Täta yzf 750 motor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tja
behöver hjälp och finna en lösning så att en massa olja EJ rinner ut när min YZF 750 93a står kl 12 .. rakt upp så att säga. Den har just nu en förmåga att släppa ut massa olja . säkerligen runt 1 liter som jag förlora idag.

Vore grejt om nån hade en skiss över motorn!

Klyftigt att hinka ut en liter olja på en dragstrip.. :rolleyes:

Swedie skrev:
nånstans från toppen.. runt förgasarna.

Toppen skulle du höra.. Förgasarna och toppen är ju inte precis nära :/ Du måste ta reda på vart ifrån det läcker innan någon kan hjälpa dig. Svaret på din fråga är i viket fall: Byt packning.

cRoC skrev:
Toppen skulle du höra.. Förgasarna och toppen är ju inte precis nära :/ Du måste ta reda på vart ifrån det läcker innan någon kan hjälpa dig. Svaret på din fråga är i viket fall: Byt packning.

ehh.. det är 4-takt vi pratar om nu... alltså.. förgasarna sitter PÅ toppen..

Ledsen de där med utsläppet! Mestadels var det bensin som borde ha regnat bort nu.

UrbanTiger skrev:
Är kanske vevhusventilationen. Borde vara en slang som går från ventilkåpan och upp i luftburken. Förmodligen sitter slangen i bakkant på ventilkåppan. När du ställer hojjen lodrätt kommer oljan att spruta eller helt enkelt nivån kommer över hålet. Turbulensen i motorn gör då att det pumpar ut oljan. Har sett andra med just det problemet förut någonstans, minns inte var.
Gör ett nytt hål i framkant på ventilkåpan eller kolla om du kan rotera den 180 grader om du har tur.

Kan du utväckla de där lite mer? så jag inte gör det fel.

ey! meckar för fullt just nu (som vanligt denna veckan)... och jag har precis tagit loss förgasarna.

Fråga 1.
Det är väl ändå inge olja som går GENOM förgasarna va?

Fråga 2.
Om det rycker blått mestadelen av tiden, vilka olika faktorer spelar in?

Fråga 3.
Nån som bor i etuna och har en riktig mojängg för att lufta bromsarna? Satte precis på stålomspunnat och la i lite DOT 4 vätska. Bromsen funkar men känns som den kan bli bättre.

Tacksam för svar!

Blå rök = olja i förbränningsrummen.

Borde vara så att oljan kommer in i luftburken genom vevhusventilationen som oftast brukar gå ut i luftburken.

Kolla i luftburken, den lär vara full av olja...

Men detta visste du väl redan :confused:

ja asken! Glömde skriva att den blå ryker en del även när man står horisontellt. Iofs, kan det ju vara så att oljepartiklar/ånga kan dras in när jag gäsar sådär me rullen som det är så tufft å göra när man står i neutral.

Du ska inte behöva några verktyg för att lufta bromsen! Finns guider på nätet, om du inte redan vet. Det ska bli bra utan anvancerade grejer.

Vad du behöver göra är att bygga en separat behållare för vevhusventen, ta bort ventslangarna från luftburken och led ner dem i tex en burk/flaska, OBS, olja är varmt så se till att behållaren tål varm olja. Se till att kopplingarna mellan slang och behållare blir tät, och fixa en ventilering av behållaren, lämpligen en lång slang som mynnar i baken på hojen så att ingen olja orkar tryckas dit. Oljan i behållaren kan du ju slå tillbaka i maskin om det inte har krypit ner fukt där.

okej! De där med att det ska finnas en övertrycks grejsimojs runt förgasarna verkar inte stämma allt för mycket. Har letat o letat och det finns ingen sådan ventil.

Just nu är det gjort så här att oljan som kommer ut genom vevhusventilationen förs upp till luftburken, och sedan kommer tillbaka i samma hål, eller kommer tillbaka genom en andra slang som jag monterat på ett hål som oljan tidigare droppade ut genom (det var det som läckte svett), och leder nu det hålet ner till vevhusventilation igen genom ett t kors på vevhusventilationsslangen.

Den släpper ut mycket mindre olja just nu. Mycket mindre o då 12ade jag den i en bra stund som test.

Läcker inte ut en enda droppa bensin heller.

Jag pumpade den där bakbromsen mycket nog att riva upp skinnet på min hand...

Jag pumpade den där bakbromsen mycket nog att riva upp skinnet på min hand...

Det samlas ofta luft i anslutningen mellan din stålomspunna slang och huvudbromscylindern.
Detta fixas genom att du anlägger broms och därefter lossar bulten ett halvt varv ungefär och släpper ut luft och bromsvätska tills bromstrycket försvinner. Spänn därefter bulten och släpp bromsen.
Gör såhär några gånger tills det inte kommer ut några luftbubblor.

Swedie skrev:
<snip>Just nu är det gjort så här att oljan som kommer ut genom vevhusventilationen förs upp till luftburken, och sedan kommer tillbaka i samma hål, eller kommer tillbaka genom en andra slang som jag monterat på ett hål som oljan tidigare droppade ut genom (det var det som läckte svett), och leder nu det hålet ner till vevhusventilation igen genom ett t kors på vevhusventilationsslangen.
Den släpper ut mycket mindre olja just nu. Mycket mindre o då 12ade jag den i en bra stund som test.
<snip>
Det är nog bättre om du fixar ett separat kärl till vevhusventilationen eftersom du antagligen får in soppa i luftburken också. Du vill inte ha soppa ner i vevhusoljan, vevlagerras är dyrt..

hur ska det här kärlet se ut då? Ska det vara nån sorts luftvimpel grej eller kan man ha ett slutet kärl? Tänker mest på att om det är slutet o "vakum" så att säga... (där ingen luft kommer in, eller ut... att oljan har problem att rinna till kärlet.

och det här kärlet förresten, kan man göra så att det sitter ovanför så att när man går tillbaka från 12 att oljan som ligger i kärlet rinner tillbaka i vevhusventilationen? (hur ska man igentligen göra för att oljan inte ska rinna tillbaka?)

Kurvmakaren. Jag vet... därför jag rev upp handen :rodnar.

Swedie skrev:
hur ska det här kärlet se ut då? Ska det vara nån sorts luftvimpel grej eller kan man ha ett slutet kärl? Tänker mest på att om det är slutet o "vakum" så att säga... (där ingen luft kommer in, eller ut... att oljan har problem att rinna till kärlet.

och det här kärlet förresten, kan man göra så att det sitter ovanför så att när man går tillbaka från 12 att oljan som ligger i kärlet rinner tillbaka i vevhusventilationen? (hur ska man igentligen göra för att oljan inte ska rinna tillbaka?)

Great!
Synd på handen bara...

Var det den stora bulten du lossade? Den du fäster bromsslangen i huvudcylindern med?

Skumt...Det brukar fungera...
Jag hade exakt samma bekymmer med mina när jag bytte och det där gjorde susen.

Swedie skrev:

*host*sökfunktion*host* :D

http://www.sporthoj.com/forum/showt...age=20&highlight=uppsamlingskärl&pagenumber=1
Några vildavästernlösningar och annat kul..

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back