Tänkte prova Linux, vilken version?

  • Thread starter Thread starter Loy
  • Start date Start date

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hepp!

Tänkte testa lite Linux, men vad ska man dra ner? Mint körde en polare och han var nöjd, sen har man ju hört att Ubuntu ska vara "the shitze". Blir man nöjd vilket man än tar?

Det ska rulla på en Intel E6600 med ett ATI Hd5770. Borde finnas drivrutiner och liknande?
 
Ubuntu lär bli standardsvaret, och jag tror nästan att det är den lättaste distributionen att börja med om du aldrig haft med Linux att göra.

Ubuntu har under de senaste åren varit den mest använda Linux-distributionen (desktop) fram tills för inte så längesedan då Linux Mint tog över den platsen.

Anledningen verkar till 90% vara deras egna fönsterhanterare, Unity, som många stör sig på. Linux Mint använder istället nya Gnome3 (som lika många stör sig på) men har tweakat det till det gamla utseendet i Gnome2 som de flesta älskade.

Som slutsats dock tycker jag ändå att Ubuntu är en lättare distro att börja med som har en otroligt stor community runt sig. Unity går att avinstallera om man vill och ganska lätt ersätta med Gnome.
 
Det blev Ubuntu, mest för att jag såg att dom hade en Live-cd, hittade inte det på mint. Ska bli skoj att testa idag :)
 
Det blev Ubuntu, mest för att jag såg att dom hade en Live-cd, hittade inte det på mint. Ska bli skoj att testa idag :)

Kanske är ensam om det, men om man ska rodda runt lite med disten, så är Ubuntu absolut bökigast.

Men vill man bara sitta i office eller surfa så är den smidigast.
 
Kanske är ensam om det, men om man ska rodda runt lite med disten, så är Ubuntu absolut bökigast.

Men vill man bara sitta i office eller surfa så är den smidigast.

Tänkte väl inte nörda runt alls, bara testa hur det är lite :)
 
Vad vill du göra då, "rodda runt lite med disten"?

Eftersom jag aldrig råkat ut för en komplett dist, så måste man oftast installera tjitt och då gnälls det om att man inte har adminkonto.

Föredrar distar där man får skapa ett sånt.
 
Eftersom jag aldrig råkat ut för en komplett dist, så måste man oftast installera tjitt och då gnälls det om att man inte har adminkonto.

Föredrar distar där man får skapa ett sånt.

Det är då du använder sudo. Du kan även använda rootkontot i Ubuntu, men det är lite "nybörjarsätt".
 
Eftersom jag aldrig råkat ut för en komplett dist, så måste man oftast installera tjitt och då gnälls det om att man inte har adminkonto.

Föredrar distar där man får skapa ett sånt.

"passwd root" i terminalen och du har skapat ett root-konto i Ubuntu :tummenupp

Men det finns en anledning till att det är inaktivt vid installationen och det är för att folk inte ska vara inloggade som administartörer.

Därav engångskommandot "sudo" (Super User Do) för att köra enskilda admin-uppgifter som en vanlig användare.
 
Ubuntu med deras nya jävla gränssnitt suger elefantballe.

Jag uppgraderade och höll på att kräkas, så nu kör jag Gnome igen.

Nästa gång tror jag att jag provar Mint istället, dom borde ha en livecd/bottbar USB variant.
 
"passwd root" i terminalen och du har skapat ett root-konto i Ubuntu :tummenupp

Men det finns en anledning till att det är inaktivt vid installationen och det är för att folk inte ska vara inloggade som administartörer.

Därav engångskommandot "sudo" (Super User Do) för att köra enskilda admin-uppgifter som en vanlig användare.

Eftersom alla verkliga ändringar kräver admin så känns det jäkligt fjolligt att behöva gå runt hela tiden.

Hellre ett adminkonto där man fixar till allt, och sen kör user. :)
 
Men fan vad ni grejjar med konstiga namn :D

Vilket ska jag köra då? Drog ner Ubuntu och den var lite jobbigt med listen till vänster, minns att jag provade det för ett tag sedan och då var det mycket renare. Räcker det att backa en version?
 
Eftersom alla verkliga ändringar kräver admin så känns det jäkligt fjolligt att behöva gå runt hela tiden.

Hellre ett adminkonto där man fixar till allt, och sen kör user. :)

Det handlar inte om att "gå runt", det handlar om ett säkerhetstänk och hur det är meningen att man ska använda operativsystemet. Nu kanske du mest vill ha det på din PC och inte i en komplex servermiljö så då är det ju en annan sak och inte samma säkerhetsrisk att tex alltid vara inloggad som root.
 
Eftersom alla verkliga ändringar kräver admin så känns det jäkligt fjolligt att behöva gå runt hela tiden.

Hellre ett adminkonto där man fixar till allt, och sen kör user. :)

nej nej nej nej nej nej....

Vill du ha ett adminkonto till allt så ska du köra Windows. Grundtanken med linux är att du är en vanlig user, när du väl behöver installera något begär du att få göra det med ett lösenord. Så ofta borde det inte vara du ska installera något så det är ett problem.

Men ärligt talat, efter att krånglat hit och dit med Linux kommer jag alltid tillbaka till Windows. Att få en linux-dist att rulla hyfsat kostar mer räknat i arbetstid än en Windows-licens kostar. Men vill man ändå leka lite är en virtuell maskin perfekt, jag kör själv Arch Linux virtuellt när jag känner för det. Tröttnar man på det klickar man bara på krysset och är åter i sin hemtrevliga windows-miljö!

Vill du köra linux - Ubuntu är för n00bs (annat ord för folk som besitter någon form av social kompetens). Kör hellre något mer hardcore som Arch Linux, Gentoo eller Slackware så blir ni häftiga online.Online är trots allt det stället man helst är häftig, Där hänger alla brudar :7peta
 
Last edited:
nej nej nej nej nej nej....

Vill du ha ett adminkonto till allt så ska du köra Windows. Grundtanken med linux är att du är en vanlig user, när du väl behöver installera något begär du att få göra det med ett lösenord. Så ofta borde det inte vara du ska installera något så det är ett problem.

Men ärligt talat, efter att krånglat hit och dit med Linux kommer jag alltid tillbaka till Windows. Att få en linux-dist att rulla hyfsat kostar mer räknat i arbetstid än en Windows-licens kostar. Men vill man ändå leka lite är en virtuell maskin perfekt, jag kör själv Arch Linux virtuellt när jag känner för det. Tröttnar man på det klickar man bara på krysset och är åter i sin hemtrevliga windows-miljö!

Vill du köra linux - Ubuntu är för n00bs (annat ord för folk som besitter någon form av social kompetens). Kör hellre något mer hardcore som Arch Linux, Gentoo eller Slackware så blir ni häftiga online.Online är trots allt det stället man helst är häftig, Här hänger alla brudar :7peta

Jo linux är finemang för server..

Men vill man ha samma funktionalitet som windows i en desktopmiljö, så behöver man admin för att styra till allt rätt.

Ubuntu har säkert utvecklats, men liksom "nej du får inte installera 3eparts mp3-stöd utan admin som vi har bestämt att du inte ska ha tillgång till pga säkerhetskäl"

Hur mycket sånt som helst råkade jag ut under dom 5-6 gånger jag installerade Ubuntu.

Gillade Mepis bättre ( finns som liveCD)
 
Men fan vad ni grejjar med konstiga namn :D

Vilket ska jag köra då? Drog ner Ubuntu och den var lite jobbigt med listen till vänster, minns att jag provade det för ett tag sedan och då var det mycket renare. Räcker det att backa en version?

Du får nog backa två steg för att få det gamla utseendet/funktionen, fast jag drog ner gnome till den nyaste, det var lite pyssel men nu ser det ut som gamla ubuntu trots att jag har senaste versionen.
 
Tackar för svaren. Nu till nästa problem!

Hade baara DVD:n inkopplad, då bootade datorn fint från denna. Kopplade in en hdd, nu funkar inget.

Hdd:n är IDE så den sitter på samma kabel som DVD:n. Finns bara en IDE-port på mb med. Hur ska man koppla/bygla för att det ska funka? Tycker jag provat det mesta nu utan att det funkar..
 
Du får nog backa två steg för att få det gamla utseendet/funktionen, fast jag drog ner gnome till den nyaste, det var lite pyssel men nu ser det ut som gamla ubuntu trots att jag har senaste versionen.

Det är nog ännu längre än så. Tror att de började med Unity redan -09? (I så fall 4-6utgåvor sedan).

Håller med att Unity är kasst, det buggigt och "bloat-igt". Gnome3 är tyvärr ganska nerbloatat med men går att rensa upp rätt så bra.

12.04 väntar jag med spänning på. Det blir ju en LTS-version som släpps vart annat år och kommer förhoppningsvis ärva lite mer av Debians stabilitet.
 
Tackar för svaren. Nu till nästa problem!

Hade baara DVD:n inkopplad, då bootade datorn fint från denna. Kopplade in en hdd, nu funkar inget.

Hdd:n är IDE så den sitter på samma kabel som DVD:n. Finns bara en IDE-port på mb med. Hur ska man koppla/bygla för att det ska funka? Tycker jag provat det mesta nu utan att det funkar..

Menar du att du vill boota DVD'en fast du har en HD inkopplad? I så fall får du byta Boot-orningen i din BIOS alternativt gå in i BOOT-menyn (F12 vid starten på de flesta burkarna)
 
Menar du att du vill boota DVD'en fast du har en HD inkopplad? I så fall får du byta Boot-orningen i din BIOS alternativt gå in i BOOT-menyn (F12 vid starten på de flesta burkarna)

Precis så. Bootordningen är bytt. Men när man startar så antingen händer inget alls, det kommer upp en rad med typ "linuxliveubuntutjohejs" eller det kommer det sistnämda upp plus en massa siffror med error... :3freak
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top