Rs125 2t hackar för att varva över 7k rpm

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Men tackar tackar. Vet inte riktigt om jag har möjligheten att lyfta ur motorn för har endast ett improviserat kallgarage till för att hålla vind o regn borta typ, men hur kan jag kolla om oljepumpen funkar?
Enklast är att hälla i 2-taksolja i tanken så det blir Ca 2%, därefter hitta vart slangen från oljepumpen går in i insuget/förgasaren. koppla ur slangen och kolla om det kommer ut olja när du varvar lite. Kontrollera också att slangen är hel.
Tror dock inte att det är fel på pumpen, men självklart kan den falera.

Förmodligen behöver du ta av cylindern, har du tur är det bara kolvringen som har fastnat, men annars är det kolv/kolvring och-eller cylinder som behöver bytas.

Cylinder kan om den har repor gå att nicasila om. du behöver också ny packning till cylinderfot och topplock om du väljer att ta av topp.

(Du behöver för nicasilbehandling skicka iväg cylindern till någon verkstad som kan lägga på ny)

kolla även ebay för reservdelar, men först när du vet vad som behöver bytas.

Motorn behöver du inte ta ur..
Surfa runt på youtube, går oftast att hitta info där..så får du en uppfattning om du kan fixa det själv.

När allt är klart behöver du också reda ut varför den nöp, så att det inte händer igen med nya grejjer.



 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När Sporthoj är som bäst :banana
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nypning en beror garanterat på E10-5% bränsle.

Är många 2T maskiner som utombordare äldre snöskotrar elverk motorsågar trimmers osv osv som säkerligen kommer att nypa när dessa tas fram efter att ha stått något/några år och ej bestyckad om innan.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Men tackar tackar. Vet inte riktigt om jag har möjligheten att lyfta ur motorn för har endast ett improviserat kallgarage till för att hålla vind o regn borta typ, men hur kan jag kolla om oljepumpen funkar?
Det är sommar nu. Motorer har lyfts ur i depåer under presenning med ficklampa nattetid fler gånger än du vill veta. Oljepumpen är med största sannolikhet mekaniskt driven så koppla loss oljeslangen från förgasaren och kör runt startmotorn och se om det kommer olja. Fixa dock cylinder och kolv först.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
image.jpgimage.jpgSer ut som att det är repor på kolven och typ smulor ovanpå, ser inte ut som goda nyheter
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu har du lite att pyssla med. Fixa cylinder och kolv och skölj bort allt skräp. Enklast att ta ut motorn. Se sedan till att den går helt rent innan du kör längre sträckor. Blanda även i 2% olja i tanken så du vet att du får olja samtidigt som du håller koll på oljenivån i behållaren.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Nu har du lite att pyssla med. Fixa cylinder och kolv och skölj bort allt skräp. Enklast att ta ut motorn. Se sedan till att den går helt rent innan du kör längre sträckor. Blanda även i 2% olja i tanken så du vet att du får olja samtidigt som du håller koll på oljenivån i behållaren.
Förstår inte riktigt vad du menar, motorn startar inte och jag får 0psi i kompression. Med "fixa cylinder och kolv", menar du köpa nytt då?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Förstår inte riktigt vad du menar, motorn startar inte och jag får 0psi i kompression. Med "fixa cylinder och kolv", menar du köpa nytt då?
Ja ny kolv i vart fall. Cylindern kan du kanske hona om och lämna in för coating men tror det är billigare att köpa nytt.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Ja ny kolv i vart fall. Cylindern kan du kanske hona om och lämna in för coating men tror det är billigare att köpa nytt.
Okej kan kolla upp några alternativ. Tror jag har en mitaka cylinder nu, kanske är bäst och köpa likadan om jag bara byter kolv?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Okej kan kolla upp några alternativ. Tror jag har en mitaka cylinder nu, kanske är bäst och köpa likadan om jag bara byter kolv?
Ja, lika bra att ta ett kit. Kostar ju inte för mycket till en 125a.

