Tänkte prova Linux, vilken version?

• Thread starter Thread starter Loy
  • Start date Start date
Det är nog ännu längre än så. Tror att de började med Unity redan -09? (I så fall 4-6utgåvor sedan).

Håller med att Unity är kasst, det buggigt och "bloat-igt". Gnome3 är tyvärr ganska nerbloatat med men går att rensa upp rätt så bra.

12.04 väntar jag med spänning på. Det blir ju en LTS-version som släpps vart annat år och kommer förhoppningsvis ärva lite mer av Debians stabilitet.

Jag tror att det bara är sedan 10.04/10.10, men då kunde man ju välja Gnome istället, det är väl bara dom senaste två där man inte har kunnat välja.

Jag tror att det bara är sedan 10.04/10.10, men då kunde man ju välja Gnome istället, det är väl bara dom senaste två där man inte har kunnat välja.

Just det, kan stämma. Man kunde nog välja Gnome2 i början, sen försvann valet helt.

Hepp!

Tänkte testa lite Linux, men vad ska man dra ner? Mint körde en polare och han var nöjd, sen har man ju hört att Ubuntu ska vara "the shitze". Blir man nöjd vilket man än tar?

Det ska rulla på en Intel E6600 med ett ATI Hd5770. Borde finnas drivrutiner och liknande?

Debian

Ubuntu är bara Debian + onödigt bjäfs.

Ubuntu har varit the shit för nybörjare, lättinstallerat och allt har bara funkat automagiskt (nåja, jag trasslade lite med ett skitljudkort på en dator)

Linux Mint är efterträdaren, gick om Ubuntu som mest nerladdade flavour av Linux för någon månad sedan.

Mint är vad Ubuntu skulle ha varit om Ubuntufolket hade valt rätt väg för ett par år sedan.

Nu valde Ubuntu att göra något eget som ingen gillar, det kan bli Ubuntus död.

Ubuntu har varit the shit för nybörjare, lättinstallerat och allt har bara funkat automagiskt (nåja, jag trasslade lite med ett skitljudkort på en dator)

Linux Mint är efterträdaren, gick om Ubuntu som mest nerladdade flavour av Linux för någon månad sedan.

Mint är vad Ubuntu skulle ha varit om Ubuntufolket hade valt rätt väg för ett par år sedan.

Nu valde Ubuntu att göra något eget som ingen gillar, det kan bli Ubuntus död.

Jag har samma erfarenhet! Skall kolla in Mint och se om du har rätt! (tack för tipset)

till TS, nyare version en 11.4 är det inte värt att installera av ubuntu, 11.10 börjar kännas mera som Mac än linux (unity =>skit som fan)

Unity käkar en del minne, men är annars helt ok - ett grafiskt tryne bland alla andra. Gnome och KDE är inte heller några lättviktare och tuggar i sig ganska mycket primärminne med olika små widgets som ska hålla igång det grafiska.

Enkelt och rent = twm eller någon liknande old school-fönsterhantering. Rakt ovanpå X11. Där styr man utseendet på menyer m.m. i rena textfiler. Dock saknas just "bells & wistles" för wlan-uppkoppling, epost-ikoner osv (om man inte själv lägger upp dem via .Xsession el.dyl.). Sånt gick att köra på gamla 386/486:or med bara något hundratal kilobyte minne.

Linux är ett bra OS och utmärkt verktyg framförallt om man jobbar med nätverk/felsökning, säkerhet och computer forensics m.m.

Och som svar på frågan, så ja - Ubuntu är ett bra val, vare sig man är nybörjare eller mer rutinerad. Jag har kört en massa andra distributioner och grunden är densamma (kärnan), men paketering skiljer sig åt och så finns det de som man kompilerar allt från källkod (Source Mage t.ex.). Debian har länge ansett som den mest konservativa och stabila distributionen och lämplig för servertjänster - om man inte bygger eget. Ubuntu är lite snabbare i vändningarna och introducerar mer nya buggar, men är baserat på Debian-tänket ändå.

Ska man inte använda desktop-hantering, utan vill ha något litet för en router t.ex., så vill jag slå ett slag för Bifrost [1] eller OpenWRT (m.fl. - finns andra smådistributioner).

[1] Jag hade hand om säkerhet och produktifiering av den distributionen under många år. Extrem stabilitet och prestanda för nättjänster (med NAPI, pktgen och LC-trie t.ex. - made in Sweden :) ).

Det är inget problem (för mig) att Unity vill äta lite minne, det har jag gott om, problemet är att det känns helt jävla hopplöst att leva med.

Jag har inga problem med att byta mellan olika operativsystem och olika skrivbordsmiljöer, men med Unity tog det tvärstopp, det kommer jag aldrig att vänja mig vid.

Nu kommer jag in lite som bolltvåa men ni som ogillar unity samt att behöva installera massa saker till
eran Ubuntu borde prova att köra Mint som är just Ubuntu med gnome + en massa tilläggsprogram installerat redan från scratch.
Sedan att Ubuntu är en debian i grund och botten det är väl inget problem. Stora problemet med debian är ju att
dom ligger så jäkla långt efter på uppgraderingarna att man plötsligt sitter där med nätverkskort som inte fungerar osv.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back