T42 turbo triken börjar bli klar.

aghhhh.."homer dreglar" :drool

Riktigt läckert! ...men jag tycker 205 däck låter lite löjligt ;)

Kul att följa ett riktigt snyggt projekt!
Blir bara bättre och bättre!!

Härligt att se att du äntligen har kommit till slutskedet! Det var ju trots allt ett tag sedan vi snackades vid då du precis hade börjat skissa i stort sett :)
Men du skippade idén med mina framlyktor, varför det :rolleyes: Måste säga att det blev riktigt läckert med dina nya lyktor :tummenupp

Jahopp, sen bjuder du väl på en åktur hoppas jag :)

peter R1 skrev:
2058163 Mäktigt! Ska du visa upp den på Elmiamässan i påsk??

Tackar allesammans!!!! Himla kul att ni gillar den :tummenupp Tanken va att jag skulle ner till elmia med den i påsk. Men pga av olika anledningar blev det både för komplicerat och för dyrt att åka ända från Umeå i saltslasket 220mil. Hade varit fantastiskt kul annars!
Däremot har jag bokat in två andra motor tillställningar hittills i sommar.
1: 1 Maj: Ö-vik motorshow i parkeringshuset mitt i stan. http://www.shraovik.com/show_2005.htm
2: 26-28 Maj: Östersund Motormässa- www.motormassan.nu .

tarmac skrev:
...men jag tycker 205 däck låter lite löjligt

Visst är bakdäcket aningen smalt- det håller jag helt med om.. Men greppvinsten med att köra med ett "305" 100mm bredare däck är tyvärr inte 50% som många tror. Utan snarare 20-25% pga att ett 305mm brett däck kräver minst lika högt lufttryck som ett 205mm brett däck.
Om vi då ser på anläggningsytan på en 205:a så trycks det ihop visst mycket med fordonsvikten- vilket göra att anläggningsytan mot vägen är ca 200x50mm. Men eftersom ett bredare 305mm brett däck med samma fordonsvikt och lufttryck, har fler cm2 luft som trycker mot backen= bättre bärighet. Innebär detta att ett 305mm brett däck inte trycks ihop lika mycket= har kortare anläggningsyta (i längsled) ca 300x40mm -

I detta exempel blir det:
20*5= 100cm2
30*4= 120cm2
=+20% anläggningsyta..

Sen finns det ett problem med breda bakdäck på denna typen av konstruktion- Chassi roll. Ett bredare bakdäck förlorar mer greppyta när chassit kränger (lutar) och är känsligare för possitiv camber än ett smalare bakdäck= långsammare varvtider på bana!! Däremot raktfram tjänar man lite på ett bredare bakdäck. Vad är egentligare viktigare/roligare? Min röst ligget på kurvtagning!! :yoparty

Det va på detta vis jag resonerade när jag byggde T42 triken. Det kändes inte lönt att spendera 7-9000kr extra i olika typer av ombygnationer för så lite förbättring och sämre kurvtagnings hastighet...

Enda medicinen är riktiga R-Däck om man tycker att greppet är för dåligt. Hehe, Fantastiskt rolig sak iaf.

I ren ballhetsfaktor är ju ett brett bakdäck överlägset... Men vem bryr sig om det? :D

Hoppas du förstår vad jag menar.... :va :)

Last edited:
grattis till norra europas snabbaste flakmoped :tungan
blir det ett one-off bygge lr ska du börja o producera?

jag är mållös, både helheten och detaljerna är ju supergenomarbetade!

Otroligt! Vilken grej! Måste säga att jag oerhört imponerad av både design och utfört arbete, kommer väl inte gå direkt dåligt heller :yoparty

Menade inte att det var ett dåligt däckval. Bara att det ser fetare ut med ett bredare bakdäck.
Skall man optimera för att svänga, så antar jag att man skall välja 4 hjul :rolleyes:

Hur som helst... Grymt läckert bygge! Säger som MikkE: Ring Mr. Clarkson! :tummenupp

kanske skulle breddat bakfälgen?

:)

Tackar för härlig feedback!!! :)
Skulle vara ruggigt fränt med ett TV-repotage- speciellt av Tiff, Clarksson eller Peter Sundfeldt... Vi får väl se vad framtiden utvisar :) .
Jag har alla kaross formar och del-jigg till chassit och framvagnen kvar så det är helt klart möjligt att göra fler med bra passform: Om det är någon som känner för att beställa en T42 high performance three-wheeler så är det mycket möjligt att jag kan cusom bygga en till om priset blir rätt. :tummenupp . Men någon massproduktion är det inte på tal om.

PS/
Ozeo skrev:
kanske skulle breddat bakfälgen?
Som jag skrev i mitt senaste inlägg, är det verkligen inte att "bara" att bredda bakfälgen och montera ett fett bakdäck om man vill vara fräck vid korvmojen.. Det innebär massvis med merarbete och kostnader samt att prestandan blir sämre.. Du kan ju alltd läsa mitt senaste inlägg igen- Så förstår du nog vad jag menar. :)

GRYMT bygge! Den vill man se film på sen :yoparty

mrabarth skrev:
2059544
Skulle vara ruggigt fränt med ett TV-repotage- speciellt av Tiff, Clarksson eller Peter Sundfeldt... Vi får väl se vad :)

Sundfelt är den drygaste av reportrar jag träffat någonsin. :zpy

mrabarth skrev:
2059544
Som jag skrev i mitt senaste inlägg, är det verkligen inte att "bara" att bredda bakfälgen och montera ett fett bakdäck om man vill vara fräck vid korvmojen.. Det innebär massvis med merarbete och kostnader samt att prestandan blir sämre.. Du kan ju alltd läsa mitt senaste inlägg igen- Så förstår du nog vad jag menar. :)

ahh då förstår jag..
satt o tänkte att du behöver minst ett 205 bildäck men trodde fälgen kanske bara rymde typ 185 eller nå sånt..

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla