Tågresa framåt jul

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Eftersom det mesta i kunskapsväg finns samlat på detta forum tänkte jag kolla om nån har tips på hur man skall göra med tågresor i samband med juletid.

Vill precis som stora delar av den övriga befolkningen resa norrut dagarna strax innan jul.
Hur får jag tag på en tågbiljett billigast?
SJ auktionerar ut en del biljetter på Tradera dagarna innan avresa med startpris på 1 kr. Vad brukar priserna landa på? Brukar det finnas biljetter även i juletid?
Bör man köpa via SJs hemsida istället redan nu? Om man väntar, kommer priserna gå upp mycket?

/Ängslig resenär

Indeed, ta flyget.
Billigare, snabbare och rent allmänt färre skrikiga ungjävlar och alkisar som glömt dra ner brallorna vid senaste toalettbesöket.

Jag tycker att det är skrämmande att tågeriet fungerar så dåligt.
Det skall vara billigt och smidigt att åka tåg.
Transporttiden i sig är ointressant om man har möjlighet att använda tiden till jobb/fika/vila/onani.

Ja du skulle bokat dina tågbiljetter hos SJ för ngn månad sedan, desto närmare Julen desto dyrare blir det. Jag bokade ToR Malmö (ner 23:e hem 27:e) för en månad sedan och då gick de på ca 800:- styck 2:a klass X2000.

Idag kostar de biljetterna ca 1160:- styck, imorgon mer..

Vet inte vart du ska åka eller hur långt men detta är mina erfarenheter av tåg..

Jag skulle ta natt tåget från Jörn den 22 december och vara hemma i Gnosjö vid 12 tiden på dagen den 23:e med ett byte i Göteborg.. Men redan från Jörn var tåget 4 timmar försenat men vi kom iväg iaf. När man vaknar på morgonen (och hoppas man är påväg till Göteborg ropar dom i högtalarna att tåget bara går till Stockholm och sen går det bussar till Göteborg.
Men någon buss kom aldrig utan vi fick vänta i 4 timmar i Stockholm utan att veta nånting. men tillslut lyckas jag övertala en SJ värd att hon måste kolla upp om det går något tåg mellan sth och gbg och tillslut säger hon att det går ett x2000 tåg om 5 min (nu va vi längst bort i bussterminalen) så då blev det till att springa!
Men vi han iaf med tåget. väl på tåget kollar vi och då går det inga tåg till Gnosjö... men tillslut fixar SJ en taxi till oss! kommer hem vid halv ett på natten "bara" 12h försenat....ALDRIG MER TÅG!!!
Iår tar jag flyget hem till jul.

Man skulle ha köpt ett gäng biljetter till dom vanligaste sträckorna för ett halvår sen och sålt dom på Blocket :brynad

Förvisso är jag glad om andra åker kollektivt så att jag slipper, men överväg att köra bil istället.

Tågtrafiken fungerar som bäst dåligt, ofta inte alls, dessutom är det dyrt och besvärligt och värst av allt, man måste beblanda sig med folk.

Folk är dumma i huvet, nå djävulsk....

Förvisso är jag glad om andra åker kollektivt så att jag slipper, men överväg att köra bil istället.

Tågtrafiken fungerar som bäst dåligt, ofta inte alls, dessutom är det dyrt och besvärligt och värst av allt, man måste beblanda sig med folk.

Folk är dumma i huvet, nå djävulsk....

Och under julen sammanstrålar alla felkällor för tågtrafiken. Alla som kan något är på semester, en jävulsk mängd folk som åker tåg, snö och kyla så växlarna lägger av, is och snö som ställer till det med kablagen och annat skit, servicen blir lidande för att servicefolket går på halv bemanning, för att de som kan något är på semester, och så vidare...
Så över julen ska man *definitivt* hålla sig undan tågresor.

hyrbil

Ta en hyrbil. Hämta upp där du bor, lämna där du är. Avis är jag rätt nöjd med, de är billiga i jämförelse med typ
statoil/OKQ8 osv... :tummenupp

Buss är ju annars ett vettigt alternativ, typ SweBus eller liknande. Lär inte ta längre tid än tåget under vintertid i vilket fall som. Billigt brukar det vara med.

Ja, speciellt när man bor djupt inne i skogen uppe i Umeå och hatar allt och alla på SH:tummenupp

Onej, oavsett vårt man bor så kan man drabbas av omgivningens fantastiska hänsynsfullhet när man tvingas trängas.

