Ta körkort utan att äga egen hoj?

Jag tog kortet på en trafikskola. Innan dess har jag aldrig satt mig på en hoj eller en moped (därför kan jag inte skriva nåt i tråden: vad hade ni för moped).
Intensiv kurs, 10-körlektioner blev det.
Man behöver inte ha egen hoj, man behöver intresset och viljan i det man gör.
Lycka till!

Att övningsköra privat tycker jag själv inte är mycket vunnet på. Flera timmar bakom styret vid privat övning är ju inte fel, också roligt. Men alla små fel/brister man kanske inte tänker på som privat körledare kan bli ett bekymmer när man ska lära en gammal hund att sitta, svårt att ändra tillbaka väl på körskolan.
"Visst" en duktig privat körledare som vet vad som gäller och kan påpeka så är det ju guld värt.
Lycka till med kortet!!!
:)
Själv tyckte jag att det var skönt att ha en egen hoj hemma att öva "då" bromsprov/garage vändning skulle sitta.. :tuttar

visst fan garagevändningen var knepig :gnissla gör man den fortfarande? fattar inte riktigt vad den ska va bra för! men den gjorde man när jag körde upp. Hälften av min grupp torskade direkt vill jag minnas :)

Man behöver inte ha egen hoj, man behöver intresset och viljan i det man gör.
Lycka till!

håller med till fullo, försöka var skärpt och ta till sej så mycket man bara kan på skolan, slappna av och överkomma nervositeten på uppkörningen :tummenupp

Last edited:
Klarar man inte av uppkörningen efter 10 lektioner är man inte ämnad att framföra 2-hjuligt motorfordon. Det är min bestämda åsikt.

Varsågoda att såga mig......

(Nej jag är inte världsmästare själv, men dom begränsade kunskaper som behövs för att klara manöverprov osv SKA man ha efter 10 lektioner. Efter det ska man ju börja lära sig att köra.)

Ladda hem instruktionerna för teknikdelen från Vägverkets hemsida, sätt upp den på lämplig yta m.h.a. PET-flaskor eller annat.

Låna en moped från någon arbetskamrat och öva in tekniken runt konorna. Öva balans genom att köra långsamt. Gör detta tills det sitter ordentligt. Kan du få tag på en riktig motorcykel och ett inhägnat område så är ju det ultimat men moped är bättre än ingenting alls.

Ta sedan två lektioner på en körskola. Den första för teknikdelen och bromsprov, den andra för körning i trafik.

Boka tid för uppkörning privat, låna hoj från valfri kompis, genomför provet med gott resultat. Går det åt pipan så går du tillbaks till ruta ett.

För mig så gick det på första försöket, kostade knappt 3000 allt som allt.

Ladda hem instruktionerna för teknikdelen från Vägverkets hemsida, sätt upp den på lämplig yta m.h.a. PET-flaskor eller annat.
...
För mig så gick det på första försöket, kostade knappt 3000 allt som allt.

Idag kostar en uppkörning 1500:-
Och sen ökar det med några hundra varje gång tror jag dessutom. Detta för att få bort alla "Jag testar om det går fast jag egentligen inte kan" typer som gjorde att det blev långa väntetider...

visst fan garagevändningen var knepig :gnissla gör man den fortfarande? fattar inte riktigt vad den ska va bra för! men den gjorde man när jag körde upp. Hälften av min grupp torskade direkt vill jag minnas :)

håller med till fullo, försöka var skärpt och ta till sej så mycket man bara kan på skolan, slappna av och överkomma nervositeten på uppkörningen :tummenupp
Garagevändning! Vet inte, men tror allt ingår i en ännda bana nu.

Och sen ökar det med några hundra varje gång tror jag dessutom. Detta för att få bort alla "Jag testar om det går fast jag egentligen inte kan" typer som gjorde att det blev långa väntetider...

Med hänvisning till avgiften så är jag tveksam till att VV ser det som ett problem att folk tvingas köra upp vid flera tillfällen. Att dom lägger på "straffavgifter" är nog bara för att få in mer pengar.

Jag menar inte att man ska köra upp om man inte känner sig säker på sin sak, övning ger färdighet - med eller utan trafikskola.

lutar faktiskt mer mot att ta hela alltet på körskola då.
Ska höra med några skolor vad de fokuserar på på sin intensivkurs och vad de kräver för den.

Det tråkiga är att här i örebro kostar en lektion på 60 minuter typ 300 kr mindre än vad en 3-timmars kostar i farsta i sthlm... Synd man inte vet nån som bor där.

Det tråkiga är att här i örebro kostar en lektion på 60 minuter typ 300 kr mindre än vad en 3-timmars kostar i farsta i sthlm... Synd man inte vet nån som bor där.

