Rs125 2t hackar för att varva över 7k rpm

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Hej detta är mitt första inlägg så ursäkta om det inte är det mest organiserade :p

Min 2008 rs125 står just nu i garaget för vad jag misstänker är en värmenypning, men hursomhelst så har det lett till att jag vill kolla upp något jag märkte med hojen sen jag köpte den för drygt 3 veckor sen.

Asså den ska vara strypt men det verkar inte som "strypningen" funkar särkilt bra eftersom det går att gasa förbi den. Han jag köpte den av sade att den hade en strypning vid runt 7k rpm och något är det, men är jätte osäker på vad det är. Den typ börjar hacka när jag ska gasa upp och gör så 3-10 gånger innan den bestämmer sig för att gasa vidare upp mot 10k. Alla varvtal under denna "strypning" känns som 11kw. Körde en yzf innan så vet hur det är.

Har inte direkt någon tidigare erfarenhet av att mecka men vill gärna lära mig. Tänkte att jag ända kan försöka bli av med detta när jag ändå håller på o tar isär hojen då det kan vara väldigt jobbigt ibland, det vore väldigt mycket skönare med ett smooth powerband utan att jag ska behöva hacka mig upp till att varva ur hojen när jag vill köra fort.

Jag har 28mm förgasare och tror det sitter 128 munstycke på. Kan det vara för stort? Han sade att jag skulle behålla det på för motorn mår bättre.

Alla svar om vad detta kan vara uppskattas stort, tar gärna emot tips hur jag kan göra oså.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lita inte på säljaren. Kanske är det en strypning som inte funkar men det kan lika gärna vara något annat fel som säljaren försökte maskera som en strypning.
Går dåligt på låga varv men bra på höga plus värmenypning får mig att tro att den gått magert. Steg ett bör vara att rengöra förgasaren ordentligt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag monterad en billig blackbox på en trimmad moped en gång. Den funkade på samma sätt. Spärrade ibland men gick att gasa förbi om man ville. Kolla om något sånt är monterat.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har man trimmat och grejat så kan den ju hamna i en liten dipp och blöddra innan den kommer in i effektbandet pipan är byggd för.

Varför misstänker du värmenyp? Vid värmenyp så fastnar kolven i cylindern och motorn blir stum och låser bakhjulet om du inte hinner dra in kopplingen(därför man alltid kör med ett finger på kopplingen på tvåtakt och undviker motorbroms).
Har man tur så kan man höra en liten förändring i motorljudet, att den liksom börjar väsa lite precis innan den nyper och hinna dra in kopplingen så motorn stannar av friktionen men utan att det blir tvärstopp.


Gör den likadant på alla växlar? Hur ser tändstiftet ut?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Har man trimmat och grejat så kan den ju hamna i en liten dipp och blöddra innan den kommer in i effektbandet pipan är byggd för.

Varför misstänker du värmenyp? Vid värmenyp så fastnar kolven i cylindern och motorn blir stum och låser bakhjulet om du inte hinner dra in kopplingen(därför man alltid kör med ett finger på kopplingen på tvåtakt och undviker motorbroms).
Har man tur så kan man höra en liten förändring i motorljudet, att den liksom börjar väsa lite precis innan den nyper och hinna dra in kopplingen så motorn stannar av friktionen men utan att det blir tvärstopp.


Gör den likadant på alla växlar? Hur ser tändstiftet ut?
Det var i princip exakt det som hände. Tror jag gasade upp på höga varv för fort. Hojen hade stått i runt 1h och sen när vi skulle iväg så var jag en idiot och gasade på utan att värma upp knappt alls. Den tog lite längre än vanligt att komma förbi den här spärren eller vad det är(ungefär 7 hackningar) men jag fortsatte och innan jag hann lägga i 3an så gjorde motorn något ljud och bakhjulet låste sig.

Fick putta den till nått skjul i närheten och köra hem den på släp senare på kvällen

Det är lättare att hoppa upp över spärren på låga växlar, i princip omöjligt på 5an och 6an. Jag tyckte tändstiftet såg bra ut. Mörkt och oljigt där nere men den här pinnen på den såg helt intakt ut.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Lita inte på säljaren. Kanske är det en strypning som inte funkar men det kan lika gärna vara något annat fel som säljaren försökte maskera som en strypning.
Går dåligt på låga varv men bra på höga plus värmenypning får mig att tro att den gått magert. Steg ett bör vara att rengöra förgasaren ordentligt.
Okej kan kolla på förgasaren idag, men som sagt inte särskilt erfaren meck. Den går normalt(tror jag) på lägre varv, kanske lite ojämt om man har för lite gas, kan typ börja gunga fram och tillbaka på varvtalen och hela hojen för den delen men då drar jag bara in och ut kopplingen så slutar det.
Händer ganska ofta när man pendlar till skolan t.ex.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det var i princip exakt det som hände. Tror jag gasade upp på höga varv för fort. Hojen hade stått i runt 1h och sen när vi skulle iväg så var jag en idiot och gasade på utan att värma upp knappt alls. Den tog lite längre än vanligt att komma förbi den här spärren eller vad det är(ungefär 7 hackningar) men jag fortsatte och innan jag hann lägga i 3an så gjorde motorn något ljud och bakhjulet låste sig.

Fick putta den till nått skjul i närheten och köra hem den på släp senare på kvällen

Det är lättare att hoppa upp över spärren på låga växlar, i princip omöjligt på 5an och 6an. Jag tyckte tändstiftet såg bra ut. Mörkt och oljigt där nere men den här pinnen på den såg helt intakt ut.
Det låter som ett "kallnyp" kolven blir snabbt varm och sväller fortare än cylindern och fastnar.

Lägg gärna upp en bild på stiftet så får vi en liten aning om den går fett eller snålt.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Färgen ser rätt okej ut. Har du tagit av topplocket?
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Färgen ser rätt okej ut. Har du tagit av topplocket?
Nej vet inte riktigt hur man gör det men tänkte kolla på det idag eller imorgon, är det komplicerat? För har hört att man endast behöver ta av tanken för att få bort topplocket
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nej vet inte riktigt hur man gör det men tänkte kolla på det idag eller imorgon, är det komplicerat? För har hört att man endast behöver ta av tanken för att få bort topplocket
Lite krångel är det då den är vattenkyld, men det är väl inte speciellt avancerat. Såg att det var lite ljusa hack på tändstiftet så därför skulle det kunna vara lite skrot i cylindern.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min fråga efter att ha sett stiftet är.

Har du olja i bensinen? Skiftet ser obekvämt rent ut för att sitta i en strypt 4taktande 2t hoj.

Börja med att ta av avgassystemet o fota kolven i avgasporten det säger väldigt mycket.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Min fråga efter att ha sett stiftet är.

Har du olja i bensinen? Skiftet ser obekvämt rent ut för att sitta i en strypt 4taktande 2t hoj.

Börja med att ta av avgassystemet o fota kolven i avgasporten det säger väldigt mycket.
Vad menas med 4 taktande 2t? Men ja jag kan göra det senare när jag kommer hem, ska även försöka plocka av topplocket
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Jag monterad en billig blackbox på en trimmad moped en gång. Den funkade på samma sätt. Spärrade ibland men gick att gasa förbi om man ville. Kolla om något sånt är monterat.
Hittade några boxar under baksätet imorse, men har ingen aning vad som gör vad. Tror den det står Ducati på är cdi'n? Kan fota vad som finns när jag kommer hem sen
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den går inte rent i mellan registret utan fett just där då 4T bluddrar en 2T.

Har du olja i bensinen/olja i autoluben.
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Nu misstänker du ju att hojjen har nypt, så det är ju det första att lösa.
Går den att starta nu?
Är det komp i motorn, eller går det jättelätt att kicka?
Eller går det inte att kicka alls?

Angående strypning så kanske hojjen går som den ska, med tanke på strypningen.
Har du för stort munstycke lär den bluddra men risken för nypning borde minska.


Vad jag kan läsa mig till är RS125 strypt enligt följande;
-CDI
-Avgasport
-Solenoid som styr avgasporten och annan wire till den.
-När man stryper går man från ett EG tändstift till ett ES

Nu kanske du inte vill ha den ostrypt, men något av ovan kanske är gjort och leder till att den "hackar".
Har du ingen mekkunskap eller kan ta hjälp av någon, skulle jag nog säga att det inte är helt enkelt att kolla upp detta själv- dock inte omöjligt om du läser på eller har en verkstadshandbok till hands-)
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Nu misstänker du ju att hojjen har nypt, så det är ju det första att lösa.
Går den att starta nu?
Är det komp i motorn, eller går det jättelätt att kicka?
Eller går det inte att kicka alls?

Angående strypning så kanske hojjen går som den ska, med tanke på strypningen.
Har du för stort munstycke lär den bluddra men risken för nypning borde minska.


Vad jag kan läsa mig till är RS125 strypt enligt följande;
-CDI
-Avgasport
-Solenoid som styr avgasporten och annan wire till den.
-När man stryper går man från ett EG tändstift till ett ES

Nu kanske du inte vill ha den ostrypt, men något av ovan kanske är gjort och leder till att den "hackar".
Har du ingen mekkunskap eller kan ta hjälp av någon, skulle jag nog säga att det inte är helt enkelt att kolla upp detta själv- dock inte omöjligt om du läser på eller har en verkstadshandbok till hands-)
Den startar inte, och när jag testade komp så visade den ingenting så antingen så gjorde jag fel eller så har jag bokstavligen 0psi i cylindern. Elstarten går och kolven kan gå runt. Om jag minns rätt så var det ett eg10 tändstift jag hade.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har nog just fått en egen meckkurs. Jag hade lyft ur motorn ur ramen för det blir lättare då.

- Koppla ur kylslangarna och töm ur vattnet
- Lyft på toppen (bara släppa på muttrana och lyfta) och titta och du ser repor eller skador
- Om en avgasventil går sönder så syns det rätt uppenbart när du tar av avgassystemet
- I värsta fall, ny kolv och ny nikasilbehandling på cylinder

Vet du att oljepumpen fungerar? Det kan vara så enkelt som att du kört på ren bensin.
 

Axel.d

Medlem
Gick med
9 Aug 2021
Hoj
2008 Aprilia rs125
Du har nog just fått en egen meckkurs. Jag hade lyft ur motorn ur ramen för det blir lättare då.

- Koppla ur kylslangarna och töm ur vattnet
- Lyft på toppen (bara släppa på muttrana och lyfta) och titta och du ser repor eller skador
- Om en avgasventil går sönder så syns det rätt uppenbart när du tar av avgassystemet
- I värsta fall, ny kolv och ny nikasilbehandling på cylinder

Vet du att oljepumpen fungerar? Det kan vara så enkelt som att du kört på ren bensin.
Men tackar tackar. Vet inte riktigt om jag har möjligheten att lyfta ur motorn för har endast ett improviserat kallgarage till för att hålla vind o regn borta typ, men hur kan jag kolla om oljepumpen funkar?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top