Unity käkar en del minne, men är annars helt ok - ett grafiskt tryne bland alla andra. Gnome och KDE är inte heller några lättviktare och tuggar i sig ganska mycket primärminne med olika små widgets som ska hålla igång det grafiska.
Enkelt och rent = twm eller någon liknande old school-fönsterhantering. Rakt ovanpå X11. Där styr man utseendet på menyer m.m. i rena textfiler. Dock saknas just "bells & wistles" för wlan-uppkoppling, epost-ikoner osv (om man inte själv lägger upp dem via .Xsession el.dyl.). Sånt gick att köra på gamla 386/486

r med bara något hundratal kilobyte minne.
Linux är ett bra OS och utmärkt verktyg framförallt om man jobbar med nätverk/felsökning, säkerhet och computer forensics m.m.
Och som svar på frågan, så ja - Ubuntu är ett bra val, vare sig man är nybörjare eller mer rutinerad. Jag har kört en massa andra distributioner och grunden är densamma (kärnan), men paketering skiljer sig åt och så finns det de som man kompilerar allt från källkod (Source Mage t.ex.). Debian har länge ansett som den mest konservativa och stabila distributionen och lämplig för servertjänster - om man inte bygger eget. Ubuntu är lite snabbare i vändningarna och introducerar mer nya buggar, men är baserat på Debian-tänket ändå.
Ska man inte använda desktop-hantering, utan vill ha något litet för en router t.ex., så vill jag slå ett slag för Bifrost [1] eller OpenWRT (m.fl. - finns andra smådistributioner).
[1] Jag hade hand om säkerhet och produktifiering av den distributionen under många år. Extrem stabilitet och prestanda för nättjänster (med NAPI, pktgen och LC-trie t.ex. - made in Sweden

).