Tävlingen i Sommen 4/6 inställd ?

Ska Svemo neka en tävling i Supermoto bara för att det körs en crosstävling samtidigt

• Antal röstningar
    0

calle carlsson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
slö KTM
Ev blir det inte någon tävling i Sommen, varför ? Jo.. herrarna på Svemo
tycker att vi tar all publik för VM i Tommelilla.
Vad tycker alla förare? Fundera lite och säg det till Peter Larsson
på torsdag i Linköping.
Vi kanske kan köra tävlingen utan "hjälp" av Svemo.
Vad tycker vi förare?

#42 Calle Carlsson

calle carlsson skrev:
2148663 Ev blir det inte någon tävling i Sommen, varför ? Jo.. herrarna på Svemo
på torsdag i Linköping.
Vad tycker vi förare?

#42 Calle Carlsson
Lägg tråden i det nya tävlings/träningsforumet i stället så kommer den inte bort i bruset.

http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=74

.

Jag tycker såhär:

Fy fan så djävla enögda dom är! :4skrika :4skrika Snacka om bakåtsträvare. Låt sporten utvecklas så mycket som möjligt. Tänk om det inte fíck spelas 2 fotbollsmatcher samma dag, då skulle det inte bli mycket fotboll i det här landet!

Tyvärr går det inte köra en tävling utan Svemos tillstånd om det inte skall vara ett svartrace.

I roadracing finns det något som heter "Enklare tävling". Det innebär att man kör en publikfri tävling utan entréavgifter. Kan man inte göra likadant i supermoto? (givetvis kan man ta betalt för parkeringen)

Jag vet att det är många från Tranås som tycker det är väldigt trevligt att åka och titta på ett par heat med familjen. De flesta är väl så att säga lokal publik och från närliggande städer som inte har en tanke att åka till Tommelilla i vilket fall som helst.

Ninja Racer skrev:
2149294 Jag vet att det är många från Tranås som tycker det är väldigt trevligt att åka och titta på ett par heat med familjen. De flesta är väl så att säga lokal publik och från närliggande städer som inte har en tanke att åka till Tommelilla i vilket fall som helst.

Och jag med flera som är lite mer långväga åskådare åker enbart för att kolla på "sin" sport, i mitt fall är det supermoto och för någon annan cross. Tror inte krocken är så allvarlig som vissa tydligen verkar tro.

calle carlsson skrev:
2148663 Ev blir det inte någon tävling i Sommen, varför ? Jo.. herrarna på Svemo
på torsdag i Linköping.
Vad tycker vi förare?

#42 Calle Carlsson

Återigen har Svemo visat att man är ett STORT förbund som skall sätta sig på sina små medlemmar.
Hur f-n kan man säga att tävlingar i två olika discipliner kan krocka.

Stefan Karlsson #37

HW skrev:
2149249 Jag tycker såhär:

Fy fan så djävla enögda dom är! :4skrika :4skrika Snacka om bakåtsträvare. Låt sporten utvecklas så mycket som möjligt. Tänk om det inte fíck spelas 2 fotbollsmatcher samma dag, då skulle det inte bli mycket fotboll i det här landet!

Tyvärr går det inte köra en tävling utan Svemos tillstånd om det inte skall vara ett svartrace.

I roadracing finns det något som heter "Enklare tävling". Det innebär att man kör en publikfri tävling utan entréavgifter. Kan man inte göra likadant i supermoto? (givetvis kan man ta betalt för parkeringen)

Jag håller med Hannes, kör den som en "enklare tävling" om Svemo säger nej!
Ge er inte! :banana

Av allt dumt man hört så va ju detta bland det dummaste.
Problemet kan väl härledas till att vi inte har en egen sektion utan lyder under crosssektionen.

Saxat från senaste protokoll:
"6.12 - Skrivelse från Tomelilla MK

Sektionen beslutade att inga nya tävlingar kommer att godkännas under helgen 3-4 juni då Tomelilla MK arrangerar VM i MX3 & EM i 125cc.
Denna information kommer även att läggas in på hemsidan och i IB.
Tävlingar som sedan tidigare finns inlagda i kalendern detta datum påverkas inte av ovanstående beslut.
"

Jag anser vi bör kräva att Supermoto (även Quad för den delen) ska få undantag från ovanstående beslut. Sånt här kan vi inte acceptera!

Hur tänkte svemo när dom dom dom valde att lägga supermoto sm och cross sm så att dom krockade?
Vill minnas att dom hävdade att det var två olika dicipliner.
Tycker inte att detta rimmar eller att svemo har en röd tråd i sitt tänkande!

calle carlsson skrev:
på torsdag i Linköping.
Vad tycker vi förare?

#42 Calle Carlsson

Jag är inte inne här allt för ofta , men när jag är det så möts man ständigt av negativt gnäll över saker som arbetas med för att sporten ska utveklas och gå framåt inte bakåt som vissa hela tiden vill framhäva.

Att starta en poll om svemo ska få göra si och så ?? vad hjälper det mer än att skapa negativ stämning !

Jag och speciellt Peter stångar oss blodiga för att den här tävlingen inte ska behöva flytta sitt datum, och skälvklart ska inte en annan diciplin än MX behöva vila den här dan , vi är nu så jobbiga för MX-sektionen så det ser väldigt just ut att vi blir en egen sektion, och kan då fatta våra egna beslut utan att behöva hela tiden gå genom MX-sektionen.

Vi ger oss inte i våra frågor och beslut som ska se till att sporten utvecklas POSITIVT men vi behöver ert stöd , inte ständigt jävla gnäll

vi driver era frågor och försöker med den mandat vi har att påverka vår sport i rätt riktning, (ett tag till)

fetsladd skrev:
2149906 Jag är inte inne här allt för ofta , men när jag är det så möts man ständigt av negativt gnäll över saker som arbetas med för att sporten ska utveklas och gå framåt inte bakåt som vissa hela tiden vill framhäva.

Att starta en poll om svemo ska få göra si och så ?? vad hjälper det mer än att skapa negativ stämning !

Jag och speciellt Peter stångar oss blodiga för att den här tävlingen inte ska behöva flytta sitt datum, och skälvklart ska inte en annan diciplin än MX behöva vila den här dan , vi är nu så jobbiga för MX-sektionen så det ser väldigt just ut att vi blir en egen sektion, och kan då fatta våra egna beslut utan att behöva hela tiden gå genom MX-sektionen.

Vi ger oss inte i våra frågor och beslut som ska se till att sporten utvecklas POSITIVT men vi behöver ert stöd , inte ständigt jävla gnäll

vi driver era frågor och försöker med den mandat vi har att påverka vår sport i rätt riktning, (ett tag till)
När vi (och jag tror jag talar för dom flesta motardåkare) talar om svemo så är det inte dig och Peter vi menar. Har fullt förtroende för att ni jobbar och agerar vad som är bäst för sporten. Jag är glad och imponerad över att ni orkar engagera er som ni gör speciellt när ni ofta har att gör med motardförare som projecerar sin ilska över "svemo" på er. Hatten av!

fetsladd skrev:
2149906 Jag är inte inne här allt för ofta , men när jag är det så möts man ständigt av negativt gnäll över saker som arbetas med för att sporten ska utveklas och gå framåt inte bakåt som vissa hela tiden vill framhäva.

Ni har gjort ett kanonjobb hela året och verkligen gjort stor skillnad vad det gäller att sporten ska utvecklas! Utan er hade det inte gått så här bra!
Jag tror alla vet att ni verkligen argumenterar FÖR Supermoto...

:tummenupp

fetsladd skrev:

Håller med Stoffy,

Tyvärr får du & peter ta skit som ni defintivt INTE skall ha.
Ni gör ett riktigt bra jobb, och hoppas ni orkar hålla ut. Ni ska ha en eloge för det ni gör.

Ilskan uppkommer när det känns som Svemo (MX-sektionen?) sätter käppar i hjulen för oss när vi är på väg framåt, mest förmodligen för att dom är avundsjuka på våran utveckling? ;-)

Våran 1:a SM tävling, tycker jag trots vädret var ett steg helt i rätt riktning.
Det var enl obekräftade uppgifter c:a 3500 personer och tittade under helgen.
Detta är riktigt bra! Tänk om... vädret hade varit bra.

Att vi fick köra sist var tråkigt men ARC var nya på det här, men jag tycker dom hade väldigt bra inställning till oss Supemoto förare. Dom ville att vi skulle få det bra.

Efter mötena som var där hoppas jag att luften är rensad och går framåt.
Vi kommer få TV sändning (hoppas någon vänlig själ lägger ut det så det går att se hur j-a dåligt jag körde..) och jag kommer efter informationen som har framkommit med glädje sätte klassponsor dekal på min hoj.
Hoppas fler gör likadant så att vi kanske kan få behålla den sponsorn ett tag!!
Efter Crilles andra tråd här att Buddha hoppat av som programledare pga av påhopp från oss känns tungt. Och onödigt.

Nästa SM tävling går hos LMS, där kan det bli hur bra som helst, erfaren arrangör, bana som de flesta kommer "tjuvträna" på imorgon.
Det kan nästan bara bli succé!
(Hoppas bara vädret blir lite bättre..)

