. Men gjorde ändå tillräckligt bra ifrån mig för att få godkänt.
Jag var sist ut att köra upp för A obegränsad (tung). Efter mig var det bara en kvar som skulle köra upp för A begränsad (mellan).
Jag tog lite medhavd fika medan siste killen och vägverket killen snackade tills de hade kört iväg. Sen tog jag i lugn och ro och körde tillbaka hojen till körskolan, berätta att jag klarat det, lämna tillbaka nycklar och kläder.
Bara för att jag har kortet nu så inbillar jag inte mig att jag kan allt. Nästa år har jag tänkt att gå SMC broms och kurvkurs för att bli bättre.
Du frågade inte efter min livs historia, men jag hoppas att jag inte tråkade ut dig allt för mycket.
Avslutningsvis så vill jag önska dig lycka till i förskott !