Se det positivt, i Örebro är trafiksituationen ett nästan försumbart problem under uppkörningen. Iaf i jämförelse med Sthlm, Gbg och kanske Malmö... Vilket gör att du kan fokusera hårdare på teknikdelen!

Tillägg: Ja, jag har kört ganska mycket i Öet.

Klarar man inte av uppkörningen efter 10 lektioner är man inte ämnad att framföra 2-hjuligt motorfordon. Det är min bestämda åsikt.

Varsågoda att såga mig......

(Nej jag är inte världsmästare själv, men dom begränsade kunskaper som behövs för att klara manöverprov osv SKA man ha efter 10 lektioner. Efter det ska man ju börja lära sig att köra.)

Visserligen tog jag mitt kort på 8 lektioner men det beror lite på hur bra körskoleläraren är. Jag körde 3 lektioner på en skola och det gav inte mig ett skit, dem ville att jag skulle börja med att köpa ett till paket på 6 lektioner. Jag ringde och bokade 5 lektioner på en annan skola sen var saken klar

Jag tog mitt B-kort 1999, sen dröjde det till sommaren 2007 innan jag tog hojkortet.

Jag gjorde som så att jag fixade teorin i mars och när semestern var bokad så tryckte jag in 12 st lektioner på körskola på 1.5 vecka, hade sen tur att få en uppkörningstid nästan direkt, så det tog 15 dagar från första körlektionen till jag hade kortet i min hand. Detta med i princip ingen körvana alls på hoj, hade inte ens moppe när jag var yngre.

Så mitt råd är ta kortet på körskola, och köp hojen sen om du inte har någon du kan övningsköra med på din hemort.

tjena en halvt offtippick fråga. behöver man ansöka om övningsförningstillstånd eller vad det nu heter om man redan har B- kortet, har förmig att man inte behövde det för några år sen iallafall.

själv tog jag 3 lektioner och körde mycket med handledare, funkade för mig

Idag kostar en uppkörning 1500:-.......

Seriöst ???? Jävlar !! :gnissla Jag kommer inte ihåg hur många lektioner jag tog...kanske 2-3-4-5-6 ???....men HELA mitt A-kort (som automatiskt gällde för tung mc när jag fyllde 18 ) , kostade 1740 kr ! Tidigt 80-tal var grejer det.....:)

När jag bestämt mig för att ta ett mc-kort tog jag kontakt med en körskola. Tillsammans med trafikläraren kom jag överens om ett paket på mellan 6- 10 lektioner. Minns ärligt talat inte exakt hur många det var, men det var i den regionen.

Eftersom jag hade B-kort sedan tidigare ägnades uteslutande lektionerna till att öva på de olika momenten på övningsbana.

Inför uppkörningen körde jag en halv lektion i trafik för att jag skulle få lite tips vad jag skulle tänka på med placering etc.

För att utbildningen skulle bli så effektiv som möjligt såg jag till att avsluta alla teoretiska övningsprov innan jag satte igång med övningskörningen. Teoritid bokade körskolan upp omgående efter inskrivning eftersom jag hade ett B-kort sedan tidigare. Tid för uppkörning gick rätt snabbt det också.

Tror inte man måste gå någon "intensivutbildning" Det räcker med att lägga upp en plan med den lokala körskolan.

Nu har reglerna för teori och uppkörning ändrats. Uppkörning och teori sker på samma dag eller nära på. Missar man den ena delen måste man göra om det inom en begränsad tidsram. I annat fall får man göra om både teori och uppkörning ytterligare en gång.

Hur som helst så tror jag att det är lämpligast att ta körkortet lokalt där du befinner dig. Tvivlar på att du tjänar på att köpa en motorcykel för att kunna övningsköra med dina vänner. Den ska försäkras och kräver service och underhåll. Dessutom kanske inte den typen av motorcykel som lämplig för övningskörning är den du vill ha när du slutligen får ditt körkort. Du ska du sälja motorcykeln igen med det besvär det innebär samt den förmodade värdeminskningen som följer. Gör dig inte besväret är mitt råd.

Lycka till med körkortet och var försiktig när du väl får det i din hand. Det är först då din verkliga utbildning börjar. Försök boka in en SMC kurs i broms och kurvteknik så fort du känner dig redo. Väl investerade pengar!

Är det sant att man lägger in straffavgifter? Det sades det inget om när jag gick en handledarkurs nyligen. Hela syftet med det nya upplägget med avklarad uppkörning samt teori inom en begränsad tidsperiod borde väl ta bort de som chansar tycker man. Ytterligare straffavgifter borde inte behövas då.

