Ta död på / spä på Husa-myten

Det verkar ju helt klart som om man inte ska pendla med hojen av den enkla anledningen att hojen behöver varas eftersom det är stänksmörjning.
Alltså gillar den inte att stå på tomgång vid rödlysen eller att puttra runt i innerstan. Kan vara så att man får begränsa sitt pendlande till dem dagarna som man ska ut o åka direkt efter jobbet. Blir inte så ofta iaf för mig, pallar inte dra på mig all utrustning på morgonen för att åka en mil till jobbet som tar 10 min.

Men att köra på bakhjulet verkar den ju klara av...
I en annan tråd var det ngn som snackat med en kille på Husa som sa att det var bara att slanga till soppan var slut, lite överdrivet säkert men skit samma.
Många ägare har ju skrivit i tråden och säger att det funkar flott.

Jag har som sagt inget emot att skruva lite, intervallen är dessutom längre på 07:orna än tidigare årsmodeller.

Alla säger att Husan knäcker, personligen tycker jag att den ser jävligt najs ut orginal till skillnad från KTM. På pappret är ju vikt vs effekt finfin och att den ska vibrera mindre än KTM e ju inte fel. Husan är den hojen jag vill ha (07), så den blir det om jag får tag på en.

Det jag kan tänka mig att göra är att hänga på kraschpuckar, ev ett helsystem för ljudets skull, hehe, ombestyckning, luftburk osv. Sedan e ju instrumenten från Vapor jäffligt najs. Detta sammataget kan ju inte vara fel!!! :tummenupp
 
Sen om hojjen inte trivs med att stå still vid rödljus skiter nog Husaberg i.Dom brukar inte marknadsföra sig som det optimala pendlarfordonet...

Det sitter termostat från -05, och det finns även kylfläkt som orginaltillbehör, så det går ju att göra den lite gatvänligare, även om det inte är det primära syftet med grejerna.

Frågan är bara hur mycke rödljusvärme fläkten orkar kyla bort...
 
Det sitter termostat från -05, och det finns även kylfläkt som orginaltillbehör, så det går ju att göra den lite gatvänligare, även om det inte är det primära syftet med grejerna.

Frågan är bara hur mycke rödljusvärme fläkten orkar kyla bort...
Termostat har jag på endurohojjen också,men det är ju snarare för att få upp tempen.Undrar om man inte måste ha tanken från -06 för att fläkten ska få plats?Hursomhelst finns inget uttag för tempgivaren på dom äldre kylarna ändå.
 
Angående KTM's dubbla oljepumpar...

Det är ff bara EN pump som ser till att trycksätta motorns lagringar med olja. Den andra pumpen suger ur oljan i vevhuset så att det inte blir övertryck där. Den biten har Husa löst med ett membran som funkar som backventil. Kolvens nedåtrörelse trycker således ut oljan från vevhuset.
 
Smörningen husa

tjenixen så här ser det ut i -05 ans rep bok.

//Jocke
 

Bifogat

  • smorjninghusa.jpg
    smorjninghusa.jpg
    64.7 KB · Visningar: 171
Det som jag tycker är lite konstigt är att kamkedjan inte går ner till oljesumpen eftersom den drivs av balansaxeln:confused:som sitter ganska högt upp därav tycker man att kanske trycksmörjning vore bra,som det var innan -04.Man undrar ju varför dom gick ifrån det.
 
Det stänker väl omkring så pass mycket att det räcker bra ändå. Man får ju inte glömma att vispa omkring med olja stjäl effekt! :rolleyes:
 
Det stänker väl omkring så pass mycket att det räcker bra ändå. Man får ju inte glömma att vispa omkring med olja stjäl effekt! :rolleyes:

Att vi bara orkar dryfta detta i så många olika trådar. Nu kommer jag inte på vad han heter. Daniel tror jag. Sitter i rullstol pga en vurpa med sin motad för något år sedan. Som jag förstår så är han en jäkel på motorer. Spelar ingenroll enligt han vad du har för typ av hojj. Ligger du längre sträckor på bakhjulet så får du repor i cylindern. Sedan är det bara BS att man skall meka mycket med Husaberg. Jag byter olja och kör ventil justering var 15 timma. Detta tar mig ca 1 timme att göra. Körde ganska mycket i somras och hann med 3st o:) lje byten. 3 timmar med att mecka på en hel sommar...! Knappast mycket. Om ni skiter i att tvätta hojjen så sparar ni en jäkla massa mer timmar. Ge f-n i att byta ut delar på hojjen till lite coolare saker så sparar ni ännu mer timmar.

Jag är gryyymt nöjd med min 06:a. Önskar jag kunde pilla mer med den för det är charmen med att köra MC. Dom hojjar som kan konkurera med min husa är enligt mig Aprilia 550 och KTM 525. Det är bara penngar och hästkrafter som skiljer. Inget annat....mer än utseendet då. Gillar man inte att pilla med sin MC borde man köpa en moped eller cykel..
 
Handpenning lagd på en Husa 650 -07! Leverans i mars :tummenupp
 
Skönt som faan att beslutet e taget! Åker till Malaysia på fredag, 3 veckor, när jag kommer hem vill jag att det ska stå en hoj i garaget och vara barmark ute! :)

Husa rekomenderar Akra, men i Force Parts-katalogen finns inget dubbelpipigt system. Andra mer race-sys som EH är ju dubbelpipiga... Spelar det ngn roll effektmässigt på Akra?

Hade Sebring, singel på min LC4 utan dB-killer, körde med öronproppar under hjälmen för att inte förlora förståndet. Det lät bra, men lite väl vasst...
Mysigare ljud med Akra?
 
Skönt som faan att beslutet e taget! Åker till Malaysia på fredag, 3 veckor, när jag kommer hem vill jag att det ska stå en hoj i garaget och vara barmark ute! :)

Husa rekomenderar Akra, men i Force Parts-katalogen finns inget dubbelpipigt system. Andra mer race-sys som EH är ju dubbelpipiga... Spelar det ngn roll effektmässigt på Akra?

Hade Sebring, singel på min LC4 utan dB-killer, körde med öronproppar under hjälmen för att inte förlora förståndet. Det lät bra, men lite väl vasst...
Mysigare ljud med Akra?
Enda dubbelsystemet jag känner till som finns att köpa för tillfället är SR-Racing som dumt nog kräver ombyggnad av stötdämparen = går bort.
Raas har gjort (minst) ett system men det verkar vara svalt intresse från dem just nu att göra fler. Antar de oxå kommer börja göra dem i större upplaga rätt snart.

Vad menar du med EH?? Är det ett märke som jag inte känner till :skrämd :D
 
Finns det ngt system som du inte känner till? Tror inte det! :tummenupp
EH = Enginehardware, alltså SR-systemet... Sorry om jag var otydlig...

Åfaan, så Akra har inget dubbelsystem för Husa???
Helt säker på att det finns till KTM 660 så jag antog att det fanns till Husa...
Assumption is the mother of all fuckups!
 
Finns det ngt system som du inte känner till? Tror inte det! :tummenupp
EH = Enginehardware, alltså SR-systemet... Sorry om jag var otydlig...

Åfaan, så Akra har inget dubbelsystem för Husa???
Helt säker på att det finns till KTM 660 så jag antog att det fanns till Husa...
Assumption is the mother of all fuckups!

Aha, vi är alltså tillbaka på ruta ett (EngineHardware), haha.

Det var snack om att silmoto skulle göra ett men jag har inte hört nåt på bra länge. Har frågat en kille i England som jobbar mkt med SIL men får inga svar tyvärr.

Jag har varit lite sugen att kolla om man skulle kunna köpa en extra originalburk och få nån duktig person att svetsa ihop ett litet Y-rör längst bak. Det skulle nog inte behöva kosta så mkt och skulle bli klart factory-mässigt :) Sen effekt och ljud vet jag ju inget om men det skulle vara skoj att testa. I den idén skulle man kanske t.o.m använda den öppnare dämparen från gamla FC-cyklarna.
 
Haha, exakt!

Men som du sa, pilla på bakdämparen och flytta batteriet känns ju svettigt!
Dessutom med prislappen på EHs SR-system så vill man ju ha livstids garanti på att man aldrig kommer att klota :rolleyes:

Får väl fortsätta med öronproppar och glädjas åt att en dämpare väger mindre än två :huvet
 
Jag var väldigt skeptisk till husa efter vad man hört osv, har alltid hållt mig till driftsäkra hojar som Xr650 TTr600, men efter jag fick mig en provtur på en husa650 05:a så kunde jag inte hålla mig, jag beställde en omg och jag kanske haft tur med min husa 650 05:a för nu har den gått 148 timmar och för 2 timmar sen så öppnades motorn för kamkedjebyte och kamaxellager och ventilfjädrar en kostnad på 3900kr med arbete, innan dess har det bara bytts olja och filter väldigt noga och ventiljustering. Att tilläga är att hojen har varit med om långa och många bakhjulskörningar (2,5-3km som längst) och den går hur bra som helst fortfarande, om motorn håller till våren så ska resten av motorn få sig en översyn. Vore kul att få läsa om hur bra era bergare har hållt. :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top