Att det skulle vara dåligt att låna är bland det dummaste jag hört. Så länge du har koll på ditt kassaflöde (dvs pengar in och ut) kan det till och med vara en bra idé. Jag lånar gärna så mycket som möjligt för att finansiera mina fordon och amorterar av skulden på rimlig tid. För dessa lån betalar ca ca 4-5 % ränta. Alternativet hade varit att sälja av lite av mina aktie- och obligationsinnehav som avkastar ca 8-12 %. Genom att låna upp medlen tjänar jag cirka 3-7 % per år (skillnaden mellan avkastning och kostnadsränta). Räntan på lånen är dessutom avdragsgill, medan intäkterna är skattefria i ISK och kapitalförsäkring.
Lämna moralkakorna i burken och skaffa er kunskap om hur ekonomi fungerar.
Tänkt dock på att räkna noggrannt på vad lånet kommer att kosta (inklusive avgifter), hur din övriga ekonomi ser ut, risk för att bli arbetslös/sjukskriven m.m. och se till att du har en rimlig buffert.
Många kreditupplysningar kan definitivt ställa till med problem. Många kreditratingmodeller tar hänsyn till antalet upplysningar och om du har för många kan det försvåra möjligheterna till lån, el- och teleabb m.m. Det var en artikel i tidningarna om detta för ett litet tag sedan. Genom att vara en aktiv konsument och jämföra många banker kan du alltså bli straffad genom sänkt kreditvärdighet.
Ett tips är att prova förmedlingstjänster som t.ex. lendo.se. Då tar de bara en kreditupplysning, men du får offerter från flera institut. Det brukar dock ofta vara mest förmånligt att låna hos "husbanken" eller via s.k. medlemslån som fackförbunden förhandlar fram.