Ta bort effektbegränsning på växel 1,2 och 3 gixxer 600 - 99

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Mycket snack och olika bud. Är det någon som kan, och vill tala om för mej vad som verkligen gäller.

Jag har en gixxer 600 från 99.
Denna cykel - ska enligt uppgift ha effektbegränsning på de 3 första växlarna. Stämmer detta(?), vi börjar där.

Om det nu stämmer, hur blir jag av med blir jag av med denna ((elektroniska) strypning)??, tre-mod säger vissa - klipp den rosa kabeln in i cdi-box:en säger andra:banana

Så min fråga, eftersom jag inte vill lägga ner pengar på hojjen, iom att den är påväg bort, kan jag klippa den rosa kabeln och se om det blir nån skillnad!? Testar det, så får ni, som kan - berätta. Tackar för tips!

//Berra

japp det går att lossa den rosa kabeln gjort det på min 600 00a blev skillnad

många som missupfattar suzukis strypning, JA det finns en strypning på växel 1 2 3, JA hojen kan kännas kvickare när du gjort en tremod MEN, strypningen är endast aktiv under 50% gas, altså håller du full rulle finns där ingen strypning.

är bara för de ska bli lite lugnare och lättkörda i vanlig trafik

uhm...det har jag inte hört tidigare...

Någon referens på det? Gäller det "alla" gixxrar?

många som missupfattar suzukis strypning, JA det finns en strypning på växel 1 2 3, JA hojen kan kännas kvickare när du gjort en tremod MEN, strypningen är endast aktiv under 50% gas, altså håller du full rulle finns där ingen strypning.

Inte finns det väl en begränsing som skulle gälla vissa växlar, vad är vitsen med en sån begränsning?? Om en hoj är strypt så gäller väl det hela registret. Låter pannkaka för mig, men har någon en bättre förklarning så välkommnar jag det.

uhm...det har jag inte hört tidigare...

Någon referens på det? Gäller det "alla" gixxrar?

gäller iaf TL hojarna, ref tex här:

http://homepage.mac.com/rg500delta/TL1000/TRE mod.html

eller tex här:
http://wotid.com/tls/content/view/35/57/
"The TRE does have an effect at throttle openings up to 1/2 in gears 1 through 4 at ANY rpm"

aldrig hört att de skulle backa tändningen på mer än haövgas på nån hoj, verkar ju helt korkat isåfall, då skulle de ju synas på varenda dyno och de skulle få råpisk av konkurrenterna när tidningar dynotestar hojar, nää, under halvgas och växel 1-3 är det den stryper på :tummenupp

Enligt de sidor och forum jag läser ligger begränsningen i Suzukis motorer i att tändningen backas ett antal grader (TRE: Timing Retard Eliminator) på de tre första växlarna under 4000rpm.
Växelpositionssensorn talar om för ECU vilken växel som är i och mappningen korrigeras därefter. För att undvika att tändningen retarderas lurar man helt enkelt ECU att den konstant kör på 4:ans växel, eller högre, genom att man kopplar in ett fast motstånd istället för växelsensorn.
I de bättre varianterna sitter även en transistor som kopplar ur funktionen när man lägger i friläget. Anledningen sägs vara att motorn kan bli mer trögstartad med TRE inkopplad.

Varför gör nu Suzuki detta? Därom tvista de lärde, men det finns teorier om att det skulle göra hojen snällare i stadstrafik eller för att enklare möta buller- och avgaskrav.

Jag har personligen modifierat min egen GSX-R 750 och frugans SV650 och upplevt förbättringar i körbarheten på lägre varv. Av-och-på-känslan i gasen är som bortblåst och cykeln rycker mindre på låga varv.

Är det sån strypning på min GSR 600 också?
Är det svårt att ta bort och även återställa ifall jag vill?

Enligt vad jag erfarit skall den ha samma typ av tändningsretardation. Att åtgärda detta är aningen knepigare då jag har för mig att din cykel har växelindikator i displayen. Denna kommer visa fel om man gör på traditionellt sätt. Jag ha sett att det finns moduler som kan kringgå detta, men hur de fungerar törs jag inte svara på.

Att koppla in en köpt modul med modellens originalkontakter är inte svårare än att rycka sladden ur vägguttaget, med reservation för att man oftast hittar kontakterna under tanken.

Vart eller hur sitter sensorn för vilken växel man har då?
Kan inte minnas att det sitter någon uppenbar sensor i växellådan ex. för detta. Då talar jag om min GSXR750 04/05.

Tar den det på varvtalet+sensorn på utgående axel blir ju fler växlar inblandade om man drevar om kraftigt.

Om man klipper tråden blir det väl som om man kör på neutralen hela tiden har jag hört tidigare?

Hört rykten att om man sätter tremodden ur spel felaktigt blir inte mapparna bra för varje växel. Något i stil med att det skulle vara skillnad på 2ans kontra 5ans map då det är mer luft från luffarturbon på 5an.

Skall man lura tremodden skall man få styrdonet att tro att den går på 5an hela tiden. 6ans "map" säger en del att det kan vara strypt på topp för att minska maxfart.

Om allt detta är sant har jag ingen aning om och det vore intressant om någon som bänkar verkligen testat ut ordentligt som kan svara på detta. Ledsen om jag kapar tråden lite men jag tror gixxer ägare än mig är lite frusto på denna black magic" skapelse som det verkar lika många sätt att fixa till som det finns åsikter om vad man bör eller inte bör göra.

