Täta slip-on infästning

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Min highpipe läcker lite i skarven mellan röret och själva dämparen. Röret är ju bara instucket i dämparen och sedan sitter en fjäder för att hålla ihop det. Det går att jucka lite upp och ner, så någon superpresision är det inte.

Hur täta? Har använt ljuddämparpasta på en tidigare hoj, men problemet är ju att de gärna blir stenhårt och jag vill gärna kunna få isär skiten om det skulle behövas :gnissla

Läcker det då, och låter illa?
Annars, kör vidare...

Om du vill kan du gå på Biltema och köpa lite ljuddämparpasta och smeta på lite försiktigt.

Mats

tejpa några varv med en värmetålig vulktejp där skarven blir innan du trycker över dämparen. När tejpen vulkaniseras blir det en bra packning.

• Gilla
Reaktioner: eha
Läcker det då, och låter illa?
Annars, kör vidare...

Om du vill kan du gå på Biltema och köpa lite ljuddämparpasta och smeta på lite försiktigt.

Mats

Ja, det läcker, blir sotigt utanför. DEssutom tycker jag att hojen låter lite för vasst, hoppas att det blir bättre om man tätar.

tejpa några varv med en värmetålig vulktejp där skarven blir innan du trycker över dämparen. När tejpen vulkaniseras blir det en bra packning.

Funkar biltemat vulktejp, upp till 90 grader står det?

Min highpipe läcker lite i skarven mellan röret och själva dämparen. Röret är ju bara instucket i dämparen och sedan sitter en fjäder för att hålla ihop det. Det går att jucka lite upp och ner, så någon superpresision är det inte.

Hur täta? Har använt ljuddämparpasta på en tidigare hoj, men problemet är ju att de gärna blir stenhårt och jag vill gärna kunna få isär skiten om det skulle behövas :gnissla

pastan stelnar och blir hård jo, det är de som e pointen, men när du sedan skrapar på det så faller det i bitar! prova på en liten plats, så får du se!

Lånar tråden lite...
Jag är i farten och letar ny ljuddämpare till min gsx-r 750 -98.
Har hittat några som lockar på ebay men det är slip-on.
Och, rätta mig om jag har fel, men måste jag då kapa i avgassystemet för att sedan
liksom "trä på" ljuddämparen? Eller kan det vara bultar även fast det heter slip-on?

/Henrik

Det finns värmetålig silikon som klarar 300 grader för en elastisk tätning.

henk6867: det kallas slip-on även när det är bolt-on. Bara du köper till din modell så brukar de passa.

Ojoj, gammal tråd.

Som sagt, använd silikon i slipjoints/glidskarvar i avgas.
Högtempssilikon behövs inte, silikon kan inte smälta.
Jag använder den transparenta varianten av denna som finns på Clas i Sjön.
http://www.clasohlson.se/Product/La...oducts/Hi/34-9336-3_2010-07-06_130858_273.jpg

Transparent är bra, man vill nämligen ha så lite tillsatser som möjligt, så ren silikon som möjligt, då tål den tom ett rödglödgat avgassystem utan förlora sin elasticitet.

Håller mycket bra och är ändå rimligt lätt att få isär när man ska demontera avgassystemet.

Ojoj, gammal tråd.

Som sagt, använd silikon i slipjoints/glidskarvar i avgas.
Högtempssilikon behövs inte, silikon kan inte smälta.
Jag använder den transparenta varianten av denna som finns på Clas i Sjön.
http://www.clasohlson.se/Product/La...oducts/Hi/34-9336-3_2010-07-06_130858_273.jpg

Transparent är bra, man vill nämligen ha så lite tillsatser som möjligt, så ren silikon som möjligt, då tål den tom ett rödglödgat avgassystem utan förlora sin elasticitet.

Håller mycket bra och är ändå rimligt lätt att få isär när man ska demontera avgassystemet.

Appropå silikon, har du koll på var man kan köpa silikonisolerad tändkabel på lösmeter? Gärna gul.

Appropå silikon, har du koll på var man kan köpa silikonisolerad tändkabel på lösmeter? Gärna gul.

Om man ska köpa över disk så är det nog V8-firmor som gäller. Typ Hansen racing eller Persåker. Men vad det finns för sådana firmor i dina trakter vet jag inte.

Själv brukar jag beställa sånt på nätet, tex från JEGS i USA, eller Ebay-firmor

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...