Vill bara nämna igen att du måste se till att spola bort alla spån och vara helt säker på att den går rent och får olja innan du gasar vidare.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Luktar lite nål lager med tanke på kolven utseende. Revorna är inte alltför grova det har inte nypt som det brukar göra.. Ser mera ut som att det inte finns något luftfilter, så kallat grus borrad.

Kolla om vevstaken glappar och hur kolvbultens nål lager ser ur.

Tycker fortfarande det ser torrt ut= väldigt lite 2T olja.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Luktar lite nål lager med tanke på kolven utseende. Revorna är inte alltför grova det har inte nypt som det brukar göra.. Ser mera ut som att det inte finns något luftfilter, så kallat grus borrad.

Kolla om vevstaken glappar och hur kolvbultens nål lager ser ur.

Tycker fortfarande det ser torrt ut= väldigt lite 2T olja.
Om luftfiltret kan vara det röda meshen framför och lite över olje tanken så borde det finnas iaf, men det såg ganska smutsigt ut
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då hade jag nog rätt angående dom ljusa märkena på stiftet. Är nog ett nållager eller något annat som gått sönder.

När du plockat av cylindern och kolven så kolla om vevstaken glappar i längsled, man ska inte kunna känna något glapp där. Dock ska den kunna vicka lite i sidled men du ska inte kunna känna något när du drar och trycker i staken. Snurra också på svänghjulet och se om du kan känna något skrap i vevlagren, har det snurrat runt skräp i vevhuset är det risk att man får byta dom också.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Uppdatering: Inte fått av cylindern än, verkar som att jag måste ta av motorn för det eftersom verktygen inte når till 2 av muttrarna. Hursomhelst så tog jag av topplocket och så här såg det ut:
 

Bifogat

  • 0482A038-2EC7-432B-80F9-4FC96BFC429A.jpeg
    0482A038-2EC7-432B-80F9-4FC96BFC429A.jpeg
    417.2 KB · Visningar: 43
  • 32FDF6DE-D882-49C4-BD77-7B07DE3390CD.jpeg
    32FDF6DE-D882-49C4-BD77-7B07DE3390CD.jpeg
    521.3 KB · Visningar: 40
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Cylindern verkar ju ha klarat sig då den inte har nypt. Det sorgliga är att du kan ta ur motorn och satsa på en klyvning.
Det har gått ett nål lager o delarna av detta har valsat runt i vevhus således även i vevaxel lagren.

Är det kolvbults lagret så är det ju inte så våldsamt men är det vestaks lagret så blir det att pressa isär veven o byta vevstaken.

Och oavsett vad folk Säger här så räcker det inte att ta ur motorn o skölja vev huset utan har härdade stålnålar varit nere o valsat runt i ramlager så byter man ramlager direkt.

Det är väldigt tråkigt att riva motorn efter några hundra mil igen..

Du kör troligen mer 2T på en sommar än dom flesta som har en RD eller liknande gör på flera år.

Gör motor renoveringen seriöst så funkar det sedan.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Cylindern verkar ju ha klarat sig då den inte har nypt. Det sorgliga är att du kan ta ur motorn och satsa på en klyvning.
Det har gått ett nål lager o delarna av detta har valsat runt i vevhus således även i vevaxel lagren.

Är det kolvbults lagret så är det ju inte så våldsamt men är det vestaks lagret så blir det att pressa isär veven o byta vevstaken.

Och oavsett vad folk Säger här så räcker det inte att ta ur motorn o skölja vev huset utan har härdade stålnålar varit nere o valsat runt i ramlager så byter man ramlager direkt.

Det är väldigt tråkigt att riva motorn efter några hundra mil igen..

Du kör troligen mer 2T på en sommar än dom flesta som har en RD eller liknande gör på flera år.

Gör motor renoveringen seriöst så funkar det sedan.
Helt rätt. Har nållagret varit nere och gosat med ramlager är det jobbigt.

Kan du se på bilderna att nållagret gått och att cylindern är ok? I så fall hur?

TS, bli inte för avskräckt. Att klyva motorn är inte jättesvårt. Jag gjorde det hemma på köksbordet nyligen. Tog några timmar eftersom det var första gången och jag kände mig osäker men det var ändå ett enkelt jobb. Lager och vevstake i frysen, blockhalvorna i ugnen. Tur att man är singel. ?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Cylindern verkar ju ha klarat sig då den inte har nypt. Det sorgliga är att du kan ta ur motorn och satsa på en klyvning.
Det har gått ett nål lager o delarna av detta har valsat runt i vevhus således även i vevaxel lagren.

Är det kolvbults lagret så är det ju inte så våldsamt men är det vestaks lagret så blir det att pressa isär veven o byta vevstaken.

Och oavsett vad folk Säger här så räcker det inte att ta ur motorn o skölja vev huset utan har härdade stålnålar varit nere o valsat runt i ramlager så byter man ramlager direkt.

Det är väldigt tråkigt att riva motorn efter några hundra mil igen..

Du kör troligen mer 2T på en sommar än dom flesta som har en RD eller liknande gör på flera år.

Gör motor renoveringen seriöst så funkar det sedan.
Jag trodde det var 100% att den hade nypt då bakhjulet låste sig? Annars vad var det som gjorde att det låste sig så?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Helt rätt. Har nållagret varit nere och gosat med ramlager är det jobbigt.

Kan du se på bilderna att nållagret gått och att cylindern är ok? I så fall hur?

TS, bli inte för avskräckt. Att klyva motorn är inte jättesvårt. Jag gjorde det hemma på köksbordet nyligen. Tog några timmar eftersom det var första gången och jag kände mig osäker men det var ändå ett enkelt jobb. Lager och vevstake i frysen, blockhalvorna i ugnen. Tur att man är singel. ?
Okej! Får kolla upp hur man gör det isf. Måste som sagt antingen göra ett passande verktyg så jag kan få av cylindern med motorn på eller ta av motorn innan jag kan kolla ned mot veven. Om det ser ut som moddlaren har beskrivit så måste jag ju ta av motorn hursomhelst... aja vi får se hur de blir.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag trodde det var 100% att den hade nypt då bakhjulet låste sig? Annars vad var det som gjorde att det låste sig så?
När härdade stål nålar sitter imellan kolv o topp så blir det stopp, rullar man 2cm bakåt så släpper det. Oftast i en 2T är det bara ca 0,4mm 50-80cc 0,6-0,7mm 125cc 0,9-1,2mm 250cc mellan kolv o topp.

Detta tighta spel kalla squich≠ squischa klämma klämmspalt.
Den har man tight dels för att klämma in det sista bränsle/luft blandning in till domen centrum i toppen. När bränsle blandningen pressas in så fort 0,0012 sek ungefär ca 150-200gånger i sekunden.

Då blidar bränsle blandningen en snabbt roterande gas typ dounutt som antänds av gnistan.

Just att få gaserna att rotera är viktigt så användning o förbränning sker mycket snabbt inte omedelbart för då sitter kolven i backen o toppen i tanken det får ej explodera som en del tror det gör.

Så väldigt mycket av motorns register/betende Hp/Nm kurvor styrs av toppen utseende. Detta bryr sig 99,999 % inte om utan portar o filar hej vilt i cylindrar när man kanske skulle lägga mera tid på förbränning rummet.

Nu skenar jag. Men stopp blir det om det är 0,7mm spel o du slänger i 14-17 st härdade stålpinnar som är 2-2,5mm tjocka.

Lägg gärna upp en bild på toppen.

Om du vrider ned kolven längst ned o fotar ett par bilder så kan vi enklare bedöma cyl skicket.

Mvh
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Som Gundj konstaterat tidigare - grymt forum, mycket kunskap och hjälpsamma medlemmar.

Fråga till Axel.d - du har inte någon polare i närheten som du kan "låna" lite garageplats av? Meckande går oftast bättre med bra belysning, bra verktyg o en vettig plats att stå på
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top