Tävla i Tyska IDM 2007

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
Hej Räjsvänner
Kommande säsong blir det med största sannolikhet så att vi åker i IDM
Nu är det så att efter att vi har lastat in 3hjulingen så går det att få in ytterligare 2 solo hojar, samt att det finns plats för fler att bo i lastbilen.

Så om det finns någon som är intresserad av att köra IDM och vara med å dela på resekostnader så kan Ni höra av er. Vår färd söderut startar i Bålsta strax utanför Stockholm.

Tyvärr är inte 2007 års kalender ute än men om Ni går in på www.idm.de så syns det vilka banor de har åkt på de senaste åren. Vi har åkt enstaka race i tyska senaste 2 åren och det är välorganiserat, bra med träningar, fina banor och BRA motstånd.

MVH
Johan

För dom som kanske missat det så har IDM tagit bort Supersport600 och ersatt den med Superstock600 till nästa år! Samma 600-klass som vi kör här hemma dvs!

Jag är intresserad att testa 1 eller 2 race. Kan du stapla upp racekostnader. Samt vad för klasser det finns att delta i med en, typ superstock, 07 r1.

tack

IDM-Superbike har liknande samma superstock-reglemente som NSBK förutom på 2 punkter, tror jag. Kostar typ 245 euro för dubbelrace om jag kommer ihåg det rätt. 600cc och 125cc kostade nog 195 euro. Är man inte serieanmäld får man inga poäng. Serieanmälan kostar något. IDM-klasserna har tv. Typ 5-10 olika kanaler visar racen och dom har 1,5mille tv-tittare i snitt!

För supportklasserna kostade det nog 165 euro. Det som är lite dyrare än mot hemma på vanliga SM-helger kan vara fredagsträningarna.

Last edited:
En sak som får mig att grubbla är att man knappast får mycket tid att få upp farten. Inte för att jag tvivlar helt på min förmåga, men tyska IDMserien är rätt hård om man jämnför. Jimmy som "rocka fett" i sverige... låg 5-10 där nere. Visserligen på lite sämre material. zx10 med pirelli, mot r1or på dunlops. typ

Swedie skrev:
2569277 En sak som får mig att grubbla är att man knappast får mycket tid att få upp farten. Inte för att jag tvivlar helt på min förmåga, men tyska IDMserien är rätt hård om man jämnför. Jimmy som "rocka fett" i sverige... låg 5-10 där nere. Visserligen på lite sämre material. zx10 med pirelli, mot r1or på dunlops. typ

När jag körde ett race i IDM på Nürburgring i somras så fick jag 55minuter fredagsträning, 2x30min kval och ett race som var 7,5 mil långt.

IDM-superbike är hårt! Topp 15 kvalar innom en sekund oftast!

Ska man köra 1000cc i IDM ska man nog passa på nästa år. 2008 blir det samma reglemente som i WSBK om jag fattat det rätt.

Swedie skrev:
2569247 Jag är intresserad att testa 1 eller 2 race. Kan du stapla upp racekostnader. Samt vad för klasser det finns att delta i med en, typ superstock, 07 r1.

tack

Tjena MR SportHoj
I första hand hoppas jag på nån som vill satsa på hel säsong, men visst kan det funka med enstaka tävlingar åxå. Förra året fick vi betala 250Euro i start avgift, vi var inte serie anmälda så precis som Axxexs redan nämnt så åker man utan att ta poäng då, dock e man me på prispengar. Hur mycket man kan tjäna tillbaka med en bra placering är olika beroende på klass.

Reglementet finns online även på engelska

Synd att man inte var lite snabbare och hade lite mer deg för jag bor ju nästgårds med Bålsta.
Om några år kanske vi kan göra sällskap :D

sandstream skrev:
2569837 Synd att man inte var lite snabbare och hade lite mer deg för jag bor ju nästgårds med Bålsta.
Om några år kanske vi kan göra sällskap :D

Varför vänta?
Det finns inget nyttigare än att åka bland snabba okända förare
Bara å bita ihop å haka på i deras tempo,
De är nyttigt med långa träningar/race

Du åker väl K5a åxå, så vi kan dela reservmotor

sandstream skrev:
2570098 För att jag inte kört ett enda race ännu och det känns som en nödvändighet innan man ens funderar på att ta sig ut i Europa.

Aschså
det visste jag inte....
Man ska nog va A-förare innan man drar ut

Någon som hört rykten om KBA till IDM-Superbike nästa år? Såg det på ett Hollänskt forum. Men vissa där verkade inte tro på det då det inte fanns någon källa till det ryktet. Mer än att det gick ett rykten om Arie Vos till Hoegree Suzuki ihop med Barry Veneman.

Fick reda på att några av datumen i kalendern inte är spikade till 100%
så ändringar kan komma att ske.

Vet inte något om KBA men hans landsman Tage Solberg ska enligt uppgift
forsätta i serien.

Alpha Technik Honda i WSBK verkar det bli för KBA!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...