Tävling: Vad är det för hoj?

Är inte så kunnig så jag kan volymer och dyligt men visst finns CBX som 6-cylindrig, Inget snack om saken

Google på CBX och "6 cyl" ger många träffar på en tusenkubikare

Och vet att grannen hemma hade en rak sexa på sin CBX

/oXydex

Hittade även url nu MC-poolen Rad 6'a
 
oXydex skrev:
Är inte så kunnig så jag kan volymer och dyligt men visst finns CBX som 6-cylindrig, Inget snack om saken

Google på CBX och "6 cyl" ger många träffar på en tusenkubikare

Och vet att grannen hemma hade en rak sexa på sin CBX

/oXydex

Visst e det så, CBX1000 är en sexa. 750, 600, 550 och alla andra är 4or
 
k dåså =)

Då ska inte "gubbarna" va så elaka mot de yngre som säger att det finns CBX med sexa ;)
 
oXydex skrev:
Jag slår till med en Hawk GT

:va


Huvvet på spiken, hur rätt som helst! Grattis du har just nu vunnit en promenad till Gotland.
 
DumDum skrev:
Huvvet på spiken, hur rätt som helst! Grattis du har just nu vunnit en promenad till Gotland.

Åhh tack, nu blev jag glad

Men ska dock erkänna att jag fuskade :rolleyes:

kollade bara vad filen hette och sen googlade bland bilder på det och då va de inte så svårt längre..... Sorry att jag i övrigt förstörde en säkert svår fråga :(

hade väl för tråkigt när det va så dött på ICQ, IRC och övriga forum :mad:

/oXydex som nu skäms och går ut i garaget och sätter dit nummerplåten som straff
 
DumDum skrev:
Japp. Jag har kört en sån. Min polare hade en Martin CBX nån gång på 90-talet. Gott yl med 6:a men gu´ så tungkört chassie. Och då jämför jag med den Z1000 som jag körde på den tiden! Vill trots detta ha en Martin CBX för sångens skull (kan ju inte åka 300 kg Honda CBX!!). Och jag tror att man kan få stil på köregenskaperna. Min polare var på god väg genom att höja den bak (= brantare gaffelvinkel) etc men det kom lite annat emellan. Typ ett hus, ett litet barn etc. Han sålde Martin:en utan att ens fråga mig(!) och har nu köpt nån form av veteranmoped! :-((
Vad mer att nämna då? Svindyra delar till spisen, klena vevstakar, minsta trim = måste köpa kraftigare vevstakar (Carillo eller likn). Volymen diskuterades visst också, 1047 cc standard, finns bigblock uppåt sisådär 1300 cc att köpa för den som har råd.
Andra som har tillverkat sportchassien för 6:an är Egli (på 80-talet) och Spondon (i nutid) etc. Spondonchassiet är rixdyrt men läckert, kan fås med enkelsving, upp-och-ner-gaffel etc.

Och Benelli var före med 6:a. Benelli Sei kom som 750 cc på 70-talet och växte efter ett tag till 900 cc och motorn var inte alls som det påstås en förlängd Honda CB500-motor.
 
Robban_C skrev:
Japp. Jag har kört en sån. Min polare hade en Martin CBX nån gång på 90-talet. Gott yl med 6:a men gu´ så tungkört chassie. Och då jämför jag med den Z1000 som jag körde på den tiden! Vill trots detta ha en Martin CBX för sångens skull (kan ju inte åka 300 kg Honda CBX!!). Och jag tror att man kan få stil på köregenskaperna. Min polare var på god väg genom att höja den bak (= brantare gaffelvinkel) etc men det kom lite annat emellan. Typ ett hus, ett litet barn etc. Han sålde Martin:en utan att ens fråga mig(!) och har nu köpt nån form av veteranmoped! :-((
Vad mer att nämna då? Svindyra delar till spisen, klena vevstakar, minsta trim = måste köpa kraftigare vevstakar (Carillo eller likn). Volymen diskuterades visst också, 1047 cc standard, finns bigblock uppåt sisådär 1300 cc att köpa för den som har råd.
Andra som har tillverkat sportchassien för 6:an är Egli (på 80-talet) och Spondon (i nutid) etc. Spondonchassiet är rixdyrt men läckert, kan fås med enkelsving, upp-och-ner-gaffel etc.

Och Benelli var före med 6:a. Benelli Sei kom som 750 cc på 70-talet och växte efter ett tag till 900 cc och motorn var inte alls som det påstås en förlängd Honda CB500-motor.


Du glömde Kawas insprutade 1300, träffade på en dåre i Danmark som körde en sådan med sidovagn. Han hade nägon sorts lustigt 6 till 1 system på den och gud vilket ljud det var. Den lät som en f1 när han drog iväg.
 
DumDum skrev:
Du glömde Kawas insprutade 1300, träffade på en dåre i Danmark som körde en sådan med sidovagn. Han hade nägon sorts lustigt 6 till 1 system på den och gud vilket ljud det var. Den lät som en f1 när han drog iväg.
Det stämmer. Men insprutad? Ja och nej. Dvs de hade fuggar från början och sprutet kom ca 1984 (?).
Den har kardan = inte sporthoj. :-)
Och väger en god bit över 300 kg! Men den låter gött.
För den som aldrig har hört någon hoj med 6a (Honda goldwing räknas inte här!):
Tänk er en BMW 325:a (det är en bil!) som tokdrar. Så låter en hoj med 6:a när man rullar iväg relativt städat. Och ännu göttare när man tar i!

Edit: Glömde en till. Laverda hade en längsmonterad V6:a för racing på 70-talet. Men den kom såvitt jag vet aldrig ut på gata. En sån skulle man kunna tänka sig. Och den kan säkert gthyni (eller vad han nu kallar sig för) mer om.
 
Last edited:
När vi ändå snackar gamla kawor, vilken är detta?

Ledtråd: den är inte moddad på något sätt utom nummerplåtarna, bilden är ur kawas reklamblad för hojen.

Ps. den här är en riktig slamkrypare. Ds.
 

Bifogat

  • dumdillihum.jpg
    dumdillihum.jpg
    95.2 KB · Visningar: 64
DumDum skrev:
När vi ändå snackar gamla kawor, vilken är detta?
Z1000. Jag undrar om det inte är den som kallas nåt i stil med "Eddie Lawson Replica"??
Edit: Den Z1000 som jag skrev ovan var en sån fast utan "Eddie Lawson".
Skillnaden tror jag ligger i toppkåpan, försänkta sadeln, avgassystemet + fuggarna och bakre stötdämpare. Men nu såg jag att fälgar och frambromsar också skiljer.
Edit 2 : Och oljekylaren som är större än den ynkliga på vanlig Z1000.
 
Last edited:
Det är nästan en ELR ,Eddie Lawson replica förutom att det är inte replica, det här är äkta vara.

Z1000 är på sätt och vis rätt men vilken?
 
Ska gå ifrån burken ett tag så jag kan berätta det: Z1000S1. tillverkad i ett mycket litet antal som såldes till extremt höga priser.

Z1000r motor, GPZ1100 ram, godisfjädring, Dymagfälgar, massor av magnesium. Ruskigt snabb runt en bana även med våra dagars mått mätt.

Någon annan som har en ny att gissa på?
 
DumDum skrev:
Någon annan som har en ny att gissa på?
Nåja. Jag var i alla fall lite rätt ute med min gissning på ELR.

Här kommer en bild på en hoj. Jag var faktiskt och tittade på just en sån här för ett tag sen och håller nu på och försöker få tag på ägaren. Vill ha.
Den här hojen fanns såvitt jag har förstått i två olika motorstorlekar, båda motorerna är visst i samma format. Så vi behöver ju inte gissa vilken cylindervolym, de ser ju likadana ut, båda svaren är alltså rätt!
Jag har inte koll på att peta in bild i ett inlägg så vi får väl se om det här går hem.
Edit: Gick ju bra det där!
Edit2: Jag har retuscherat bort lite beteckningar och loggor.
 

Bifogat

  • inte_fuska!.jpg
    inte_fuska!.jpg
    34.8 KB · Visningar: 312
Men hallå där! Inte en gissning. Var det så svårt? Eller ingen som är intresserad?
 
Jag e lite upptagen med annat bara. :)

Nu ska vi se........
Kawasaki, tvåtakt, tidigt 70-tal.kan det vara någon av H-modellerna? Piporna ser inte ut att vara orginal, det fanns i och för sig en lite udda värsting 750 som tillverkades i enbart en mycket liten serie men jag minns inte vad den hette.

H2?

Edt: det är KR-ram på den där, inte H

?????????????????Jag vet inte.

Kul lek det här, får fortsätta vid ett annat tillfälle för nu ska jag gå bio.
 
Last edited:
DumDum skrev:
Kawasaki, tvåtakt, tidigt 70-tal.kan det vara någon av H-modellerna? Piporna ser inte ut att vara orginal, det fanns i och för sig en lite udda värsting 750 som tillverkades i enbart en mycket liten serie men jag minns inte vad den hette.

H2?
Nix. Inte Kaw! (men det kanske kan stämma att Kaw 750 3-pip hette h2, i serien fanns en 350, en 500 och en 750). Men motorn kommer mycket riktigt från Japan. Och tidigt 70-tal. Piporna är åtminstone inte original till motorn (motortillverkaren hade inga seatpipes). Men det är mycket möjligt att piporna är original till ramen. Det "hemgjorda" utseendet kan ev bero på att knarren gjordes i så stor serie. Men det kan givetvis också bero på att piporna verkligen är hemgjorda, jag vet faktiskt inte mer om den delen.

Kom igen nu alla! Den här är inte helt lätt men ni är ju många där ute!

PS Kaw 750 var väl inte så ovanlig? Var det inte den som fick öknamnet "Dead mans bike" med anledning av (för den tiden) goda prestanda och dåliga hejdare och dålig väghållning.
Vad var det för film?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top