Tätning av avgassystem

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Jag tycker mig ha sökt så mycket jag kan i diverse forum och ingen verkar ha den totala lösningen för att täta avgassystem till stånkor. Det snackas kopparpasta, avgaspasta, glassilikon m.m. men inget verkar så där riktigt bra.

Jag har en Duke med Sebring helsystem (rostfritt/alu) och har ett elände med att försöka få det tätt. Eftersom jag är trött på allt puffande och dessutom vill kunna göra en schysst bänkning, d.v.s. en bänkning där man kan tro på AF-värdena, så är jag på lösningsjakt. Det borde ju bara vara frågan om att hitta ett mtrl som tål höga temperaturer och samtidigt klarar vibrationerna.

Sammanställer jag det jag hittat om tätningstips så ser det ut så här:
Kopparpasta - försvinner efter ett tag (hur långt det nu är ?)
Avgaspasta - torkar och blir stenhårt, d.v.s. vibrerar bort alt. stitter stenhårt och måste sprängs bort.
Glassilikon - bränns bort efter 100-150 mil
Pannkitt - fick jag inte att funka trots att det skall klara 1000 grader

Någon måste väl ha testat fram det ultimata..... ??!! Tips ??!!

Spider skrev:
Jag tycker mig ha sökt så mycket jag kan i diverse forum och ingen verkar ha den totala lösningen för att täta avgassystem till stånkor. Det snackas kopparpasta, avgaspasta, glassilikon m.m. men inget verkar så där riktigt bra.

Jag har en Duke med Sebring helsystem (rostfritt/alu) och har ett elände med att försöka få det tätt. Eftersom jag är trött på allt puffande och dessutom vill kunna göra en schysst bänkning, d.v.s. en bänkning där man kan tro på AF-värdena, så är jag på lösningsjakt. Det borde ju bara vara frågan om att hitta ett mtrl som tål höga temperaturer och samtidigt klarar vibrationerna.

Sammanställer jag det jag hittat om tätningstips så ser det ut så här:
Kopparpasta - försvinner efter ett tag (hur långt det nu är ?)
Avgaspasta - torkar och blir stenhårt, d.v.s. vibrerar bort alt. stitter stenhårt och måste sprängs bort.
Glassilikon - bränns bort efter 100-150 mil
Pannkitt - fick jag inte att funka trots att det skall klara 1000 grader

Någon måste väl ha testat fram det ultimata..... ??!! Tips ??!!

Det ultimata är nog nån sorts kiselpackning, satt på min hoj. Var ej vad det var eller vart man hittar det.. Men det fungerade...

/Z

VAD ska du täta och VAR någonstans?

Är det röranslutningar det rör sig om är det enda som funkar - ett klämförband.
Du kommer inte att hitta någon magisk pasta som tål 500 grader och fortfarande är elastiskt nog att motstå vibrationer.

andersbrink skrev:
VAD ska du täta och VAR någonstans?

Är det röranslutningar det rör sig om är det enda som funkar - ett klämförband.
Du kommer inte att hitta någon magisk pasta som tål 500 grader och fortfarande är elastiskt nog att motstå vibrationer.

Dels är det vanliga röranslutningar (rör som skjuts in i rör) men sen är det även... och hur f-n skall jag förklara det.... rundade koner som läggs i varnandra, lite som en led i kroppen med en skål som en knota ligger i. Låter ju inte klokt men jag vet inte vad denna typ av koppling heter så.....

Sen säger du 500 grader... är det en någorlunda hyfsad uppskatting på hur varmt det blir eller bara nåt du säger ? Jag har ju ingen aaaaning så om man skall ut på förnyad mtrljakt kan det vara bra att veta.

Men jag menar, det måste ju gå att få det tätt, orginalsystemet var ju tätt. Jag tänker inte ge upp så lätt.

Ett avgasrör blir blått vid ca 230 grader och börjar övergå mot gult runt 300 grader.

Enda chansen att få det att hålla tätt iom att det vibrerar är att använda någon form av klämtätning, typ U-klamma etc. Bäst vore om du kunde få antingen mottagar- och/eller sändarröret att få en bättre passform. Rörpulare brukar kunna valsa en fals på mottagaren eller kränga ut sändarröret så att passformen blir bättre/snävare.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back