Ta ett lån för MC-köp.

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Det är en fråga om livsfilosofi, och kanske ålder. Men det fetstilta i ditt inlägg sammanfattar ganska bra hur samhället ser ut i dag. För mig är nattsömn och känslan av att hålla bankmannen borta värd fan så mycket mer än att ha allting på studs.

Väldigt bra inlägg må jag säga :) Klart man alltid ska göra en bedömning för sin egen risk när man ska låna :) Aldrig kul och hamna i en ekonomisk knipa.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
TS skrev väl "ett litet lån"?
Själv toppade jag mina cash med 14.000:- förra året för att jag kort och gott sprang på min drömhoj som jag hade placerat som ouppnåelig medan jag letade.
Det tog ca 6 månader att bli kvitt med finansiären.

Jag ser inte problemet, inte heller orsaken till moralkakorna.
Är du myndig så kör på. Det är enbart ditt egna problem och din egna risk.

Skulle nog våga påstå att barnfamiljer med tremiljonerslån på bostad har mer att vara nervösa över än du.
 

Hombre

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
En svart
Som andra har skrivit tidigare. Motorcykeln är en leksak och inget jag skulle köpa för lånade pengar.

Visst skulle Jag vilja byta upp mig till något roligare än den hoj jag kör idag men väljer att spara ett par 1000-lappar i månaden tills jag har råd att byta upp mig för egna pengar.
 

Tabe

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
På hojen
Hoj
zx6-r (i diket) R-1
Kollade igenom tråden snabbt, så ursäkta om svaret redan finns.
När "bankerna" kan se din nya inkomst styrs helt av när du får din slutdeklaration. Så fort den är klar så är din inkomst en offentlig handling som vem som helst kan ta del av hos skatteverket.
För en privatperson brukar det innebära maj-juni, men kan variera beroende på avdrag osv.

Det finns ett flertal kreditupplysningsbolag och dom får info vid olika tid beroende på hur ofta dom inhämtar info.
Viktigt att komma ihåg är att om det låneinstitutet som du söker hos anväder UC så kommer det bara synas hos UC att dom tagit en upplysning. tex Bisnode (soliditet) kommer aldrig att se det.

Vill du ha mer detaljer så PM mig.
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
Om du ens funderar på om låneansökan ska gå igenom eller inte, så kanske det är för dyr hoj helt enkelt?
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Var inte för rädd med kreditupplysningar så länge det inte drar iväg till absurdum. När jag köpte huset ringde jag runt till varenda jävla bank och frågade vad de kunde ge mig för räntor om jag tog huslånet hos dem och samtidigt förde över billån, lönekonto etc etc.

Varenda bank ville ta kreditupplysning innan de kunde svara och det var ändå inga som helst problem när jag tillslut beslutade mig.

Folk som har ~100 kreditupplysningar från bluestep kanske ligger i faroszonen när de går till bank nr 2, annars vet i fan.

Lycka till med ditt köp. :tummenupp
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Har tagit lån på hoj två gånger.

Första gången var det på så pass mycket att det tog 2 år att slå ihjäl. kan säga att det hängde över min ekonomi hela tiden. Sen tog det inte lång tid för mig att upptäcka att jag hade precis lika roligt på min zzr600 från 92 som jag hade på min CBR1100xx. faktum var att jag hade JÄVLIGT mycket roligare på min ZZR av den enkla anledningen att den var ingen belastning utan bara ett nöje :)

Hade min Blackbird tex gått sönder hade den fått stå tills bättre tider, Något som jag nojjade enormt mycket över pga det.

Andra gången jag tog lån var när jag byte in min MT01 för en sprillans ny Z1000 2010. Hade mycket bättre ekonomi då och tog ett medvetet lån på 35,000kr som jag kunde göra av med två månader senare när jag sålde min sommarbil. (ett sådant lån tycker jag är helt oki för det är mer en buffert som du flyttar)

Nu till mitt råd. Kolla över din ekonomi och se vad för hoj du kan får för den. Läs igenom texten av mitt första hojlån och tänk igenom det noga. Att ha lån på något gör lätt att det kostar mer än det smakar :(
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Att det skulle vara dåligt att låna är bland det dummaste jag hört. Så länge du har koll på ditt kassaflöde (dvs pengar in och ut) kan det till och med vara en bra idé. Jag lånar gärna så mycket som möjligt för att finansiera mina fordon och amorterar av skulden på rimlig tid. För dessa lån betalar ca ca 4-5 % ränta. Alternativet hade varit att sälja av lite av mina aktie- och obligationsinnehav som avkastar ca 8-12 %. Genom att låna upp medlen tjänar jag cirka 3-7 % per år (skillnaden mellan avkastning och kostnadsränta). Räntan på lånen är dessutom avdragsgill, medan intäkterna är skattefria i ISK och kapitalförsäkring.

