Tågresa framåt jul

Jag har jobbat på 020-757575 en gång i tiden, och om det är som då så sitter det mängder av folk och blir förvånade att biljetterna är slut till jul...

Två månader fram kunde vi boka, och juletid var hysteriskt, folk som ringde runt lucia och skulle ta egen stol och sitta i luftslussen. De kunde aldrig tro att de skulle kastas av vid nästa station.

Jag tycker att det är skrämmande att tågeriet fungerar så dåligt.
Det skall vara billigt och smidigt att åka tåg.
Transporttiden i sig är ointressant om man har möjlighet att använda tiden till jobb/fika/vila/onani.

Det är inte sj:fel att skötseln av spåren är undersatt.

Till ts: vart ifrån och vart ska du åka:va (idag finns många andra bolag än sj att välja bland)

OK, till de flesta av er som skrivit i tråden: Syftet är att få svar på hur man fixar billigast biljetter och hur det funkar med Traderabiljetter och liknande. Syftet med tråden var inte att ösa ur sej sitt hat mot tåget och istället förorda andra transportsätt, det ena mer idiotiska än det andra...
Om ni inte förstår ska jag nu förklara:
Jag skall resa från Stockholm till Strömsund via Östersund. Helst mellan 20/12 till 23/12.

Flyget. I vilket universum är det billigare?! Den billigaste biljetten med flyget kostar idag 1023 kr dörr till dörr. Den billigaste biljetten med SJ kostar idag 568 kr från dörr till dörr. Dessutom måste jag stöka med att först ta mej hemifrån till Bromma och sedan från Frösön till Östersund istället för att bara åka till Stockholm C, som det är väldigt lätt att ta sej till.
Flyget är snabbt och pålitligt, men det uppväger inte nackdelarna.
Egen bil. Om inte priserna höjs mer på tåget så blir det dyrare med bilen. Bränslekostnad ca 630 kr enkel resa. Visst kan det vara trevligt att ha egen bil på plats men ärligt talat behöver jag den inte där. Främsta nackdelen är ändå att det är tråkigt. Jag tycker inte om att köra bil. Det är tråkigt att köra bil! 60 jävla mil skall avverkas. Även med fri väg tar det längre tid än tåget. Senaste julen jag körde samma sträcka var det krypkörning mellan Stockholm - Sundsvall. Ville skjuta mej själv. Och alla andra bilister. Ni underskattar mängden trafik...
Hyrbil. Komigen. Förutom att det är svindyrt ger det få fördelar gentemot att köra mitt eget härke.
Tåget. Underbara tåg... Man letar upp vagnen längst bort. Sätter sej långt från barnfamiljerna. Fäller sätet bakåt. Pluggar in dator och värmefilt i uttaget. Ljudisolerande hörlurar. Slår igång en nekropedofokroporrfilm. Njuter nån timme. Äter sin medhavda, hemgjorda, goda och väl tilltagna lunch. Dricker en medhavd öl. Sätter i 3G-modemet. Porrsurfar. Några öl till. Framme! Tänk vad tiden flyger iväg när man har trevligt. Och jag är lagom berusad i tid för att stå ut med släktingarna.

Till skillnad mot de flesta här har jag aldrig haft några katastrofala problem med tåget. Förseningar på sin höjd några minuter, och aldrig så man missar en anslutning.
Anledningen måste väl vara att Gud älskar mej (för att jag är ateist) och hatar er andra?
Eller så överdriver ni bara de problem som finns...

Flyget. I vilket universum är det billigare?! Den billigaste biljetten med flyget kostar idag 1023 kr dörr till dörr. Den billigaste biljetten med SJ kostar idag 568 kr från dörr till dörr.

Vad hade du förväntat dig av SH´s medlemmar?

Låter son du redan löst det hela. Vänta inte med att boka din SJ biljett annars blir det både dyrare och kanske fullbokat. Eftersom biljetterna är personliga tror jag inte att du kommer att hitta lägre priser om du inte testar med att mixa med destinationsort. SJ´s finurliga system gör nämligen att det kan vara billigare att boka någon destinationsort i närheten istället för den man faktiskt ska till.

Som redan påpekats var det ett par år sedan man kunde köpa biljetter som såldes på blocket då de inte var personliga. Men det har stoppats. Tror inte det finns något sätt runt det här.

Om du verkligen vill spara pengar kanske du ska kolla bussförbindelserna? :rofl

OK, till de flesta av er som skrivit i tråden: Syftet är att få svar på hur man fixar billigast biljetter och hur det funkar med Traderabiljetter och liknande. Syftet med tråden var inte att ösa ur sej sitt hat mot tåget och istället förorda andra transportsätt, det ena mer idiotiska än det andra...
Om ni inte förstår ska jag nu förklara:
Jag skall resa från Stockholm till Strömsund via Östersund. Helst mellan 20/12 till 23/12.

Flyget. I vilket universum är det billigare?!

Grattis, du ska uppenbarligen resa den enda sträcka i världen där flyget är dyrare än tåget, och den enda sträcka i världen där tåget aldrig krånglar.

Då tror jag inte att du kan få någon hjälp härifrån, för då är du uppenbarligen bättre än alla på sporthoj på att hitta billiga biljetter, fungerande tåg och tomma vagnar utan barnfamiljer i juletid.

Grattis!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...