Ta av hjulen

henfa

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S
Hej.
Jag måste byta däck men tänkte vänta med det till våren. Dock är det hutlöst dyrt att få en firma att ta av hjulen, så det tänkte jag försöka göra själv, dock har jag inga depåstöd. Är om nån här i sthlm som har möjlighet att hjälpa till att ta av hjul på en MC, eller kanske känner nån som inte tar riktigt så hutlöst betalt som vanliga däckfirmor?
 
Köp ett stöd på Biltema, kostar inte många kr och är ett måste för alla hojägare, fram kan man alltid lösa med en domkraft eller ett spännband upp i taket om du inte vill köpa ett framstöd! Att ta loss hjulen är en baggis! det fixar du lätt....
 
Innan du pinnar iväg till Biltema, kolla om du behöver ett specialverktyg (insex-bult/hylsa) för att ta bort framhjulet. Om så är fallet, passa på att köpa den (om den passar) på Biltema när du ändå är där och köper depåstöd.
Kanske en momentnyckel också om du inte har någon, är bra att få till rätt moment när du drar åt fram-, repektive bakhjul.
 
Snålar med krokar i taket och lastspännband och fungerar finfint- ramlar aldrig av...:banana
 
Som sagt, häng upp skiten, med spännband, i taket! Fynkar jättebra.

Har gjort det själv med en gammal hoj, där varken centralstöd fanns eller depåstöd passade.

Kan också funka med en tjetting i tacket!
 
Last edited:
Biltemas framstöd är riktigt jävla uselt, alltså betydligt mer uselt än biltemas generella kvalite.

Bakstödet är helt ok.

Du bor ju i Stockholm så skaffa ett bike-lift eller liknande istället (Tips, tom@s här på forumet ville dumpa ett för 200spänn, kolla speed triple STHLM tråden).
 
Hutlöst dyrt ?

Byta däck på en hoj är ju inte som att byta på en bil,

bilen: upp på lyften, mutterpicka brr brr brr brr brr av med
däcken dit med nya brr brr brr brr brr klart


hojen: upp på depåstöd fram+bak

Fram,lossa låsbultarna för framgaffeln, lossa bromsoken fram,
lossa framaxeln ta ut axeln, håll reda på lagerskydd, montera tillbaka, kontrollera att framgafflarna är parallella och montera tillbaka bromsok osv.

Bak, lossa bakaxeln, ut med den, av med kedjan, håll reda på
ev kedjespännare, lagerskydd, vissa hojar måste bromsoket bak också
bort. Montera tillbaka allt bak :)
Dra allt på hojen med hyfsat rätt moment.


I år bytte jag i stockholms län*, sportsmart :)
Bra service, trevligt folk, bra pris.

* Eftersom vissa inte gillar att man skriver i vilken stadsdel man
bytt däck så tar jag länet om det är ok, tog bort däcksmärket också.

Biltemas framstöd är riktigt jävla uselt, alltså betydligt mer uselt än biltemas generella kvalite.

Bakstödet är helt ok.

Du bor ju i Stockholm så skaffa ett bike-lift eller liknande istället (Tips, tom@s här på forumet ville dumpa ett för 200spänn, kolla speed triple STHLM tråden).

Framstödet för gaffelkronan är helt ok men stödet för gaffelbenens
hål är mera tveksamt men hojen står på det utan problem.

(många som hann skriva medan jag tänkte :gnissla )
 
Last edited:
Hutlöst dyrt ?

Byta däck på en hoj är ju inte som att byta på en bil,

bilen: upp på lyften, mutterpicka brr brr brr brr brr av med
däcken dit med nya brr brr brr brr brr klart


hojen: upp på depåstöd fram+bak

Fram,lossa låsbultarna för framgaffeln, lossa bromsoken fram,
lossa framaxeln ta ut axeln, håll reda på lagerskydd, montera tillbaka, kontrollera att framgafflarna är parallella och montera tillbaka bromsok osv.

Bak, lossa bakaxeln, ut med den, av med kedjan, håll reda på
ev kedjespännare, lagerskydd, vissa hojar måste bromsoket bak också
bort. Montera tillbaka allt bak :)
Dra allt på hojen med hyfsat rätt moment.


I år bytte jag i stockholms län*, sportsmart :)
Bra service, trevligt folk, bra pris.

* Eftersom vissa inte gillar att man skriver i vilken stadsdel man
bytt däck så tar jag länet om det är ok, tog bort däcksmärket också.



Framstödet för gaffelkronan är helt ok men stödet för gaffelbenens
hål är mera tveksamt men hojen står på det utan problem.

(många som hann skriva medan jag tänkte :gnissla )


Jäävvlarrrr vad svårt du gör det.

Bak: Lossa hjulbult, ur med axel, släpp ned hjul och vik undan kedjan
In med nytt hjul, lyft på kedjan, håll upp hjulet o in med axeln, snurra på hjulmuttern, dra åt med momentnyckel.

Tid: Totalt inkl. av & på ca 10 minuter om man inte är stressad


Fram: Lossa hjulaxeln, bort med ENA bromsoket (2 skruv), lossa överfallet, ur med axel, släpp ned hjul och vik undan det andra oket, in med nytt hjul osv omvänt..

