Ta bort tändningslåset

Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Är det någon som vet vad jag för att få bort täningslåset utan åverkan på min Gsxr1100 -90.

Det sitter ju med någon sorts special skruv :va.

Om det är samma skruv som jag hade på min så är det torx med ett stift i mitten, både Clas i Sjön och Biltema har såna bits. Min var dessutom loctitead om jag inte missminner mig, så vissa mängder våld krävdes.

Normalt sitter tändningslås med s.k brytskruv, En skruv där skallen går av när man drar åt den. Dessa går inte att skruva ut utan de får knackas eller borras ur. Att de sitter med loctite gör att knackning brukar gå "knackigt" :D

Det kanske är brytskalle som sitter där hmmm, för den är helt slät men en taggig tapp i mitten.

Blir till att borra försiktigt då.

Jag tror inte att det sitter brytskalle på den... 07 kom det brytskalle till T-låsen på sukka..
Sen kan det vara så att äldre 90 talare hade brytskalle det vet jag iof inte.. Men 06 har som Hoztic säger.
Och dom sitter rätt hårt..

Edit: Brytskalle = Bågfil, dra jack, skruva ut.. Men som sagt det sitter rätt hårt...

Jag borrade av mina när jag bytte tändningslås nyss. Var ett helvete att få hålen i mitten. Den ena misslyckades så jag fick knäcka godset istället. Låset var ju kass så det spelade ingen roll. Har hört att man kan svets på en mutter med om det finns plats. Men mina var försänkta så det gick inte.

Suzuki brukar ha torx med pigg som sagt

Brytbultar brukar jag ta med huggmejsel och hammare (knacka så de skruvas upp)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard