Japp. Jag har kört en sån. Min polare hade en Martin CBX nån gång på 90-talet. Gott yl med 6:a men gu´ så tungkört chassie. Och då jämför jag med den Z1000 som jag körde på den tiden! Vill trots detta ha en Martin CBX för sångens skull (kan ju inte åka 300 kg Honda CBX!!). Och jag tror att man kan få stil på köregenskaperna. Min polare var på god väg genom att höja den bak (= brantare gaffelvinkel) etc men det kom lite annat emellan. Typ ett hus, ett litet barn etc. Han sålde Martin:en utan att ens fråga mig(!) och har nu köpt nån form av veteranmoped! :-((
Vad mer att nämna då? Svindyra delar till spisen, klena vevstakar, minsta trim = måste köpa kraftigare vevstakar (Carillo eller likn). Volymen diskuterades visst också, 1047 cc standard, finns bigblock uppåt sisådär 1300 cc att köpa för den som har råd.
Andra som har tillverkat sportchassien för 6:an är Egli (på 80-talet) och Spondon (i nutid) etc. Spondonchassiet är rixdyrt men läckert, kan fås med enkelsving, upp-och-ner-gaffel etc.
Och Benelli var före med 6:a. Benelli Sei kom som 750 cc på 70-talet och växte efter ett tag till 900 cc och motorn var inte alls som det påstås en förlängd Honda CB500-motor.