Tål min hjälm klistermärken?

Franzén

hojlös :(
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
Osynlig motard -11
Hejhej, har blivit sjukt uttråkad på min hjälm, som förövrigt är en Airoh Tyger och tänkte piffa till den lite.

Innan jag börjar hålla på och klistra massa skit på den, så undrar jag om den kommer behålla slagtåligheten om jag gör det?

där finns inga klistermarken som sabbar skalet. Klistra på.....

fast det är olagligt, så du kan säkert åka på massa fina böter om någon har en dålig dag

Klister innehåller lösningsmedel som i värsta fall kan försvaga plasten genom att migrera in och orsaka mikrosprickor. Vet inte hur mycket hållfastheten påverkas, men det är säkert bara marginellt. En sak är iaf säker - hjälmen kommer inte skydda BÄTTRE.

Klister innehåller lösningsmedel som i värsta fall kan försvaga plasten genom att migrera in och orsaka mikrosprickor. Vet inte hur mycket hållfastheten påverkas, men det är säkert bara marginellt. En sak är iaf säker - hjälmen kommer inte skydda BÄTTRE.

Och alla fina färger på hjälmarna är??? vattenbaserade färger? Alla snygga motivlackningar??? Förstör dessa hjälmarna??

Nja, jag är tveksam. Men du kan ha rätt.

Och alla fina färger på hjälmarna är??? vattenbaserade färger? Alla snygga motivlackningar??? Förstör dessa hjälmarna??

Jag tror det är väldigt marginellt, och säkerligen finns det både "bra" klistermärken och färger/lack att tillgå.

Jag tror det är väldigt marginellt, och säkerligen finns det både "bra" klistermärken och färger/lack att tillgå.
En hjälm som är lackad från fabrik är det säkert inga problem med. En olackad kan säkerligen ta skada. Skillnaden ett klistermärke skulle göra rent fysiskt är nog ganska marginell.

Själv undviker jag att påverka mina hjälmar. Mest för att jag inte har behov, men också för att jag helt enkelt inte med säkerhet vet hur det påverkar hjälmens funktion.

inom båtracing så är det regelbrott att klistra/tejpa på plasthjälmar just för att de sabbar plasten.

***Det kan vara svårt att hitta orangefärgade hjälmar så det är tillåtet att tejpa på en av SVERA godkänd fluoriscerande 3M tejp, den säljs av bl a MC-Boden och kostar ca 120:-/hjälm. ***

sånna är reglerna inom båtracingen, å regeln skulle inte finnas om det inte var ett problem/fara för säkerheten.

Last edited:
Måla hjälmen osynlig med vattenbaserad färg och sätt klistermärkena direkt på skallen - Problemet löst !
:hihi

Den andra tråden i ärendet efterlyste en lagtext om det hela. Nedanstående tycks vara en sådan...
TSVFS 1987:10
Trafiksäkerhetsverket föreskriver med stöd av 159 och 162 §§
vägtrafikkungörelsen (1972:603) följande.

1.2 x Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens

x egenskaper.

Exempelvis får inte dekaler, utskjutande föremål eller överdrag anbringas på hjälmskalet, hål tas upp i hjälmskalet eller hjälmen målas. Dekal eller liknande som satts på av hjälmtillverkare berörs dock inte av bestämmelsen, om hjälmen godkänts i detta utförande. Typgodkänt reflexmärke berörs inte heller av bestämmelsen. För att hjälmen skall synas ordentligt från olika håll bör den förses med typgodkända reflexmärken anbringade framtill, baktill och på vardera sidan.

Grundtanken med dekalförbudet är troligen att du inte kan se om hjälmen börjar få sprickor eller andra skador, att plasten skulle påverkas är högst osannolikt.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...