Hoppas att det blir en lösning i Sommenfallet och att vi kanske kan bli en egen sektion så vi kan hantera vår tävlingskalender efter vår disciplin och få vår (a) VM förare att deltaga också.

Last edited:
Tråkig att det ska behöva vara på detta sätt :( t
Fredrik Mann #23 open

fetsladd skrev:

Kan tyvärr inte hålla med Övriga inlägg.
Eftersom jag tyvärr har blivit helt ovetande om vad det är som ni har gjort så himla bra!Ni har ju (Hoppas jag ) gått in i det här med öppna ögon.

Har inte ni någon rösträtt när ni beslutar om dom här frågorna hos Svemo?
Är det inte så att du Christian, Peter Larsson, Maggan lindfors o Jan erik sällqvist har lika mycket att säga till om inom sektionen? Vet själv inte hur turerna går his Svemo. Men om ni inte har något att säga till om så kan det ju kännas rätt så meningslöst. Som carl-fredrik sa på mötet i Anderstorp.Om dom skiter i vad ni säger Och tar beslut över era huvuden (precis som ni gör över oss medlemmar). Så kanske ni förstår hur en del av oss känner det.Några kvalifikationer man måste ha när man är i en sådan position som ni är.Det är att vara lyhörd.

Mvh
Per klippinge

Ps : Det här är inget gnäll utan konstruktiv kritik. Och Christian kalla mig inte lögnare Är det någon som har ljugit så är det DU!!

Last edited:
Fastway skrev:
2151635 Kan tyvärr inte hålla med Övriga inlägg.
Eftersom jag tyvärr har blivit helt ovetande om vad det är som ni har gjort så himla bra!Ni har ju (Hoppas jag ) gått in i det här med öppna ögon.

Har inte ni någon rösträtt när ni beslutar om dom här frågorna hos Svemo?
Är det inte så att du Christian, Peter Larsson, Maggan lindfors o Jan erik sällqvist har lika mycket att säga till om inom sektionen? Vet själv inte hur turerna går his Svemo. Men om ni inte har något att säga till om så kan det ju kännas rätt så meningslöst. Som carl-fredrik sa på mötet i Anderstorp.Om dom skiter i vad ni säger Och tar beslut över era huvuden (precis som ni gör över oss medlemmar). Så kanske ni förstår hur en del av oss känner det.Några kvalifikationer man måste ha när man är i en sådan position som ni är.Det är att vara lyhörd.

Mvh
Per klippinge

Ps : Det här är inget gnäll utan konstruktiv kritik. Och Christian kalla mig inte lögnare Är det någon som har ljugit så är det DU!!
Kom igen nu Per.Vad är det som är så dåligt?
Att vi har fått betala en tv avgift på 1000kr, är det det du fortfarande är irriterad över?
Åters upplägg är mycket bättre än förra årets kanande på saltade rallycrossbanor. Visst krockade något arrangemang med crossen men totalt sett var det ändå bästa lösningen för motardens tillväxt i Sverige.
Jag vet att det inte var många klubbar som ville arrangera motard sm i år och att vi (peter och crille) ändå har fått till 6 tävlingar på bra banor det får vi vara mycket nöjda med.
Jag är rädd att vi är på god väg att sänka oss själva genom att bara gnälla hela tiden. Snart kommer ingen klubb vilja arrangera motardrace för att dom inte vill ha med oss gnälliga otacksamma motardförare att göra.
Stefan Ljungberg #55

fetsladd skrev:

Det var jag som lade till "pollen" i denna tråd. Tolkar du det som kritik mot dig och Peter ber jag om ursäkt för din enfald.
Använd den istället till något positivt, lägg din röst, skriv ut resultatet och tryck upp i ansiktet på de som bestämmer.
- Titta här, alla supermotoförare vill köra den dagen oavsett MX och vi är ett förarförbund. Snälla farbror mx-gud, låt oss köra tävlingen.

Hittils har vi 22 röster som anser att "vårt" förbund har fattat ett felaktigt beslut, ingen tycker det är försvarbart.

Att gnälla så ni (du och peter) hör det är som att skälla på tjejen på posten när paketet kommer en dag för sent. Det är inget hon kan göra åt saken men hon representerar ett företag och är den som möjligtvis kan framföra kritiken till rätt instans.

/HW

Ok, mitt förra inlägg kunde tydligen misstolkas. Det jag menar är inte att ni är som posttjejer i någon annan bermärkelse än att ni inte skall ta åt er av kritiken utan föra den vidare till berörd part.

/HW

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...