Mvh Richard

Enligt de sidor och forum jag läser ligger begränsningen i Suzukis motorer i att tändningen backas ett antal grader (TRE: Timing Retard Eliminator) på de tre första växlarna under 4000rpm.
Växelpositionssensorn talar om för ECU vilken växel som är i och mappningen korrigeras därefter. För att undvika att tändningen retarderas lurar man helt enkelt ECU att den konstant kör på 4:ans växel, eller högre, genom att man kopplar in ett fast motstånd istället för växelsensorn.
I de bättre varianterna sitter även en transistor som kopplar ur funktionen när man lägger i friläget. Anledningen sägs vara att motorn kan bli mer trögstartad med TRE inkopplad.

Varför gör nu Suzuki detta? Därom tvista de lärde, men det finns teorier om att det skulle göra hojen snällare i stadstrafik eller för att enklare möta buller- och avgaskrav.

Jag har personligen modifierat min egen GSX-R 750 och frugans SV650 och upplevt förbättringar i körbarheten på lägre varv. Av-och-på-känslan i gasen är som bortblåst och cykeln rycker mindre på låga varv.

Kan inte minnas att det sitter någon uppenbar sensor i växellådan ex. för detta. Då talar jag om min GSXR750 04/05.

Tar den det på varvtalet+sensorn på utgående axel blir ju fler växlar inblandade om man drevar om kraftigt.

Om man klipper tråden blir det väl som om man kör på neutralen hela tiden har jag hört tidigare?

Hört rykten att om man sätter tremodden ur spel felaktigt blir inte mapparna bra för varje växel. Något i stil med att det skulle vara skillnad på 2ans kontra 5ans map då det är mer luft från luffarturbon på 5an.

Skall man lura tremodden skall man få styrdonet att tro att den går på 5an hela tiden. 6ans "map" säger en del att det kan vara strypt på topp för att minska maxfart.

Om allt detta är sant har jag ingen aning om och det vore intressant om någon som bänkar verkligen testat ut ordentligt som kan svara på detta. Ledsen om jag kapar tråden lite men jag tror gixxer ägare än mig är lite frusto på denna black magic" skapelse som det verkar lika många sätt att fixa till som det finns åsikter om vad man bör eller inte bör göra.

Mvh Richard

på 98an sitter det på innanför drevkåpan, en liten grej som sitter med 2 insex.

Jag har både klippt rosakabel OCH köpt tremod, så min gör 300 på ettan :D

Edit:
Anledningen är miljökrav, modell buller tror jag.

Ja men den sitter väl mot kranshjulet på utgående axel? dvs hastighetsmätaren? I så fall känner den ju INTE av vilken växel utan hastighet kontra varvtal. Dvs om du drevar hojen går även tre-modden in på 4an exempelvis.

på 98an sitter det på innanför drevkåpan, en liten grej som sitter med 2 insex.

Jag har både klippt rosakabel OCH köpt tremod, så min gör 300 på ettan :D

Edit:
Anledningen är miljökrav, modell buller tror jag.

Ja men den sitter väl mot kranshjulet på utgående axel? dvs hastighetsmätaren? I så fall känner den ju INTE av vilken växel utan hastighet kontra varvtal. Dvs om du drevar hojen går även tre-modden in på 4an exempelvis.

Hastighetsmätaren sitter på drevkåpan, växelindikatorn innanför, bakom drevet ?

Mvh Richard

Exakt var GPS sitter på din modell kan jag tyvärr inte svara på. På en GSX-R 750 -00 sitter den bredvid vattenpumpen, under framdrevet, men att bara klippa kablen kommer troligen resultera i felkoder då ECU anser att givaren ligger utanför sitt arbetsområde.
Märk väl, det kan funka, om givarens arbetsområde innefattar oändligt motstånd vilket jag inte tror då det på en -00 skall ligga 0,60V över sensorn som minst (vilket indikerar 6:ans växel).

Eftersom Suzuki har möjlighet att mappa cykeln efter exakt vilken växel som ligger i kan man ju undra hur bra det är att lura ECU att välja en felaktig mappning. Problemet visar sig tydligast vid kallstart då cykeln kan bli svårstartad med TRE inkopplad och det är därför man ofta kan se varianter som kan slås på och av manuellt, eller automatiskt då neutralen läggs i. Vad gäller kompensation från luffarturbo och andra finesser, som snålare mappning för bättre ekonomi på sexans växel, törs jag inte svara hurvida det finns eller inte, men jag har hittills inte märkt några andra effekter på någon av våra cyklar annat än den förbättrade körbarheten på låga varvtal, något som är viktigt för mig som pendlar till jobbet genom Stockholmstrafiken.

Om du känner dig frustrerad över att inte veta hur en TRE påverkar ditt fordon råder jag dig till att låta bli modifikationen. Är du intresserad av att veta mer kan jag tipsa om siten http://www.gixxer.com där detta ämne diskuterats flitigt genom åren.

Det finns TRE som agerar som om man har 5:e växeln i och som 6:e. Så det blir skillnad i mapparna/kurvorna för dom växlarna.

Sen finns det aktiva TRE som låter neutral mappen vara i när du har neutralen i.

Köp en aktiv TRE, klipp inget.

Titta på bäkningarna som benton's länk visar så ser du att det inte är så. http://www.bikersneed.se/SpeedoH/xtre.htm

Där följer kurvan hela vägen på 2ans växel. 8hk diff.

Även om tillverkaren har intresse för glädjesiffror litar jag mer på en bänkdata än spekulationer och rykten.

Dock vet man ju inte om det gäller alla modeller och årtal.

Jag tackar dock för din länk till gixxerforumet. Jag tvivlar dock att man får entydiga konkreta svar där då jag länge försökt få rätsida på black-magic tre-modden. Får väl tjacka en tre-modd och fjäska till mig ett bra pris på en bänk och testa med och utan modden på 2an till 5ans växel.

ok Klubba, hur förklarar du bänkresultaten då?

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...