Är det inte en rökare som maniskt måste ut på perrongen och puffa på en halv cigarretter och spara den andra stinkande halvan i fickan, så är det en barnfamilj med 8 ouppfostrade, skrikande och hostande snoriga ungar som för ett jävla liv och hoppar på sätena med skitiga skor, till min senaste favorit (som för mig inträffade på ett café) föräldern som tycker att man kan byta blöjor bland annat folk.

När jag påtalade det olämpliga i det fick jag ett fnysande "det är bara lite barnbajs, det är helt naturligt" varpå jag för mitt inre funderade på att dra ner brallorna och lägga en kabel på hennes assiett, ty vuxnas bajs är också naturligt.

Jag vidhåller att folk, rent generellt, är dumma i huvet, nå djävulskt....

Men gillar man att utsätta sig för sånt så är det nog kul att åka kollektivt

...Jag vidhåller att folk, rent generellt, är dumma i huvet, nå djävulskt....

Men gillar man att utsätta sig för sånt så är det nog kul att åka kollektivt

Du får ju samma blodstörtning när du kör bil :7peta
http://www.sporthoj.com/forum/showt...hänga-på-framförvarande&p=5407922#post5407922

I mitt fall tror jag inte det har så mycket med färdsätt att göra, jag är nog också misantrop. Tåget är dock bekvämast för mina julresor och jag tycker det känns bra att gynna SJ och miljön om jag ändå ska fara inrikes. Dessutom slipper jag då trasha ned min bil i saltslasket, eller få den påkörd av ngn självupptagen, ej heller måste jag ta av tom skorna för att komma igenom säkerhetskontroll. Ganska mysigt att sitta vi fönsterplats och se vintersverige fara förbi, och när det skymmer plockar jag fram boken jag tog med, eller går till resaurangvagnen och stärker mig.

Det jobbiga med tåget är när/om det blir längre förseningar, det är ju inte ovanligt när det är snörikt.

Tycker jag.

Last edited:
Instämmer med övriga! Ta flyget det är inte ens dyrare än tåget. Särskillt inte om man räknar in dyr mat och öl på tåget under resan.
Sist jag skulle åka tåg fick jag istället för att komma hem strax före midnatt spendera flera timmar på stockholm central där avgångstiden senarelades 20 minuter i taget innan det till slut blev inställt, och därefter hela natten i en trång buss och jag var sedan hemma lagom till frukosten.
Hela natten förstörd, kunde inte jobba under resan som planerat, och hela följande dag var jag så trött att jag heller inget fick gjort. Ångrade mig starkt att jag inte istället bokade ett hotellrum och tog ett tåg/flyg på morgonen. Och numera åker jag inte tåg på längre sträckor.

Du får ju samma blodstörtning när du kör bil :7peta
http://www.sporthoj.com/forum/showt...hänga-på-framförvarande&p=5407922#post5407922

I mitt fall tror jag inte det har så mycket med färdsätt att göra, jag är nog också misantrop. Tåget är dock bekvämast för mina julresor och jag tycker det känns bra att gynna SJ och miljön om jag ändå ska fara inrikes.
Tycker jag.

Jo, folk är dumma i huvet, nå jävulskt även om dom kör bil :D

Jag har fortfarande inte åkt Umeå-Bastuträsk i vuxen ålder, däremot åkte min brorsdotter samma tåg som personen tidigare i tråden som åkte från Jörn, fast hon satt i Bastuträsk och väntade på tåget....

Jag har tänkt många gånger att jag skulle åka det tåget, men jag gör det nog helst en vanlig helg och inte i julrushen, min mamma helgpendlade med det tåget i över ett år och det fungerade alltid utmärkt utom runt dom stora helgerna, då körde hon egen bil.

Lyckligtvis är ju inte den sträckan saltad heller.

SJ´s nya betalningssystem är ju helt befängt. Finns inte mycket utrymme för att vara spontan, inte för att det någonsin varit något att rekommendera under jultider. Bokar man inte i tid är det i princip kört, detsamma gäller flyget. Så har det alltid varit.

Att köra bil långa sträckor under julhelgen är inget jag föredragit, men oftast har det blivit så i alla fall. Har aldrig råkat ut för några värre incidenter på vägarna, men med tanke på alla olyckor som brukar ske kan det nog vara rätt skönt att sätta sig på ett tåg eller flyg om man planerat sin jul i tid. Nackdelen är om flyget blir inställt eller att tåget blir inställt eller stoppat mitt i skogen. Jag har nog större förtroende för flyget. Åtminstone blir man sittande på en flygplats med alternativ. Sitter man i skogen så sitter man där. Men man kan ju bli ståendes i timmar efter en trafikolycka också utan möjlighet att ta sig därifrån. Finns nog inga optimala färdsätt tyvärr.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2