Ta död på / spä på Husa-myten

Spidermoto skrev:
Spelar ingenroll enligt han vad du har för typ av hojj. Ligger du längre sträckor på bakhjulet så får du repor i cylindern


Om man lägger till detta så stämmer det; ....längre sträckor på bakhjulet Och smörjningen upphör så får du repor i cylindern.

Så länge smörjning finns så spelar det ingen som helst roll i vilken ledd motorn befinner sig. Inte med avseende på repor i cylindern iallafall.
 
Om man lägger till detta så stämmer det; ....längre sträckor på bakhjulet Och smörjningen upphör så får du repor i cylindern.

Så länge smörjning finns så spelar det ingen som helst roll i vilken ledd motorn befinner sig. Inte med avseende på repor i cylindern iallafall.

Om man tar bort detta så stämmer det; ...längre sträckor på bakhjulet

Upphör smörjningen så får du nog repor i cylindern oavsett vilken ledd motorn befinner sig i. :tummenupp
 
Angående tidigare inlägg om dålig smörjning på cylindern-kolv så kan det inte vara något problem på nyare husor 04 fram. För om ni se nr6 på smörjschemat som är upplagt tidigare så är det till för kolvkylning, riktat upp mot kolven och cylindern alltså. trycksatt via pumpen. Så inte är det där det brakar på nyare husor heller:tungan
 
Angående tidigare inlägg om dålig smörjning på cylindern-kolv så kan det inte vara något problem på nyare husor 04 fram. För om ni se nr6 på smörjschemat som är upplagt tidigare så är det till för kolvkylning, riktat upp mot kolven och cylindern alltså. trycksatt via pumpen. Så inte är det där det brakar på nyare husor heller:tungan


Om pumpen suger luft så slutar det komma olja där också.
 
Om pumpen suger luft så slutar det komma olja där också.

Jo det är väll det som e problemet att husan suger upp oljan lite för långt fram i motorn men det hur är det då med det här me att man får olja i luft burken via vevhus vent när man slangar? borde inte det betyda att den får smörj? för vethus smörningengår väll via kam kedjan som sitter i balans axeln och den sitter väll ännu längre fram än "Grov filtret" där pumpen sörplar i sig?

(nu kör jag iofs med ngn dl xtra olja)
//Jocke
 
Last edited:
Det är inga stora mängder som behövs för att dränka förgasaren i motorolja. Under drift finns inga överdrivna mängder nere i "sumpen" utan är påväg runt i smörjsystemet. Det som inträffar vid hög bakhjulsåkning är att oljan som finns i toppen stänker över och in i luftburken, ivrigt påhejad av vevhuspulserna och draget av insugsluften.

Samma fenomen kan inträffa om du ligger och toppfartar för länge.

Prova att starta utan oljepåfyllningsplugg så märker du på en gång att det är allt annat än stillsamt i motorn(m.a.p. vehuspulser). Eller skit i det förresten, du blir blöt, förbannad och halva hojen är kladdig:näsblod
 
Last edited:
Det är inga stora mängder som behövs för att dränka förgasaren i motorolja. Under drift finns inga överdrivna mängder nere i "sumpen" utan är påväg runt i smörjsystemet. Det som inträffar vid hög bakhjulsåkning är att oljan som finns i toppen stänker över och in i luftburken, ivrigt påhejad av vevhuspulserna och draget av insugsluften.

Samma fenomen kan inträffa om du ligger och toppfartar för länge.

Prova att starta utan oljepåfyllningsplugg så märker du på en gång att det är allt annat än stillsamt i motorn(m.a.p. vehuspulser). Eller skit i det förresten, du blir blöt, förbannad och halva hojen är kladdig:näsblod

hehe oki ville bara veta om jag va helt ute o cykla i mina tanke gångar =P
har mekat om VH-ventilationen så nu slipper jag oljan i förgasaren iallafall :tummenupp .

//Jocke
 
jag kör oxo med 2tolja i benzen., jag har inte byggt om vevhusventen än och jävvlar vad en husa kan ryka vitt ibland. polarn bakom såg mig knappt. hehe
 
jag kör oxo med 2tolja i benzen., jag har inte byggt om vevhusventen än och jävvlar vad en husa kan ryka vitt ibland. polarn bakom såg mig knappt. hehe

Trots 2t olja i bensinen och att hojen slukat en massa olja via vevhusventen så har den då aldrig rykt märkvärdigt mycket. Du kör väl inte biltemas 2t olja hoppas jag? :näsblod
 
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D
 
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D

Hehe har du kikat hur den ser ut nu då? lr är det nytt foder o kolv i?
O ngn myt kommer då aldrig få mig o ändra mig angående min älskling =P
är extremt nöjd me min husa så grattis på dig!
 
Hehe har du kikat hur den ser ut nu då? lr är det nytt foder o kolv i?
O ngn myt kommer då aldrig få mig o ändra mig angående min älskling =P
är extremt nöjd me min husa så grattis på dig!

Nej det har jag faktiskt, borde nog igentligen göra det fast den har gått rätt lite o jag tror den är fin i motorn.
Men vi får se vad som händer, hur som helst kommer jag ha en trevlig sommar :)
 
Sådär köpt en husa 650 04a me akra hel.
Ska ta Död på myten med den äre tänk :)

Kommer blir rätt Mkt busande/slangning, 1% extra olja åker nog i tanken lite då o då.

Får se hur den mår efter sommarns bravader, blir en isärskruvning till hösten.
Då får jag själv se svart på vitt om kolv etc blir repigt.

Fan va sur ja kmr va dom den rasar :D


Vad ligger dom där i pris nu(läs: vad gav du för din)?
 
Och jag gav 45 för min 04:a. Helt original. 45h gångtid. Mkt fint skick.

Utan extra lull-lull alltså
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top