Lämna moralkakorna i burken och skaffa er kunskap om hur ekonomi fungerar.

Tänkt dock på att räkna noggrannt på vad lånet kommer att kosta (inklusive avgifter), hur din övriga ekonomi ser ut, risk för att bli arbetslös/sjukskriven m.m. och se till att du har en rimlig buffert.

Många kreditupplysningar kan definitivt ställa till med problem. Många kreditratingmodeller tar hänsyn till antalet upplysningar och om du har för många kan det försvåra möjligheterna till lån, el- och teleabb m.m. Det var en artikel i tidningarna om detta för ett litet tag sedan. Genom att vara en aktiv konsument och jämföra många banker kan du alltså bli straffad genom sänkt kreditvärdighet.

Ett tips är att prova förmedlingstjänster som t.ex. lendo.se. Då tar de bara en kreditupplysning, men du får offerter från flera institut. Det brukar dock ofta vara mest förmånligt att låna hos "husbanken" eller via s.k. medlemslån som fackförbunden förhandlar fram.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Att det skulle vara dåligt att låna är bland det dummaste jag hört. Så länge du har koll på ditt kassaflöde (dvs pengar in och ut) kan det till och med vara en bra idé. Jag lånar gärna så mycket som möjligt för att finansiera mina fordon och amorterar av skulden på rimlig tid. För dessa lån betalar ca ca 4-5 % ränta. Alternativet hade varit att sälja av lite av mina aktie- och obligationsinnehav som avkastar ca 8-12 %. Genom att låna upp medlen tjänar jag cirka 3-7 % per år (skillnaden mellan avkastning och kostnadsränta). Räntan på lånen är dessutom avdragsgill, medan intäkterna är skattefria i ISK och kapitalförsäkring.

Lämna moralkakorna i burken och skaffa er kunskap om hur ekonomi fungerar.

Tänkt dock på att räkna noggrannt på vad lånet kommer att kosta (inklusive avgifter), hur din övriga ekonomi ser ut, risk för att bli arbetslös/sjukskriven m.m. och se till att du har en rimlig buffert.

Många kreditupplysningar kan definitivt ställa till med problem. Många kreditratingmodeller tar hänsyn till antalet upplysningar och om du har för många kan det försvåra möjligheterna till lån, el- och teleabb m.m. Det var en artikel i tidningarna om detta för ett litet tag sedan. Genom att vara en aktiv konsument och jämföra många banker kan du alltså bli straffad genom sänkt kreditvärdighet.

Ett tips är att prova förmedlingstjänster som t.ex. lendo.se. Då tar de bara en kreditupplysning, men du får offerter från flera institut. Det brukar dock ofta vara mest förmånligt att låna hos "husbanken" eller via s.k. medlemslån som fackförbunden förhandlar fram.

Håller fullständigt med. Varför argumentera för eller mot? Alla bor inte hemma hos föräldrarna gratis och har möjlighet att lägga undan 70.000-100.00:- på ett bräde. Lån är perfekt om man sätter sig ner och kalkylerar på vad man har råd med. Tror att majoriteten som köper dyrare fordon tar ett lån
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
det tror jag inte ett skit på.. !

finns människor som dör utan att ha gjort ett skit i sina liv, fast de kan ju alltid skryta med att de är skuldfria !!!

så jävla präktigt att sitta och säga att har man inte råd att betala kontant ska man fan inte handla ..
så brukar "folk" som inte kan få krediter snacka..

nä köp, Lev livet imorgon kan det vara för sent !!!

Jadu.
Jag som planerat lite o köpt mina leksaker kontant har både leksaker och pengar o kan låta de leksaker jag har stå där de står medans jag kan i lugn o ro kolla på andra roliga saker jag vill köpa eller göra.
Medans mängder av de som bara köpt sina leksaker direkt genom lån idag fortfarande sitter o pyntar lån fast de inte har några leksaker kvar o inte har råd att göra ett skit.
Men visst, som du säger, lev livet, imorgon kan det vara för sent, men för de flesta är det inte det.

Skit i att utbilda er o skaffa jobb, ta lån o köp leksaker, du kan vara död imorrn ändå. Det är inte riktigt ett hållbart argument.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ett tag sen..körde jag en rätt fin Porsche i 2 års tid. Den var leasad. Ägde inte en skruv på den he he. Jag måste säga att den var MYCKET roligare, coolare och snabbare än bekantas svettiga Volvo kombis, SAAB och annat trist trots att de köpt sina lik kontant. Det är kvalificerat trams att en leksak skulle vara roligare för att man gnetat ihop till den och betalat den kontant. Det är ofta folk kör omkring på en bajshög och på något sätt försöker göra det bättre genom att understryka att den är minsann betalad med ihopgnetade pengar...likväl är det en bajshög så hur kul är det ? Är lånebelastningen försumbar eller hyggligt liten i förhållande till vad man drar in tänker man inte ett skit på den. Den går iväg precis på samma sätt som bolån eller hyra varje månad...eller underhåll för barnen. Så enkelt är det.

Har man ett ok jobb, drar in ok med pengar, inte har feta huslån och några Volvo lån att sköta och annat man inte tycker är viktigt finns det GOTT om marginal och kan lätt bära en belastning för en bra hoj.. service, försäkringar osv utan att göra avkall på speciellt mycket. Allt handlar som någon nämnde om cash flow. Se räntan på lånet som premie för att flytta framtidens konsumption till idag..eller varför inte hyra för MC´n.

Har man ett kasst jobb med dåligt betalt...då blir det svårt att köra en fin hoj ..oavsett om man försöker gneta ihop till den eller låna till den. Det är alltså viktigt att rätta munnen efter matsäcken. Visst kommer amorteringar och räntan hänga över en, men detsamma gäller när man sparar.

Man måste avstå varje månad från ett antal tusenlappar i vilket fall. Det är pengar som man inte kan lägga på något annat oavsett om man sparar de för hoj eller om man amorterar ett låna medan man använder hojen.

At the end of the day..det är inte liv och död. Det är bara pengar. Så ser iaf jag på saken.
 
Last edited:

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Ush va tråkigt.. Spara till allt. Det gör man ju i omvänd ordning om man lånar. Enda skillnaden är att man får hojen direkt och kan börja njuta omgående. Räntan på 50.000.- upplagt på 48 månader, ränta 6% är 6125.-
Är det så hiskeligt mycket att man måste avstå något man blir glad av?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Det som alla mænniskor har lika mycket av ær tid. 2 år ær lika långa før mig och alla andra,

Vem var det som sa att mc ær en mænsklig rættighet?

ingen som sagt att det är en mänsklig rättighet.. men har man ett mc intresse o tex fast jobb (stadig inkomst) så varför inte.. själv köper jag kontant men kan förstå att vissa köper på kredit elle lån va man nu ska kalla det... Inget fel i det.. har man råd o vill förlora lite stålar på räntor o inte vill vänta så e ju det ett val man får ta... Lätt för vissa som kanske kan köpa kontant fram o tillbaka o säga motsatsen...
 

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
Arvika
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Många har redan nämnt det, jag har upplevt det, man vet aldrig när man trillar av pinnen.
Vänta inte med att förverkliga dina drömmar, köp din drömhoj på lån om du kan finansiera kalaset.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Ush va tråkigt.. Spara till allt. Det gör man ju i omvänd ordning om man lånar. Enda skillnaden är att man får hojen direkt och kan börja njuta omgående. Räntan på 50.000.- upplagt på 48 månader, ränta 6% är 6125.-
Är det så hiskeligt mycket att man måste avstå något man blir glad av?

nej!! köp!! om du har ett stort intresse o det kommer göra så du får det trevligare så köp för f__n... 6000:- i ränta e inte så farligt... du lägger det samma på dina internett räkningar förmodligen per år o det får du inget tillbaka av värde på!
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
livet är kort och du har bara ett, vill du vänta eller vill du köra? Jag har lånat till hojar och har sett till att alltid amorterat en bra bit över värdeminskningen (jag har satt upp att den ska vara betald på tre år) och så anpassar jag prislappen efter det. Efter tre kan du byta hoj, och förhoppningsvis (om du inte har skrotat) lämna den gamla i inbyte eller sälja och på så sätt kunna köpa en lite nyare/finare hoj.

Det är min åsikt
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top