Ta bort hjullager

Red skrev:
Alltså.. Jag fattar definitivt inte hur fanken ni får ut lagrena? Mina sitter som sten!! Börjar tro att någon har svetsat fast dom därinne. :kocko

Har provat värmt. funkar inte så bra, knackat runt litegranna, funkade inte heller så bra...

Någon som kan förklara för en frågande ungdom? =)

ett lager sitter på v-sida, sen är det en "rörbit" i mitten och slutligen ett till lager, då på h-sida.. törs man ta en skruvmejsel och banka som satan på den där "rörbiten" åt ena hållet först eller ska man undvika att slå på den???

Den där "rörbiten" är bara en styrning och den går alldeles utmärkt att "flytta" lite på. Prova att använda ett gammalt däckjärn istället för skruvmejsel. Om du bara får lagret att lossna lite så går det att flytta röret en bit och på så vis "frigöra" större yta på lagret att slå på.
Jag har två lager på varje sida på min och det gick, om än med lite svordomar, att få ut lagren utan värmning. Hemligheten är att "skräcka" ut lagren lite itaget, slår man för mycket på en sida så kantrar lagren och då sitter dom dj-la hårt.....

//B

Kanske har tagits upp innan men då påminner jag om att en vanlig värmelufts-pistol är mkt användbar till lagerbyten...

löste det til slut! Framfälgen var klar på ca 15 10 minuter.. bak tog det lite mera tid.. (ca 3 timmar) :näsblod
Förkastade allt vad värmepistol och brännare heter (provade dock båda) och körde med våld. (bröt bort plasttätningen, bandet som håller kulorna på plats och tog ett stor-jävla-as till skruvmejsel och knäckte 1 kula. sen gick det skitbra! :yoparty

Red skrev:
löste det til slut! Framfälgen var klar på ca 15 10 minuter.. bak tog det lite mera tid.. (ca 3 timmar) :näsblod
Förkastade allt vad värmepistol och brännare heter (provade dock båda) och körde med våld. (bröt bort plasttätningen, bandet som håller kulorna på plats och tog ett stor-jävla-as till skruvmejsel och knäckte 1 kula. sen gick det skitbra! :yoparty

I folkmun kallar man såna som dig för KLÅPARE :arsele

Mycket möjligt.. Och såna som dig kallar man "otrevlig" :arsele
Lagrena är ur och fälgarna är hela. jag är iaf nöjd!

Red skrev:
Mycket möjligt.. Och såna som dig kallar man "otrevlig" :arsele
Lagrena är ur och fälgarna är hela. jag är iaf nöjd!

förlåt om jag sårade dig.... men jag kunde inte låta bli!! Fråga någon vänlig själ om hjälp nästagång istället för att riskera att ta sönder saker helt i onödan!!

Nu gick det ju hyfsat bra för dig den här gången men fortsätt inte med :smasha :kulspruta be om hjälp av nån som kan visa dig hur du ska göra istället :tummenupp

Ingen fara kompis :fyllisar vice verca givetvis

Kändes lite "klåpar"-aktigt att stå och harva i garaget men
problemet var att fälgarna skulle in till lackeraren idag och jag var tvungen att få det klart!
Givetvis fanns det en del tanke bakom arbetet. nog därför som det tog sån satans tid, inte bara en massa våldande (mån om fälgarna)
(Hade en kompis som kört cross i några år och bytt lager ett par ggr. men han kom inte heller på något bra sätt att få loss det. (Observera.. det var ETT lager som satt som sten!, de andra gick hur bra som helst efter att rätt verktyg kommit fram)

Men medans jag ändå gör ett inlägg passar jag på att fråga: Varför ska man egentligen värma till ca 50 grader? brukar inte den mesta metallen expandera när det blir varmt eller är detta ett specialfall?

Red skrev:
.......
Men medans jag ändå gör ett inlägg passar jag på att fråga: Varför ska man egentligen värma till ca 50 grader? brukar inte den mesta metallen expandera när det blir varmt eller är detta ett specialfall?

Jodå all metall expanderar vid värmning men aluminium (fälgen) expanderar snabbare än järn (lagret). På så vis så blir det ett glapp mellan lager och "lagerhållare" under värmning.

//B

Slå ur dom bara o köp nya på odal el momentum. kostar inte så många spänn om du köper dom där..

Qwerty skrev:
Hur gör man det på bästa möjliga sätt?? Vill gärna att dom ska vara hela efter. Ska nämligen lämna bort fälgarna på lackning, å då ska dom ur. Så frågan är hur tar jag ut dom utan att skada dessa?

Bear skrev:
Jodå all metall expanderar vid värmning men aluminium (fälgen) expanderar snabbare än järn (lagret). På så vis så blir det ett glapp mellan lager och "lagerhållare" under värmning.

//B

Allright. Tack för infon :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP