Tål 2komp-lack aceton?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Tjena! Troligen en enkel fråga för dom som vet.
Jag har precis tvättat av delar av mina glasfiberkåpor med aceton och ser då att den gamla lacken reser sig.

Kan man av det dra några slutsatser om det är 1 eller 2-komp.lack som kåporna är lackade med?

Snart är det vår:)
 
Aceton löser inte 2K-lack MEN det löser upp plast, så jag skulle aldrig gå i närheten av kåporna med det.
Förbereder du inför lack så torka av med förtunning istället.
 
Aceton löser inte 2K-lack MEN det löser upp plast, så jag skulle aldrig gå i närheten av kåporna med det.
Förbereder du inför lack så torka av med förtunning istället.

Jag håller på att laga gamla kåpor med sprickor i, plus att jag ska plasta igen skruvhål som sitter fel och då har jag läst på flera ställen att just aceton rekommenderas för rengöring av glasfiberkåpor innan plastning och spackling.
(slipa och sedan torka rent med aceton)

Den gamla plasten blev lite ytklibbig ett tag men snabbt hård igen.

Jag sitter vid fel dator så jag har inte tillgång till sidan där aceton rekommenderas men jag ska lägga upp den här så fort jag kan. :)
 
Jag håller på att laga gamla kåpor med sprickor i, plus att jag ska plasta igen skruvhål som sitter fel och då har jag läst på flera ställen att just aceton rekommenderas för rengöring av glasfiberkåpor innan plastning och spackling.
(slipa och sedan torka rent med aceton)

Den gamla plasten blev lite ytklibbig ett tag men snabbt hård igen.

Jag sitter vid fel dator så jag har inte tillgång till sidan där aceton rekommenderas men jag ska lägga upp den här så fort jag kan. :)

Aceton löser plasten(ABS) vilket kan vara bra om man vill laga sprickor. Små sprickor kan man oftast bända isär försiktigt med en nål. Droppa på lite aceton och låt plasten lösa sig. Ta bort nålen när plasten mjuknat och kontrollera att ytan är jämn. Låt acetonen dunsta och du har en ok lagning väldigt enkelt.
Har du en gammal trasig kåpa kan man klippa ner den i småbitar alt rivjärn och smälta plasten med aceton till ett bra lim. En bit tejp på ena sidan samt badda sidorna i hålet med aceton. Sedan fyller man upp hålet med limmet och väntar. Är det större hål så kan man armera in en bit nät.

Däremot är det dumt att använda det som rengöring då du förstör ytan som du märkt.

Det ska vara kemisk ren aceton och inget annat

Lycka till
 
Däremot är det dumt att använda det som rengöring då du förstör ytan som du märkt.

Lycka till

Nu gör ju inte det något då det är kraschisar av glasfiber jag håller på med och plasten som tillfälligt blev lite ytklibbig rengjorde jag för att jag ska lägga på mera glasfiber och plast. Det är bara områden som jag ska laga som jag rengjort med aceton, och det var då jag märkte att lacken reagerade.:)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top