Ta isär motorn? :S

wennerholm

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2003
Ort
karlstad
Hoj
nja..
Tja, jo det är så att jag har en spricka i kåpan under växellådan och för att få loss den så måste ja ta isär hela motorn, behöver nu tips inför projektet eller en schyst beskrivning! har en RM125 -97....
 
Ett tips är att köpa en verkstads handbok där har du sprängskisser och allting
lägg alla skruvar och kugghjul i lådor så du inte tappar bort nånting. och va noga med att skruva dit allting rätt och ordentligt så du slipper öppna motorn igen
 
Satan vad ni krånglar till det! SÅ mycket grejer är det ju inte i en 2t motor! Räcker ju med en lite större bunke eller två! Behöver inte märka, man ser ju var allt ska sitta :) Vissa grejer ska du dock dra med rätt moment.
 
Jag brukar läga grejorna i en lite låda eller liknande.. Står två stycken isär plockade mito motorer i garaget nu.. Så mkt delar är det som sagt inte :)
 
Edholm skrev:
Jag brukar läga grejorna i en lite låda eller liknande.. Står två stycken isär plockade mito motorer i garaget nu.. Så mkt delar är det som sagt inte :)

precis, å ofta passar grejorna bara på ett ställe... men nåra lagom stora lådor lr liknande... kan vara bra att ha så att inte grejerna rullar iväg.. :tummenupp
 
brukar börja med att märka upp det viktigaste men sen blir allt oftast liggandes i några månader, o när det ska ihop ligger allt i en hög nånstans efter att brorsan har flyttat på det :kocko o allt som har legat i ordning ligger överallt, eller i en bunke som nisse sa, och som sagt.. när det är en 2-t så är det oftast luungt, även om det kan ta en stund med att komma fram till i vilken halva man ska ha dreven i när man trycker ihop den o så.. det var lite knepigt på aprilian innan man visste iaf. med fjädrarna o så men allt går att se när man klurat ett tag. Är bara att riva det...
 
Edholm skrev:
Jag brukar läga grejorna i en lite låda eller liknande.. Står två stycken isär plockade mito motorer i garaget nu.. Så mkt delar är det som sagt inte :)

Jag har en förmåga att sprida ut delarna så mycket det bara går. Så att det blir som ett mycket svårt pussel att få dom att sitta där dom ska :)
 
Poffer skrev:
Jag har en förmåga att sprida ut delarna så mycket det bara går. Så att det blir som ett mycket svårt pussel att få dom att sitta där dom ska :)


Sånt är kul :)

Kommer ihåg första gången jag skulle skruva isär en motor. Var en två vxl:ad Sachs och jag var 12år. skruvade bort alla skruvar och sen när jag skulle dela på halvorna så hade jag motorn stående plant så alla drev rammlade i en hög på bordet :tummenupp :hihi
 
om du ska vara riktigt ordningsam så kan du sätta ihop alla dreven i motorn med lite stripes så du vet att dom kommer i rätt ordning sen när du ska stoppa tillbaka dem
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top