Tid: Under 25 min
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Du får det ju att låta som ett vevlagerbyte när du skriver sådär!
 
glöm förguds skull inte ABS givare om hojjen i fråga är utrustad med dylika arrangemang.....den ska bort först , annars kan det bli dyrt :huvet
 
Jäävvlarrrr vad svårt du gör det.

Bak: Lossa hjulbult, ur med axel, släpp ned hjul och vik undan kedjan
In med nytt hjul, lyft på kedjan, håll upp hjulet o in med axeln, snurra på hjulmuttern, dra åt med momentnyckel.

Tid: Totalt inkl. av & på ca 10 minuter om man inte är stressad


Fram: Lossa hjulaxeln, bort med ENA bromsoket (2 skruv), lossa överfallet, ur med axel, släpp ned hjul och vik undan det andra oket, in med nytt hjul osv omvänt..

Tid: Under 25 min
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Du får det ju att låta som ett vevlagerbyte när du skriver sådär!

Haha, jo visst lät det väl mer än det är men ville mer visa på att
en däckshop som byter hjul på en bil tar 300 kr för att byta däck på en
bil och då är det bara hjulbultar av på me nytt däck hjulbultar på,

MAX 2 min / hjul *4 = 8 minuter @ 300 kr = 2250 kr /h
MC = 25 minuter @ 700 kr = 1680 kr/h

Är alltså billigare att byta mc-däck ;) per timme :)

kom på fråga :) Får du loss hjulaxeln fram utan att lossa "låsbultarna" ?
Eller har din inga sånna?
 
Last edited:
Fast lite konstigt är det med vissa däckförsäljare. Enligt en lokal däckförsäljare i mina trakter hade han högre inköpspris från sin grossist än vad jag betalade för samma däck inklusive frakt från "reifenversand.com" i tyskland.
 
Lånar tråden en snabbis. Behöver inte hajen hojen ha bobbiner för att man ska kunna använda depåstöd? Ska nämligen byta drivpaket på min r1 nu till vinter o den har inga bobbiner på den men jag har depåstöd. Var hittar man fästen åt depåstödet?
 
Last edited:
kom på fråga :) Får du loss hjulaxeln fram utan att lossa "låsbultarna" ?
Eller har din inga sånna?

"Låsbultarna" = överfallet?

De 2 bult som går genom framgaffeln och låser axeln som reserv utöver själva bulten i axeln.. Same same
 
Den däckfirman jag pratade med har dessa priser:
Mont, balans fram 250:-
Mont, balans bak 275.-

Skall vi ta bort från MC
fram 550:-
bak 650:-

Det är inte direkt gratis, så jag får försöka ordna det själv...det är värt 1000 spänn att bli lite skitig om händerna. Tack för alla tips
 
Från egen erfarenhet: Punktering fram.

Byggde ett ställ att hänga upp framändan i. En halv dag.
- Lite arbete att lossa hjulet.
- En täckbricka försvann ned i dräneringen. Iväg till Suzuki för en ny.
- Körde däcket till MC firma. Kommer inte ihåg exakt priset.
- Hem och på med däcket.
- Bryter sönder hastighetsgivaren i navet.
- Till Suzuki och beställer en till en kostnad av ca tusenlappen har jag för mig. Med leveranstid på två veckor.
- Av och på med däcket igen.

Vid byte av båda däcken gången efter lät jag MC firman göra det...

Ibland blir det inte bra helt enkelt....
 
Den däckfirman jag pratade med har dessa priser:
Mont, balans fram 250:-
Mont, balans bak 275.-

Skall vi ta bort från MC
fram 550:-
bak 650:-

Det är inte direkt gratis, så jag får försöka ordna det själv...det är värt 1000 spänn att bli lite skitig om händerna. Tack för alla tips

ok.

Tar 200 för byte löst och 400 på hoj...
Redan där pustar folk.
 
Lånar tråden en snabbis. Behöver inte hajen hojen ha bobbiner för att man ska kunna använda depåstöd? Ska nämligen byta drivpaket på min r1 nu till vinter o den har inga bobbiner på den men jag har depåstöd. Var hittar man fästen åt depåstödet?

Bak använder jag två vanliga skruvar i svingens "bobbin-hål". Sen vickar jag snabbt upp hojen på två pallbockar. Investeringskostnad totalt: 80 kr.

Vid framdäcksbyte hänger jag upp hojen i garagetaket. Tar inte många sekunder då öglor m.m. funnits på plats i många år.

Har på drygt 20 års hojägande aldrig någonsin använt ett depåstöd. Hade jag haft ett par skulle jag mest bara bli irriterad på att de tar upp plats i garaget bara för att användas nån gång vartannat år.
 
Last edited:
ok.

Tar 200 för byte löst och 400 på hoj...
Redan där pustar folk.

Men det är ju för att ni som håller på med att skruva hoj anses ska ta LÅGT betalt för delar, och jobba gratis eftersom ni får jobba med nåt så kul som hojar och ta hand om folks ögonstenar.

Jag skulle nog ta 100-150 pix för att orka lägga om däck på löst hjul om det är till nån man åtminstone känner lite grann (hemmapulgrejer förvisso, så det tar ju lite mer tid), och då svart så det går rakt ner i fickan.

200 för däckskrängeri+balansering ger inte många kronor efter avskrivningar och skatt, fördelat på en del tid trots allt.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top