Last edited:
Allt handlar ju om hur lätt lärd du är. Jag tog 3 kör lektioner o övningskörde 2 gånger. o det va med brorsan bakpå o det blir ju inte så mycket övning då. Så lyssna inte på andra. vi är alla olika... vet dom på körskolan där jag va som hade tatt 15 lektioner men ändå kuggat.

Lycka till....

Jag övningskörde lite då och då i nästan 2år, mest på skoj ihop med en arbetskompis. Sista året hade han 2st motorcyklar så vi kunde ju åka så fort han hade tid. Sen i somras så bestämde jag mig för att göra ett försök. Läste igenom boken en gång o skrev upp. Sen tog jag en lektion veckan innan uppkörningen för att få pröva på konbanan på riktigt. Köpte jobbarkompisens ena hoj veckan innan uppkörningen. Vägrade stå där med lappen och bli tvungen o låna hoj :)

Har kört cross sen jag var 5år mest på skoj, ingen tävling elle så och nu är jag 25år. Sen moppe. De va väl all erfarenhet jag hade.

Antar att jag haft väldigt tur, men nu har jag tagit 3st körkort för totalt 5000:- nånting...

Traktor
B-kort
A-kort

Så jag skulle påstå att allt är väldigt inviduellt. Men jag rekomenderar privat övningskörning så mycke man bara kan. Man lär sig inte trafiken utan att vara i den.

Ni KILLAR som tar 10-20 lektioner, har ni inte kört något tvåhjuligt alls innan då eller?

Generellt finns det två olika körskolor:

1. Den som lär dig att klara uppkörningen.

2. Den som lär dig köra det aktuella fordonet och klara sig i trafiken.

Jag har gått på båda och lärde mig mkt mer av nr 2 som fick mig att tänka på ett helt annat sätt gällande min körning! Detta är enligt värt några lektioner extra!

P.s Jag tog 15 lektioner för mc-kortet och körde enbart på skola!

Nu har reglerna för teori och uppkörning ändrats. Uppkörning och teori sker på samma dag eller nära på. Missar man den ena delen måste man göra om det inom en begränsad tidsram. I annat fall får man göra om både teori och uppkörning ytterligare en gång.

Det gäller bara bilkörkort än så länge.
Därför har jag tänkt att fixa teorin nångång under vintern. Har precis beställt MC-boken och lånade nyligen körkortsboken (för bil) på biblioteket.
Tack för ett väldigt bra svar!

Tror även det med straffavgifter stämmer för när min svärfar körde upp betalade han 1500 kr och misslyckades. Gången efter betalade han runt 1800. Som det sagts är det mycket besvär med att skaffa MC innan också. Skulle isf inte skaffat en jag vill ha utan en som är lätt att övningsköra med. Samt att jag skulle inte kunna provköra den heller...

Tack för alla svar!

Tror inte alls att det stämmer, de som har svårt på manöverbanan hör antagligen till de mer försiktiga, och kör säkert därefter i trafiken också.

Själv hade jag hoj hemma som jag övade några gånger på, men det var bra att gå på skola och få lite tips och trix, tog 4 lektioner totalt. Lycka till!

Tror inte alls att det stämmer, de som har svårt på manöverbanan hör antagligen till de mer försiktiga, och kör säkert därefter i trafiken också.

Själv hade jag hoj hemma som jag övade några gånger på, men det var bra att gå på skola och få lite tips och trix, tog 4 lektioner totalt. Lycka till!

Jag respekterar din åsikt. Men väljer att inte hålla med. Ordet "försiktig" översätter jag (kanske lite vårdslöst) till "rädd". Och rädda människor vill jag inte ha i trafiken.

Någon intelligent människa skrev något i den här stilen på SH någon gång:
"Att få körkort är inte ett bevis på att man kan köra. Bara ett bevis på att man får fortsätta öva på egen hand."

För att få fortsätta öva tycker jag att man ska påvisa att man besitter någon form av talang. Mao, har man kört över 20 lektioner å kuggat några gånger på det så tycker jag att man ska kasta in handduken.

Allvarligt, som det är nu, så måste man klara dom olika delarna av manöverprovet 1(EN) gång vardera. Och gör man fel så får man göra om.

Jag skulle hellre se att man fick göra varje del 3ggr. För att bevisa att man verkligen har lite hum om vaffan man håller på med. Gärna obligatoriska broms och kurvkurser istället för halkbana (Även denna åsikt stulen av nån smart människa). Även B-kortet anser jag behöver revideras. Men det är ju inte inte en diskussion för SH.

Blir det sen ännu besvärligare och dyrare för en del att ta kortet, ja då sållar vi ju lite till. Och deras/vår belöning, som kompensation för svetten och pengarna, blir kanske ett längre liv, utan allvarliga skador.

Det är lika lite en rättighet att ha körkort som det är en rättighet att spela i landslaget...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman