Ta hoj kort på Intensiv kurs?

Oki.....får skriva innan vad jag har bestämt att göra....för nästa år är det vi som ska har hoj kort :tummenupp
RocketQueen skrev:
Va fasen skriv innan och berätta hur du ska göra!
Jag vill veta ska ju också ta kort.

MAR: Frågan är väl snarare hur mycket DU har tänkt över det jag skrev.

Fattar för övrigt inte vad du vill säga med din korthuggna kommentar till det jag skrev. Du ser förstås dig själv som en mogen person, right?

Och till er som håller på att ta kortet; håll ut! Belöningen kommer till våren :D

/T

hej

Jag har övningskört massor i sommar och nu i höst...men nu är hojen avställd för vinter.Många kanske tar Mc-Kort på intensivkurs bara för dom ska ha det fort och smidigt...och kanske inte är helt mentalt mogna för ett kort.Men jag känner nog att jag är mogen att få ett kort men jag måste få lite mer hjälp med övning på manöverbarnan.Så jag ska gå till trafikskolan i stan och diskutera hur jag ska få mitt kort på bästa vis.Jag kan erkänna att jag känner lite panik att vilja ha kortet, för det är bara jag som håller på att övningskör bland mina vänner.Men jag jag har verkligen legat i och vat duktig på att köra mycket med hojen.För det är mycket att tänka på när man är ute i trafiken.....så jag är mogen för ett hoj-kort till skillnad från många andra som bara vill skynda på och ha mc-kort fast dom inte borde få ett.Hoppas det va ett svar du ville ha.... :rolleyes:
Thunderbird skrev:

Fattar för övrigt inte vad du vill säga med din korthuggna kommentar till det jag skrev. Du ser förstås dig själv som en mogen person, right?

Och till er som håller på att ta kortet; håll ut! Belöningen kommer till våren :D

/T

Öhh antar att de e mig du dissar! Mitt interlekt är det inget som hellst fel på! Å min kommentar var dessutom inte menad för att störa utan ren ironi!.. Men men. Å om jag ser mig själv som en mogen person eller ej , det har väl inte så mkt med något att göra!? *suck*

//Mar

Thunderbird skrev:

/T

I våras var vi tre pojkspolingar som beslutade oss för att ta hojkort. Så här gjorde vi:
1. Jag. Har kört moped innan och även en gammal MTX125 83:a (Jaja, inget moralsnack. Lagen räcker inte ut till Malexander). Skrev upp i februari. Total teoritid=max 5h, dock B-kort sedan tidigare... Kollade upp trafikskolor och talade om för dem att jag var student=låg budget. Övningskörde garagevändningar med en XT 2ggr=4h totalt kanske (Tack Patrik). Körde en lektion på trafikskolan, därefter bokade de uppkörning åt mej, men ville att jag skulle köra en lektion till. Det blev två lektioner till och uppkörning 2v senare. Uppkörning på trafikskolans hoj, lixom™ lektionerna. (Dock så bokade de om mej som privatist till uppkörningen för att jag inte skulle hamna på deras "kuggstatistik", av 5 som körde upp sen var det fyra som körde upp i trafikskolans namn och en som inte gjorde det=jag. Gissa vem som var den enda som klarade sig? =) Tid från första lektion till körkort=2v! Kostnad<4500 totalt!

2. Jonas. Kört moppe/cross innan. Skrev oxå™ upp i februari. Även här max 5h teoriplugg och B-kort innan. Körde 4 lektioner i både linköping och norrköping. Fick sedan köra upp på en, för honom, ny hoj. Uppkörning på trafikskolans hoj, lixom™ lektionerna. Tid från första lektion till körkort=2v! Kostnad<5500.

3. Lillebror Johan. Aldrig kört moppe/cross. Ja, herregud, han har knappt kört bil. Dock med B-kort sedan tidigare. Uppskrivning februari=5h teoriplugg. Köpte en hoj. (Som JAG fick köra hem, då jag precis tagit kortet och han inte hade något). Beställde 7 lektioner på trafikskolan rakt av. Körde den första. Blev frälst. Sedan var han och jag ute med hans hoj på en stor parkering med vattenflaskor som koner, och körde 4ggr=c:a 8h totalt. Där körde han konbanan och övade 30-50-70 bromsningar samt givetvis garagevändningen. Uppkörning på trafikskolans hoj, lixom™ lektionerna. Tid från första lektion till körkort=4v. Kostnad<9000.

Ok. Så vad vill jag säga med detta? Jo: Det behöver inte bli dyrt, ta lång tid och vara krångligt.

Vad sen trafikmognaden hade med tiden det tar att ta körkort att göra förstår jag inte. Körkortet är ju ett intyg att du får övningsköra själv. Dvs våra, alla tres, första 10-15 rundor var nog snarare -20 på den lagliga hastigheten för att sedan öka succesivt.

MVH
/Oskar "numera instängd mellan alptopparna i Österrike" Leufven

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey