Ta bort kedjeskydd?

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Bytte från 14 till 16 på framdrevet idag.. 16-drevet var, hmm, liiite större än original kan man säga.. :) Fick karva lite plast på kedjesläpan som ligger över svingen, plus plocka bort det där lilla skyddet som sitter mellan drev och motorblock.. (se sprängskissen, detalj 10, chain guide) Frågan är ju om man törs köra utan den.. :gnissla Inte så bra om kedjan skulle gå av eller liknande.. Vet nån om man kan köpa en lite mindre sådan, eller nån som har gjort en själv? Hojen är en Yamaha WR426F -02 by the way.

Fråga två är vad ni som kör 426:or, vad kör ni för drevning? Har kört 14/39 tills nu. Den går ju inte direkt fort då... Tänkte testa 16/39 till å börja med, borde ju göra rätt stor skillnad antar jag. :)

/S.Knutte
 

Bifogat

  • kedjegrejjen.jpg
    kedjegrejjen.jpg
    96.8 KB · Visningar: 86
Last edited:
Blip skrev:
Detalj 10 ser ut som en packning tycker jag. Kedjesläpan, går inte den att slipa ner lite så den passar?

Nää, detalj 10 är ingen packning. :fatta! Den är gjord i metall och ska väl hindra kedjan att slå sönder motorblocket antar jag. :)
Kedjesläpan är fixad, det var ju bara att karva lite med kniven. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top