Ta bort strypning på enduro

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej!
Har en kompis som har köpt en äldre enduro nu i vinter. Det står i besiktningspapprena att den är strypt i förgasaren.

Frågan lyder. Vad fan kan det vara för typ av strypning, och hur tar man bort den?

Någon som har en ide på vart strypningen kan sitta, och hur man får bort den i såna fall?

Tackar på förhand! :)

dom flesta strypningar består ju av en bricka med mindre hål som sitter mellan motor och förgasare, tar man bort förgasrna brukar man kunna se och ta bort dessa.
sen brukar finnas en mekanisk trottelbegränsning typ skruv också.
Min honda hornet hade dessutom en speciell ECU som fuffla nåt mem tändningen. (men isåfall vorde han fåt tmed orginalet)

Fuggestrypning brukar handla om trottelstopp, annan bestyckning och att man begränsar inluftsflödet på något sätt.

Är den beggad är det garanterat inga strypningar kvar.

Fuggestrypning brukar handla om trottelstopp, annan bestyckning och att man begränsar inluftsflödet på något sätt.

Är den beggad är det garanterat inga strypningar kvar.

Det har jag hört oxå. Förstår dock inte hur ett trottelstopp funkar? Eller rättare sagt, hur man tar bort det?

det är bara en stoppskruv som hindrar trotteln att öppna mer än til en viss punkt.

dom flesta strypningar består ju av en bricka med mindre hål som sitter mellan motor och förgasare, tar man bort förgasrna brukar man kunna se och ta bort dessa.

Vi tog bort förgasaren igår och tittade efter någon bricka, men hittade ingen. Känns som att det borde vara något med trotteln då alltså.

Enl tidigare ägaren satt det även tidigare en strypning i form av någon slags bricka i kröken, men den var borttagen.

Vart kan denna stoppskruv sitta månne? Något slags tips? :) PÅ eller vid själva trotteln, eller? Fattar inte riktigt :confused:

Va är det för förgasare?
Styrs trotteln av gashandtaget eller ett spjäll?
Om trotteln styrs direkt av gashantaget kan ni titta in i förgasaren och se så den lyfter hela väggen upp
Är det cv-fugge med spjäll framför trotteln så kan det vara borrat hål i trotteln så vakuumet minskar och trotteln lyfts inte enda upp.

Va är det för förgasare?
Styrs trotteln av gashandtaget eller ett spjäll?
Om trotteln styrs direkt av gashantaget kan ni titta in i förgasaren och se så den lyfter hela väggen upp
Är det cv-fugge med spjäll framför trotteln så kan det vara borrat hål i trotteln så vakuumet minskar och trotteln lyfts inte enda upp.

Ok, den styrs iallafall direkt av gas-vajern/handtaget.

En Kawasaki 125, tror årsmodell typ 92. Endurovariant. Vet dock inte exakta beteckningen. är det viktigt tar jag reda på det.

Förgasaren om det är av intresse en Keihin av något slag. Hjälper bilder?

En Kawasaki 125, tror årsmodell typ 92. Endurovariant. Vet dock inte exakta beteckningen. är det viktigt tar jag reda på det.

Förgasaren om det är av intresse en Keihin av något slag. Hjälper bilder?

KAwasaki 125 har troligen Keihin PWK av något slag och då sitter strypningen ovanför trotteln...

Min EXC-R 450 har 11kw på pappret men har aldrig varit strypt, ej ens när jag hämtade den i butiken!

Så här ser trotteln ut.

20100325203116.jpg

20100325203142.jpg

I trotteln och även i "locket" sitter det som en plastbricka eller vad man ska kalla det. Är det den man ska ta bort kanske? Eller är jag way out och cyklar?

Om man har strypning i trotteln så hindras ju denna från att åka hela vägen upp så att säga. Ganska enkelt att kontrollera genom att vrida gashandtaget för fullt och titta från filtersidan om trotteln lämnar fri väg i kanalen genom förgasaren. Går den inte hela vägen upp sitter nog brickor i trottellocket.

Om man har strypning i trotteln så hindras ju denna från att åka hela vägen upp så att säga. Ganska enkelt att kontrollera genom att vrida gashandtaget för fullt och titta från filtersidan om trotteln lämnar fri väg i kanalen genom förgasaren. Går den inte hela vägen upp sitter nog brickor i trottellocket.

Okokok, nice. Vi får ta och kolla det i veckan då. :Bugar

Hur går den då ? Om den är strypt går den skitkass... lär inte resa sig.
Om den varvar ur riktigt som crosshojjarna så är den ostrypt.

Är den strypt så lär du inte få upp den på 2an på bakhjulet med slå av / slå på gas - ens vid rätt varvtal

Hur går den då ? Om den är strypt går den skitkass... lär inte resa sig.
Om den varvar ur riktigt som crosshojjarna så är den ostrypt.

Är den strypt så lär du inte få upp den på 2an på bakhjulet med slå av / slå på gas - ens vid rätt varvtal

Vi testade den i veckan. Satt ingen strypning vid trotteln iaf. Den går ända upp.

Den går fint och snabbt, men accelererar lite slött. Känns som det är svårt att få upp den på bakhjulet.

Kan det möjligen bero på att det är en annan drevning på den? :rolleyes:

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...