Ta körkort utan att äga egen hoj?

Hej.
Funderar faktiskt på att boka en intensivkurs på Västerås Bil och MC till våren.
Eftersom jag aldrig kört MC tidigare funderar jag på om man skulle ta kanske 1-2 körlektioner vanligt före, eller är det bortkastade pengar?

Kursen kostar 9.000, men kör jag 55 min lektion här i örebro kostar det 900, så det blir 900-1800 kr extra för att "testa" 1-2 ggr före.

Hur skulle ni gjort?

Hej.
Funderar faktiskt på att boka en intensivkurs på Västerås Bil och MC till våren.
Eftersom jag aldrig kört MC tidigare funderar jag på om man skulle ta kanske 1-2 körlektioner vanligt före, eller är det bortkastade pengar?

Kursen kostar 9.000, men kör jag 55 min lektion här i örebro kostar det 900, så det blir 900-1800 kr extra för att "testa" 1-2 ggr före.

Hur skulle ni gjort?

Hej,

Jag tog mitt kort hos dem, mycket nöjd. Dem berättar om du är kass, vilket jag uppskattar.

När jag tog kort där ingick 15h bana + 5h trafik. Jag hade svårare för bana och fick köra 19h och körde endast 3h trafik. De två extra timmarna fick jag betala för, dem berättar när de tycker du är klar.

Jag hade aldrig suttit på en MC innan.

Lycka till

Jag köpte egen hoj och körde med, mest på egenhand inom inhägnat område. Åkte fram och tillbaka mellan inhägnade området kanske 200-300 m olagligt. Men det man behöver oroa sig mist för när man är ute och kör utan kort är polisen, utan vad säger mitt försäkringbolag om detta ifall det skulle hända en olycka? det är en värre sak att råka ut för. så man ska köra jävligt lugnt.

Mitt kort gick på 3800kr (3teoriprover och 2 uppkörningar + alla andra utgifter som tillkommer)

Polaren körde enbart på körskolan och fick punga ut 25 000kr för sitt kort.

Arnesson, tack så mycket för infon. Väldigt uppskattat.
Bullysmile: Hade verkligen varit bra om man hade en egen mc att köra på, men tyvärr går det inte.

Så vad tror ni, är det värt att ta 1 lektion innan o bara lära sig lite hur en mc funkar, att köra rakt fram o svänga lite etc?

Körde allt på körskola i 2 mån och sedan uppkörning...jag hade ett nytt Monster 900 ie i garaget som inspiration men rörde den inte förran jag hade lappen. Fast eftersom jag aldrig kört hoj innan (inte ens en moppe) tog det kanske 30-35 lektioner innan jag körde upp. Första uppkörningen utan anmärkning. Jag har nu kört i 7 år, på rätt snabba hojar och i en hel del trafik (bor i Sthlm)...drygt 1000-1200 mil per år...aldrig vurpat och i de fall det var nära kände jag ändå att jag hade koll på läget. Jag tror att det är tack vare att jag lärde mig rätt från början, kan ha fel givetvis men det är vad jag tror.

Du lär dig INTE hur en MC funkar på 1 lektion. Ta 10 och sedan träna på de färdigheter du lärt dig där. Hur du kör på dessa lektioner är hur du sedan ska köra upp och så fixar du det på första försöket. På lektionerna lär de dig att vara uppmärksam på saker inspektörerna på uppkörningen kollar på.

Last edited:
Tack!
Menade inte att jag lär mig hur det funkar på 1 lektion, det förstår jag att man inte gör utan menade mer att man kanske kan få den att rulla iaf, så man kan det innan intensivkursens start.

jag tog mitt kort i sommras och jag tog

3 lektioner på banan
1 lektion landsväg och
1 stadskörning

sen uppkörning vilket jag klarade utan problem

jag har dock kört ganska mycke innan så man va ju inte helt grön sen har jag haft b kort sen innan så trafikreglerna kan man ju sen innan .

jag hade sattsat på att köra allt genom någon skola. det brukar ju vara billigare att skriva in sig på bilskolorna om man har gjort klart teorin me och den fixar man ju lätt med hjälp av de program som finns att ladda ner på nätet .

.. de är som om du borde kasta om orden om de ska vara något av de...

hoj utan kort.. :S

jag köpte först en hoj jag gilla, (en erfaren killkompis provkörde den) sen fick den stå snällt å vänta på mig. körde 3 v på trafikskola, de va svårt att få uppkörningstid, men sen var de klart. hade ju kört cross moppe innan så behövde ju inte lära mig växla. man kan ju säga att man blev peppad att ta kortet så fort som möjligt när man såg hojen utanför dörren varje dag

Tack!
Menade inte att jag lär mig hur det funkar på 1 lektion, det förstår jag att man inte gör utan menade mer att man kanske kan få den att rulla iaf, så man kan det innan intensivkursens start.

Om du aldrig har kört annat 2-hjuligt fordon än trampcykel så kan det nog vara en bra idé. Men om du kan behärska en manuellt växlad moped så tycker jag du ska gå direkt till intensivkursen utan att passera separata körlektioner innan.

Om du är 15+ så får du köra klass 2 moppe och om du har B körkort får du köra klass 1 moppe (eller var de tvärt om? De som är reggade för 25km/h får du köra om du är 15+ och de som är reggade för 45km/h får du köra på B kort).
Kanske du känner någon som har moppe som du kan få prova mot att du bjuder på en middag eller något ? :)

Visst, accelerationen, fartresurserna och vikten är helt annat på tung mc jämfört med moped, men grunderna är samma. Speciellt om det är en manuellt växlad moped och inte automat växlad som de flesta skotrar är.
Så om du får prova en offroad moppe eller annan moppe med manuell växling så borde det räcka för att testa grunderna lite grann.
Som att dra in koppling, lägga i växel, släppa ut koppling till dragläge, ge gas, släppa ut koppling mer så du börjar åka, släppa ut koppling helt, ge mer gas, släppa av på gas och dra in koppling, lägga i nästa växel, släppa ut koppling och ge gas. I princip samma som att köra manuellt växlad bil, fast reglagen sitter annorlunda. Signalera att du ska svänga i korsningar innan du svänger. Stänga av blinkers efter du svängt. Bromsa, stanna och sånt.

Jag skulle dock rekommendera att du väntar tills det är varmare än +5C ute innan du gör det.
Vid låga temperaturer, speciellt på blöt väg är risken för halka större och att börja sin första lektion med att försöka hålla sig på 2-hjul på isgata är ingen bra början.
Om man inte är ordentligt klädd när det är kallt så blir man stelare. Dessutom om du fokuserar mer på hur du fryser än på körningen blir du en sämre förare. Om du gör det vid bra väder blir du dessutom mer sugen på att fortsätta. :)

Haha. Jag umgås inte med folk som kör moppe ;)
Dock har jag ju själv kört när man hade den åldern och det var inga problem att lära sig.
Efter en timme kunde man allt felfritt (i princip).
Dock hade jag inte blinkers, så den kanske man glömmer stänga av, vet att många gör det.

Tack för tipset!

Vad jag förstod så måste man kunna vissa saker när man ska gå intensivkurs. Har du inte kört alls eller bara kört skitmoppar borde du nog fundera på ett antal lektioner och kolla på vad man måste kunna för att kunna gå intensivkurs och ha utbyte av det. Lära sig grunder gör man nog inte där. Som sagt, kolla innan vad de kräver för förkunskaper på den skola du tänker gå intensivkursen på. Köra upp på samma hoj man tränat på tycker jag var en fördel så fundera på det också.

