Törs man dra loss en 35mm drevmutter med muttermaskin?

MEN FAN VAD ALLA HAR KUL ÅT MIN MISSBEDÖMNING AV STORLEKEN PÅ BULTEN!! Hur som helst kan det ha varit världens största bult just jag hade om man ska tro på min beskrivning!!!

Skämt o sida era Gr***sar, jag åkte förbi den lokala bilverkstaden så fick dom dra loss den med sin maskin, då släppte den såklart direkt så nu är allt bytt och klart! Dragskaft i all ära men jag tror att det är slaget i maskinen som man måste ha i detta läge så att den "slår och drar samtidigt" :)

/Andreas

/Andreas

MEN FAN VAD ALLA HAR KUL ÅT MIN MISSBEDÖMNING AV STORLEKEN PÅ BULTEN!! Hur som helst kan det ha varit världens största bult just jag hade om man ska tro på min beskrivning!!!

Skämt o sida era Gr***sar, jag åkte förbi den lokala bilverkstaden så fick dom dra loss den med sin maskin, då släppte den såklart direkt så nu är allt bytt och klart! Dragskaft i all ära men jag tror att det är slaget i maskinen som man måste ha i detta läge så att den "slår och drar samtidigt" :)

/Andreas

/Andreas

Visst är det mycket dividerande om mått och vad saker skall kallas. Du har skrivit ett par felaktigheter som faktiskt är ganska kul. I övrigt har du beskrivit problemet med tydlighet så några missförstånd behöver det inte bli. Kan bli lite trött på petimäterförfarandet gällande skruv och bult, i synnerhet när det handlar om vedertagna uttryck. När du kallar en mutter för bult är det dock för illa.

För övrigt, en billig, eldriven mutterknack gör jobbet alldeles utmärkt. En av de bättre investeringarna. Guld att ha den till hands när den behövs. Spar mycket montering och demontering förutom att skiten skall fraktas omkring. Det jag fetat till i din text är en klockren beskrivning.

Last edited:
Hehe, Ja precis! Sen har ju jag tendensen av att skriva och tänka sedan också, även om jag vet att det är en mutter och inte en bult men jag drar ett synonym för allting:P.

Men ska ta till mig kritiken och åka och köpa en mutterknackare på biltema samt lite olika krafthylsor!

/Andreas

Dragskaft i all ära men jag tror att det är slaget i maskinen som man måste ha i detta läge så att den "slår och drar samtidigt" :)

Håller inte med. Ett förlängt dragskaft löser 99 gånger av 100 problemet minst lika bra som en muttermaskin. Och den hundrade gången när man verkligen måste ha mutterknack då är det lösa roterande detaljer som är svåra att hålla fast. Tex drevmuttern eller centrummuttern i kopplingskorgen, eller för mig senast då jag skulle lossa centrummuttern till variatorntransmissionen på en scooter.

Har tvärtom ibland gått bet med muttermaskinen och istället tagit 3/4-ledhandtaget med förlängare och en en krafthylsa.

Du behöver ingen maskin. Låt kedjan vara kvar på dreven, lägg en regel över svingen genom bakfälgen.(Hindrar framdrevet från att snurra)
Ta en skiftnyckel och sätt fast runt muttern, DRA INTE med denna utan ta en hammare/ klubba och knacka på skiftnyckeln några gånger. Sen tar du fram dragskaftet och drar loss muttern. Kolla att den är "rätt"-gängad bara innan du tar i.

Bör fungera, gör det inte det, kan du ta ett studiebesök hos Jula.
Det går att använda bakbromsen också, för att slippa skada något.

Dock behövs det kanske 2 st om man inte hänger nått i bromspedalen eller så

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...