Ta av bakhjulet, svårt om man är nybörjare?

Moment hit o moment dit...

Det finns saker som kräver moment och det finns saker som inte kräver moment.
Hjul faller under inte.
Men varför specar tillverkaren då ett moment?
-För att många saknar totalt "känsla", och då måste ett moment specas så att det inte går helt åt helvete.

Folk som drar sönder oljepluggsgängor -de saknar känsla!

Herregud, det är ett mc-hjul, inte en turbinaxel på ringhals2

Och med all denna samlade kunskap ger du dig på att besvara en fråga i Teknik- och Mekhörnan?

Håller helt med dig, det gissas ibland alldeles för mycket men i det här fallet så var det ju inget farligt råd att ge. Använd momentnyckel! Även om anledningen som angavs inte stämmer så är det ju inget som kommer till skada om man följer rådet.

Anteckna vilka delar du har på vilken sida också. Det finns ett par distanser (på min hoj) där den ena är kortare än den andra. Det är bra om rätt distans går på rätt sida. Momentnyckel är bra att ha också.

Jag och polaren lyckades montera fel på hans Zx9r i en mekanisk blackout.
Det slutade men att bakhjulslagret tokhavererade i 200km/h när jag provkörde.
Som tur va så höll inte svingen när bultarna till drevet slog i så jag slapp bakhjulslås.
Vart lite jobb att få allt bra sedan.

Kalsongbyte = Check.

Så montera rätt:tummenupp

Hur många av er använder moment när ni drar fast aluhjulen på bilen?

När du lossar hjulaxeln får du en bra känsla hur den skall sitta, med normala verktyg (INTE skiftnyckel eller 3/4 dragskaft) så tror jag du får svårt att dra ihjäl något.

Men som rekomenderas om man är osäker använd momentnyckel, dock som bilmek borde du ha hyfsat koll i armen. Polaren jobbar med bilar och han kunde då rakt inte bedömma moment så någon garanti är det inte dock:rolleyes:

Hur många av er använder moment när ni drar fast aluhjulen på bilen?

Men som rekomenderas om man är osäker använd momentnyckel, dock som bilmek borde du ha hyfsat koll i armen. Polaren jobbar med bilar och han kunde då rakt inte bedömma moment så någon garanti är det inte dock:rolleyes:

Jag använder i princip alltid momentnyckel till alufälgarna. Dock inte till plåtisar, oljepluggar eller hjulaxelmutter på hoj. Lite armbågskänsla kan man skaffa sig med tiden.

/Anders

Jag lånar tråden då min fråga rör just bakhjulet. Jag ska ta bort bakhjulet för att lackera fälgen.
I serviceboken (Kawasaki Z1000 -03) står det utförligt hur jag ska göra. Det står dock inte att hjulaxelmuttern sitter som ett as! Hur lossar jag den? Å är det "normalgänga" på axeln, dvs gängar jag muttern motsols för att släppa på muttern?

Jag det är normal gänga. Fälgkors är ett tips. Den ska dras ganska ordentligt, 150 Nm är inte ovanligt och då räcker inte ett vanlgit spärrskaft så långt.

Jag det är normal gänga. Fälgkors är ett tips. Den ska dras ganska ordentligt, 150 Nm är inte ovanligt och då räcker inte ett vanlgit spärrskaft så långt.

Enl manualen 127Nm. Men muttern är ju av storlek stor (32mm), å vilket fälgkors har sån storlek?
Ända lösningen jag ser är att använda fast nyckel å sen nån form av förlängare. Finns det andra lösningar för mig?
Å jag lär väl släppa på muttern innan jag reser hojen på depåstödet, annars rycker jag väl av den från stödet?

Har du otur är det nån hjälte med stora muttermaskinen som dragit fast den och då kan det sitta bra mycket hårdare än det borde.

Orginalverktygssatsen brukar ju ha en ringnyckel för bakaxelmuttern. Leta rätt på ett rör som passar på skaftet till den. Hävarm är din vän ;)

Eller köp en 32mm hylsa på biltema och använd verktyg med halvtumsfattning. I mitt fall krävdes en adapter från hylsans 3/4" ner till 1/2".
Jag lossar bakhjulet så ofta att det är värt ett riktigt verktyg, och ja, jag använder momentnyckel, ofta :tummenupp

Du kan ha hojen på depåstödet så länge du har hävarmen horisontellt när du ska lossa om muttern sitter på höger sida.

Last edited:
Enl manualen 127Nm. Men muttern är ju av storlek stor (32mm), å vilket fälgkors har sån storlek?
Ända lösningen jag ser är att använda fast nyckel å sen nån form av förlängare. Finns det andra lösningar för mig?
Å jag lär väl släppa på muttern innan jag reser hojen på depåstödet, annars rycker jag väl av den från stödet?

Jag använder ett kors med hylsfäste där man trycker på sin 32:a bara. Finns på Biltema billigt har jag för mig.

biltema har även fasta nycklar i storlek 32mm, och dom är rätt långa i sig (sjysst hävarms-effekt).

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back