Du frågade också om det är "dumt" att fixa körkortet på körskola. Jag tycker inte att det är det, men det kan bli dyrare. Om du inte kan köpa en hoj och har någon att köra med (som kan köra på ett sådant sätt som inspektören vill se på uppkörningen) finns det nog inte så många alternativ. Hur snabbt du vill ha kortet spelar också roll. På körskolan kan du boka in 10 lektioner i veckan och bli klar på en månad om du ger dig fan på det...

Last edited:
Hej.

Hur skulle ni gjort?

Skulle jag ta kortet en gång till skulle jag göra det hos Västerås Bil & MC igen :tummenupp
Roberto som jag hade som lärare då är duktig. Ordentlig, kunnig och bra på att lära ut. Väldigt ärlig, är du inte bra säger han det och tipsar om hur du ska göra istället. Väldigt mycket körning per krona! Jag hade inte kört nåt alls innan (förutom lite moppe) men det var bara upp i sadeln efter 5 minuter och tuta och köra! Kan inte annat än rekommendera dom! :tummenupp

Vad jag förstod så måste man kunna vissa saker när man ska gå intensivkurs. Har du inte kört alls eller bara kört skitmoppar borde du nog fundera på ett antal lektioner och kolla på vad man måste kunna för att kunna gå intensivkurs och ha utbyte av det. Lära sig grunder gör man nog inte där. Som sagt, kolla innan vad de kräver för förkunskaper på den skola du tänker gå intensivkursen på. Köra upp på samma hoj man tränat på tycker jag var en fördel så fundera på det också.

Du frågade också om det är "dumt" att fixa körkortet på körskola. Jag tycker inte att det är det, men det kan bli dyrare. Om du inte kan köpa en hoj och har någon att köra med (som kan köra på ett sådant sätt som inspektören vill se på uppkörningen) finns det nog inte så många alternativ. Hur snabbt du vill ha kortet spelar också roll. På körskolan kan du boka in 10 lektioner i veckan och bli klar på en månad om du ger dig fan på det...

Har kollat det. Finns olika långa intensivutbildningar.
Vissa har på 3 dagar och då ska du ha rätt bra kunskaper redan, men hos Västerås Bil och Mc behöver du enligt dem inga förkunskaper.
Sen gällande om det är dumt att köra på körskola menade jag mest att man gärna skulle köra mer privat för mängdträning, men ändå köra på skola en del.

Lutar mot Västerås Bil & MC och skulle det bli för svårt får man boka fler lektioner efteråt med. Ingen panik alltså.

Lutar mot Västerås Bil & MC och skulle det bli för svårt får man boka fler lektioner efteråt med. Ingen panik alltså.

När jag tog kortet (4-5 år sen) så var det körning 8-17 i fem dagar plus en kväll om vi ville nöta banan så mycket körtid finns det :tummenupp

Haha. Jag umgås inte med folk som kör moppe ;)
Dock har jag ju själv kört när man hade den åldern och det var inga problem att lära sig.
Efter en timme kunde man allt felfritt (i princip).
Dock hade jag inte blinkers, så den kanske man glömmer stänga av, vet att många gör det.

Tack för tipset!

Jag vet ju inte vilka du känner. :tungan
Även om du inte är bästisar med alla 15 åringar i stan så skulle du kunna känna någon som har en lillebrorsa i tonåren. Det var bara en idé.
Men om du hade moped i 'the good old days' så har du åtminstone grunderna.
fast tro inte att du är färdiglärd för det. När man tror att man kan allt så är det dags att lägga hjälmen på hyllan och sälja hojen. ;)

Själv tog jag körkortet i år.
Tidigare så hade jag haft moped men det var på 90-talet så det var ju ett tag sen...
Jag skaffade körkortstillstånd redan förra året och papper på att ha far som privat körkortsledare. Men han hade hojen delvis nermonterad och den bara stod där i en halv evighet.
Sen när han väl fick ihop den så fick jag övningsköra en gång innan han sålde den.
Visserligen var det en stor fet glidare som inte var så lämpad som övningskörningshoj. Jag klagade också och frågade hur han kunde köra runt på ett så klumpigt åbäke. Kanske delvis därför han sålde den så fort.
Hursomhelst så insåg jag att om jag skulle övningsköra privat och det skulle gå i denna takten så skulle det väl ta mig 10 år att ta körkortet...

Jag hörde runt lite med körskolorna om priser och om de hade intensivkurser och så vidare. Det blev sen att jag bokade in separata lektioner men att jag bokade många lektioner tätt så det blev i princip som en intensivkurs bara för mig.
Mitt upplägg blev:

Vecka 1
2 lektioner måndag
2 lektioner tisdag
2 lektioner onsdag
2 lektioner torsdag
Ledig fredag - söndag

Vecka 2
2 lektioner måndag
2 lektioner tisdag
3 lektioner onsdag
Uppkörning torsdag

Så totalt 15 lektioner inbokade på 2 veckor. Jag bokade i god tid för att få detta upplägg. De sa att det var bättre att boka för många lektioner än för få och att jag kunde avboka lektioner om jag inte behövde alla. Tror det var om man ringde innan 12:00 dagen före och avbokade så behövde man inte betala för letkionen, men det kan naturligtvis skilja från körskola till körskola.
Att jag 'kommer ihåg' hur många lektioner och vilka dagar är för att jag har kvar bokningspapperna . Sen kommer jag ihåg att jag inte körde alla bokade, men kommer inte ihåg hur många som jag avbokade. Tror det var 3 eller 4 lektioner som jag avbokade, men kommer inte riktigt ihåg.

Far skaffade också en annan hoj. En som väger mindre än 300kg och är bättre balanserad så det faktiskt går att köra, utan att försöka klara av en rondell känns som like bra odds som i rysk roulette. ;)
Den han jag köra en hel gång innan jag började med körlektionerna...
...efter jag började med körlektionerna blev det ingen privat övningskörning, men eftersom jag ändå körde så tätt så tyckte jag inte att det behövdes heller.

och uppkörningen då?
Jo jag var nervös. Blev lugnare när jag var där och övade, men blev nervös igen när det var min tur :huvet.
Gjorde några små misstag, bl.a. sparkade jag ner en kona på högfartsbanan första gången och fick göra om den. Men gjorde ändå tillräckligt bra ifrån mig för att få godkänt.
Jag var sist ut att köra upp för A obegränsad (tung). Efter mig var det bara en kvar som skulle köra upp för A begränsad (mellan).
Jag tog lite medhavd fika medan siste killen och vägverket killen snackade tills de hade kört iväg. Sen tog jag i lugn och ro och körde tillbaka hojen till körskolan, berätta att jag klarat det, lämna tillbaka nycklar och kläder.

Bara för att jag har kortet nu så inbillar jag inte mig att jag kan allt. Nästa år har jag tänkt att gå SMC broms och kurvkurs för att bli bättre.

Du frågade inte efter min livs historia, men jag hoppas att jag inte tråkade ut dig allt för mycket.

Avslutningsvis så vill jag önska dig lycka till i förskott ! :)

Du frågade inte efter min livs historia, men jag hoppas att jag inte tråkade ut dig allt för mycket.

Avslutningsvis så vill jag önska dig lycka till i förskott ! :)

Tack för det, och du tråkade inte ut mig alls.
Alltid kul att läsa hur andra gjort för att klara sig och vad som hänt under tiden.
Att jag funderar på att välja intensivkurs har lite olika skäl. Bl.a. är det mycket billigare om man ser till kostnad per timme. Behöver man ta nån lektion extra kostar det typ 600 istället för 900 här. Dessutom är det lättare att planera in då jag jobbar och pluggar med. Sen har jag hört extremt mycket gott om skolan.

Man blir nog aldrig färdiglärd gällande köregenskaper, vilket iofs är en stor charm också!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!