Täta yzf 750 motor

hmm! märkte en sak... vänstra (om man tittar uppifrån) cylindern har problem att starta när jag har det pluggat som jag har där det hålet som oljan tidigare kom ut ur luftburken genom är pluggat och har en slang som leder till vevhusventilationen.

Funderar i övrigt att sätta en flaska (eller nått) högt på hojjen så att om nu oljan kommer ända upp så stoppas den bara och rinner sen tillbaka. Eller måste man låta oljan komma ut?

Kurvmakaren.. de där med att ta av bromsslangen från huvudcylindern..vad gjorde det? var det endast för att lufta endast huvudcylindern? kommer det inte skvätta en hel del bromsvätska då?

Vitsen med vevhusventilationen är att den fukt som finns i motorn förångas och ångar bort genom vevhusvetilationen. Är systemet slutet kondenseras fukten och du får vatten i oljan. Vattenskadad olja blir grå smet som du måste rengöra motorn från för att undvika haveri. Lyssna på oljedryp, han kan det här! :mattias

OLJEKYLD GSXR skrev:
Vad du behöver göra är att bygga en separat behållare för vevhusventen, ta bort ventslangarna från luftburken och led ner dem i tex en burk/flaska, OBS, olja är varmt så se till att behållaren tål varm olja. Se till att kopplingarna mellan slang och behållare blir tät, och fixa en ventilering av behållaren, lämpligen en lång slang som mynnar i baken på hojen så att ingen olja orkar tryckas dit. Oljan i behållaren kan du ju slå tillbaka i maskin om det inte har krypit ner fukt där.

tackar!

så en fråga nu då.

Låt oss säga jag har en burk som tål olja. Jag gör ett hål först för vevhusventilationen. Tätar det å ser till att ingen fukt kan komma in (typ regn vatten menar du va? inte vanlig luft luft?)

Ska jag även leda de två hålen som blir kvar i luftburken med hjälp av slangar till denna samma behållare vari olja kommer att finnas?

På min 02 R1 när jag hade ram air och mitt AIS (Air Induction System) var borttaget så pluggades hålet vari vevhusventilationen gick till. Och på vevhus ventilationen så sattes ett s.k "crankvent" ... ett tjockare luftfilter typ. Det läckte ut olja med tiden det oxå. hmm... kom just på hur jag kan lösa detta.

Kan jag inte köpa just ett sånt här s.k "crankvent" och runtom detta sätter jag en flaska som samlar ihop olja som passerar filtret?

Behållaren måste kunna andas, alltså få ut fukt men ännu viktigare är att trycket från motorn försvinner ut, annars skjuter du packboxar och sånt. Hålen i luftburken låter du vara.

Swedie skrev:

Kurvmakaren.. de där med att ta av bromsslangen från huvudcylindern..vad gjorde det? var det endast för att lufta endast huvudcylindern? kommer det inte skvätta en hel del bromsvätska då?

Lägger du en tygtrasa runt bulten innan du lossar den så skall det inte vara några bekymmer.
Se till att du inte lossar den mer än typ ett halvt varv (bara så att bromsvätskan och luften kan ta sig ut).

Vad du än gör så släpp inte på bromsen förrän du spänt bulten igen.

:tummenupp

OLJEKYLD GSXR skrev:
Snipp..
Hålen i luftburken låter du vara.

Men brukar inte de sitta efter luftfiltret? Om inte ventilationsslangen sitter där så spelar det ingen roll om man har luftfilter eller inte. Så jag tror/tycker att lite eltejp över hålen vore en bra ide?
Eller har jag missat nått?

Manual

Har manualen till Thunderarslet ,det är ju i stort sett samma hoj(förutom gaffel, lite mera motor och en kugge mindre)
Hojta om du vill ha den ....

om det inte är samma motor så är det väl inge bra? tack ändå :)

Råka skjuta topplockspackningen idag när jag sumpa i för mycket ny olja i motorn!... ajja! så kan det gå! Den verkar tät nu igen efter att jag tog ur olja å satte ett filter till vevhusventilationen.

Hur var det igen... gör det nått om det endast går en slang från vevhusventilationen till en flaska som är relativt lufttät.. utan att finns en vent? kommer motorn fö övertryck då å skjuta packningar? please answer :hej

köpte en plåtburk med skruvkork på för 32.50. Fick iofs oxå en halvliter Dot 4 Super Bromsvätska :D

Ju nu är det en slang som går ner i burken, å ett hål i korken oxå för å andas. Vet inte ännu en bra lösning för å göra så att oljan inte skvätter på mig (genom det där lilla andningshålet).

Se till att venthålet inte är för klent bara. Led iväg vetilationen från burken med en lång slang.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back