"T-shirt upprör festivalbesökare"

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6019675

"Luleå. Sedan tidigare råder under Luleåkalaset förbud mot kläder med tryck på olämpliga symboler med rasistisk eller kriminell koppling. Nu väcker kvinno- och homoförnedrande t-shirts som säljs på området anstöt hos besökare.

Norrbottens-Kuriren fick under torsdagen ett tips om att t-shirts med stötande budskap såldes inne på Luleåkalasets marknadsområde.

- Jag blev så upprörd när jag passerade och såg att de sålde tröjor med texten "Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus var en krukväxt". Är det ens tillåtet att sälja sådana? Det var fler än jag som blev illa berörda när vi såg detta. Visst har vi väl ändå kommit längre i Sverige i dag, sade en förbipasserande festivalbesökare.

Förutom detta tryck fann vi bland annat en t-shirt med texten "Jag är inte rasist - bara mörkrädd", en av flera tryck som inte är nya, har sålts i flera år och kan uppfattas som stötande.

Menat som skämt
Tidigare har en annan tröja med ett liknande tryck tagits ned efter klagomål, men det är inget som ägaren av det aktuella marknadsståndet tänkt göra med denna t-shirt. Han berättar att tröjorna är menade som skämt och att budskapen inte är åsikter som han själv står för.

- Jag kan inte sluta sälja vissa tröjor bara för att några homosexuella tagit illa vid sig, säger Thomas Furhäll.

- Den tryckte jag för sju och ett halvt år sedan ungefär och den har sålt i 10.000 exemplar så många tycker onekligen att den tröjan är kul, fortsätter han.

Har du förståelse för att man kan ta anstöt av dem?

- Nej, jag tycker inte man har rätt till det. Jag har min yttrandefrihet och får göra vad jag vill så länge jag håller mig innanför lagens ramar och det gör jag. De är fullt lagliga och kontrollerade.

Ni kommer alltså inte ta ned de här tröjorna?

- Nej. Om vi ska ta ned alla tröjor som är på gränsen får vi sluta sälja. Det är ju inte bara homosexuella som vi gör oss roliga över, det är ju alla.

Stötande
Åsa Hansson, Luleå expos ansvariga för marknadsplatserna, håller med om att buskapet är stötande och vill genast gå ut för att själv se det.

- Jag har inte sett de här t-shirtarna men givetvis ska jag gå ut och titta.

Vad tycker du om den typen av budskap på tröjor?

- Det är svårt. Vissa av dem kan man ju förstå att det är skämt men detta budskap är ju inte bra, vi är alla olika och man får vara olika. Jag tror att det står i vårt avtal att de inte får sälja saker som väcker anstöt för andra människor.

Åsa Hansson anser att det ibland är svårt att dra gränsen för vad som kan anses vara okej och att de inte har möjlighet att i förväg veta vilka tröjor som säljs. Det kan nu bli aktuellt att agera mot försäljningen.
"

Ja, inte kanske det är en sådan tröja som man skulle köpa, men att bli så upprörd av den, och sedan att de som anordnar "festivalen" också skall gå och titta på dem känns lite omständigt.

PS.
Jag hade förresten en liknande brösttröja i 13-årsåldern som den på bilden. Fast den var svartvit och visade olika tuttar beskrivna med något ord undertill.
Typ, watermelons, mailboxes, apples, oranges osv osv.

"Jag blev så upprörd när jag passerade och såg att de sålde tröjor med texten "Det var bättre förr när män var män, kvinnor var kvinnor och fikus var en krukväxt".Är det ens tillåtet att sälja sådana? Det var fler än jag som blev illa berörda när vi såg detta. Visst har vi väl ändå kommit längre i Sverige i dag, sade en förbipasserande festivalbesökare."

:D

för mycket folk som blir upprörda över ingenting

Jag blir upprörd. Vi får inte alls vara olika och vara som vi själva vill vara. Nu ska vi plötsligt älska bögar och flator. Jag hatar ju dem. . .

Norrbottens-Kuriren fick under torsdagen ett tips om att t-shirts med stötande budskap såldes inne på Luleåkalasets marknadsområde.

holy shit vilket SCOOP!!!! TO THE BATMOBILE!
323910_o.gif

Den ena är homofobisk och den andra är rasistisk. Jag tycker att festivalarrangören ska få bestämma vad som är tillåtet att säljas inom festivalområdet, så hade det varit min festival hade jag kastat ut dom som säljer såna tröjor, även fast jag inte tycker att rasistiska eller homofobiska kläder och symboler ska vara olagliga att ha på sig.

den rasistiska var gränsfallet till humor

Att folk blir så pass provocerade utav den är dock anledning nog att låta tröjorna fortsätta säljas.

Varför är homosexuella och etniska minoriteter dom enda som ska skonas, när det är fritt att skjuta obegränsat på allt från tjockisar till politik till religion (ja, med undantag för islam då)

Bra att det finns sådana t-shirts, det gör det så lätt att urskilja iq-befriade bonnläppar, så man inte av misstag råkar beblanda sig med dem.

Har inte dom ylande vargar i månsken på sina t-shirts?

Vilka är det som har Che på tröjan då?

Samt vilka är det som köper grejorna det står VanDutch på?

Jag känner att jag behöver lite guidning bland sammhällsklassernas klädettikett nu

När en arbetsgivare sparkar en person som har röd tuppkam = fel hårfärg och frisyr(ytterst lagligt) gastar folk sig hesa om att en arbetsgivare minsann måste ha rätt att bestämma hur folk ser ut....
När en festivalarrangör kastar ut en tröjförsäljare som säljer uppenbart homofobiska och rasistiska tröjor(juridisk gråzon) skriver samma folk inlägg som antyder att det hela är fel agerat...

Att vara konsekventa är inte eran grej eller hur?!

Vilka är det som har Che på tröjan då?

Samt vilka är det som köper grejorna det står VanDutch på?

Jag känner att jag behöver lite guidning bland sammhällsklassernas klädettikett nu

• Che har rödstrumpor och hipsters.
  • VanDutch är mer för lite småtrendiga lantisar.
  • Vargtröjor är skitbra helt enkelt! :tummenupp

Det var dagens förutfattade meningar!

Svank/bicep-tribals eller en ylande varg på överarmen, vilket är värst?! :zpy

...pest eller kolera... jag vet... Själv kan jag inte besvara frågan eftersom det skulle antyda att jag tycker att något vore något som ens liknar OK...

Att reagera på sådant är otroligt barnsligt.
Jag är ganska säker på att inte en enda invandrare eller homosexuell blivit illa berörd.
Däremot har PKmaffian samlats, ety någonannan(tm) kan känna sig kränkt.

För några år sedan såg jag en man i Bjuv med en blågul T-shirt med texten:
"Född svensk, med guds hjälp Skåning."
Inte så kul i vanliga fall.
Mannen var en asiat i femtioårsåldern.

Men jösses...
Börjar moralpanikandet inte gå lite väl långt nu?

>.<

Varför bry sig?
Framförallt varför hymla?

Man behöver inte vara en bonnläpp för att ta på sig en dylik tröja idag, tvärtom krävs det en hel del civilkurage för att visa att man står för vad man tycker utan att knyt näven i byxfickan!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!