Tänkte lite på det här med olyckor och grejer.

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Hoj
Ingen
Jag har kört min första sporthoj (En GSX-R 01a 750) nån månad eller 2 nu. Och man tänker till lite ibland när det gäller folk som dör eller skadar sig allvarligt i trafiken. Alltid känner man nån eller känner nån som känner nån.

Att tänka "det händer inte mig" är ganska naivt. Hur "duktig" man än må vara och även om man tar det lugnt så kan olyckan vara framme i 70km/h eller i 200 km/h.

Jag är inte särskilt erfaren när det gäller hojåkande. Haft mitt körkort denna sommaren skulle man kunna säga. Ändå blåser jag omkring som en blådåre med min hoj. Att köra i 70 med en sporthoj är inte så himla roligt, nåt som säkerligen de flesta håller med om.

Kraschar man med en bil i ett trädi 50 så har man trädet in i motorrummet. I 70 så är chansen att överleva liten, då har man trädet inne vid växelspaken. Vid 90 i baksätet etc.

Men åter till ämnet, man kommer på sig att göra dumma omkörningar. Ligga i 180 - 200 på motorvägen (vilket inte är så jävla tufft, bara dumt att utmana ödet ifall nån skulle svänga ut framför en).

Den 25e skall jag på bankörning på Falkenberg. Den där kurv och bromstagningskursen med SMC. Är det skoj att köra på bana så funderar jag på att skaffa en hoj för fritiden. Kanske en glidare eller nåt liknande för att iaf "minska" riskerna lite. Dvs jag kör inte som en blådåre.

Det är inte så att jag åker omkring och tänker på detta, när man kör så kör man och bara njuter av farten och kurvorna. Men när man väl kommer hem eller stannar till lite kommer tankarna.

Skall det vara så att man tänker: Fasiken vad skönt jag kom hem idag igen?

Jag skaffade min gixxer med tankarna; "Jag skall ta det lugnt och fint." Och det gick ju sådär.

Så min fråga är nu: Kan jag behålla min gixxer för banbruk eller finns det regler om hur mycket kubik etc? Och kanske det är slöseri att köra en 60000 kronor, ganska ny hoj när jag eg borde skaffa en billigare.

Sen kommer ju det här med licens etc. Är det nån som har lite tips och orkar svara på frågor får ni gärna adda mig på msn: Johan.hansen@softlight.se

Blev en lång post, men ibland vill man lufta sig lite.

Din hoj funkar bra till vanliga bandagar. Men om du ska ta licens och börja tävla (bandagar brukar leda dit) så skulle jag nog rekomandera hoj byte beroende på vilken klass du tänkt köra i. Och när man köper en rr-hoj så brukar det redan sitta bättre dämpare och styrdämpare + lite annat godis.
Men om du nu vill bygga om din nuvarande hoj så går ju det med men är kanske inte helt optimal för rookie rejsing.
En rr-licens tar du på tex LMS kostar runt 1000 lappen för själva kursen och sen ca 2400 för att lösa ut själva licensen.

Tycker det är sjukt tråkigt att du känner så. Du kanske inte är lämpad för motorcykel över huvudtaget? Man skall ha kul när man kör - både medans och efter.

vbg_snake skrev:
2192925 Tycker det är sjukt tråkigt att du känner så. Du kanske inte är lämpad för motorcykel över huvudtaget? Man skall ha kul när man kör - både medans och efter.

Tro mig, jag har jätteskoj när jag kör. Och tänker inte alls på sånt under körningen. Men man kör som en jävla idiot ibland. Och kommer fortsätta med det så länge man har en sporthoj mellan benen troligen. Då kanske det är bättre att köra på bana.

Tack för tipsen iar! :tummenupp

Backblade skrev:
2193469 Tro mig, jag har jätteskoj när jag kör. Och tänker inte alls på sånt under körningen. Men man kör som en jävla idiot ibland. Och kommer fortsätta med det så länge man har en sporthoj mellan benen troligen. Då kanske det är bättre att köra på bana.

Tack för tipsen iar! :tummenupp

Jag tycker oxå det e kul att köra fort.. då är mitt "fort" förmodligen lååångt i från ert fort.. , men jag tar allt i min egna takt och som sagt man vet juh aldrig hur andra trafikanter reagerar.. jag brukart försöka att tänka på att jag är "osynlig" för andra... men jag kör lite fort i alla fall där jag ser att jag vågar :cdevil hihi.. Å, nej, jag tänkte inte byta hoj, så det så!

Tänk att du skrev det där bara några dagar innan du klotade .. rätt så rejält .. scaryyyyy ... :3freak

De flesta som kör sporthojar gillar att köra fort. Redan vid hojvalet så har man en liten föraning om vad för slags förare denne är. Tror jag.

Kanske är det så att man nästan alltid kör lagligt, men att man vill ha krämen där om man får lite spel nån dag o vill brassa i helvet lite. Så kan det också vara.

Men jag är övertygad om att, om man har känslan efter ett åk, eller under, att "shit vilken tur jag har, jag överlevde i dag också". Då är något fundamentalt fel. Vill man transportera sitt arsle hit o dit på säkrast möjliga sätt - köp en stor krocksäker bil.

Dark_Messenger skrev:
Men jag är övertygad om att, om man har känslan efter ett åk, eller under, att "shit vilken tur jag har, jag överlevde i dag också". Då är något fundamentalt fel.
Jag håller med helt, men vet inte om vi ser det på samma sätt. :) Jag menar att det väldigt sällan handlar om tur eller otur, huruvida man råkar ut för något på hoj. Man kan i väldigt hög grad själv påverka sannolikheten för att en olycka händer. Tror man att det handlar om tur är man på helt fel spår, och löper rejält mycket större risk att hamna i statistiken.

69:an skrev:
2224801 Jag håller med helt, men vet inte om vi ser det på samma sätt. :) Jag menar att det väldigt sällan handlar om tur eller otur, huruvida man råkar ut för något på hoj. Man kan i väldigt hög grad själv påverka sannolikheten för att en olycka händer. Tror man att det handlar om tur är man på helt fel spår, och löper rejält mycket större risk att hamna i statistiken.
Ansvaret för dig som hojåkare är att du måste riskkalkylera hela tiden, ännu mera än som bilist, eftersom ETT misstag oftast får stora konsekvenser på hoj. Självklart kan man påverka. Kör man som en dåre o busar där man inte ska busa, om jag uttrycker mig så. Då ber man ju om det. Kör man med lite sunt bonnförnuft och riskkalkylerar kan man köra ett helt liv utan att vara inblandad i en olycka.

MEN, sen finns ju de faktorer som man inte kan råda över. Typexemplet är rattfyllot som skiter i att stanna vid stop-skylten och mejjar ner dig när du kommer åkande i 50km/h.

Detta är något att hålla i huvudet också, dock anser jag att man inte ska åka runt o vara rädd för det hela tiden eftersom det är en faktor som ligger utom din egen kontroll. Har man den inställningen att man är rädd för allt som kan hända i trafiken när man åker hoj så är vi tillbaka på ruta ett, dvs lägg av eller köp bil för du kommer ändå aldrig kunna njuta av mc-åkningen.

Kör lugnare så minskar ni riskerna att hamna i en olycka även om man aldrig kan vara helt säker. Otäckt hoppas han kryar på sig fort

Dark_Messenger skrev:
Detta är något att hålla i huvudet också, dock anser jag att man inte ska åka runt o vara rädd för det hela tiden eftersom det är en faktor som ligger utom din egen kontroll. Har man den inställningen att man är rädd för allt som kan hända i trafiken när man åker hoj så är vi tillbaka på ruta ett, dvs lägg av eller köp bil för du kommer ändå aldrig kunna njuta av mc-åkningen.

Fast det handlar mer om att "få dåligt samvete" efter att man kört klart.
När man väl är igång är allting kul men efteråt inser man ibland att Oj, den bilen hade jag inte koll på, tur att den inte bytte fil etc.

General E skrev:
2224940 Fast det handlar mer om att "få dåligt samvete" efter att man kört klart.
När man väl är igång är allting kul men efteråt inser man ibland att Oj, den bilen hade jag inte koll på, tur att den inte bytte fil etc.
Mm, håller med. Det är inte alltid man lever som man lär heller. Höll på att tabba mig rejält igår pga trötthet som gjorde att jag blev ouppmärksam på ett möte.

Dark_Messenger skrev:
MEN, sen finns ju de faktorer som man inte kan råda över. Typexemplet är rattfyllot som skiter i att stanna vid stop-skylten och mejjar ner dig när du kommer åkande i 50km/h.
Visst är det så men å andra sidan kan man ju se till att vara beredd när man passerar korsningar och hålla koll på dem som utgör den största faran.
Ser jag själv en mötande bil som ska svänga vänster över min körbana så saktar jag alltid ner så jag vet att jag kan stanna om bilisten har missat mig.
Står jag in en korsning och ska köra ut och det kommer en lite större bil som ska svänga så väntar jag tills han är klar med min sväng för att inte bli överkörd av bilen/hojen som låg skymd bakom honom.
Osv...

Jag tar mig knappast snabbast från A till B men jag har hittills alltid kommit fram till B :)

sandstream skrev:
2225028
Ser jag själv en mötande bil som ska svänga vänster över min körbana så saktar jag alltid ner så jag vet att jag kan stanna om bilisten har missat mig.
Så brukar jag också göra. Eller i allafall sätta foten i bromsberedskap utifall att... Sen finns ju rikspuckona som trots att de sett att jag kommer och vi har etablerat ögonkontakt, ÄNDÅ kör ut helt livsfarligt rakt framför en. När de har stop och väjningsplikt menar jag, och jag kommer på raksträcka.

En farlig situation kan uppstå när bilen har väntat ett tag o börjar bli otålig, jag kommer. Saktar ner lite och tittar på bilföraren för att försäkra mig om att han står still. Då får han för sig att svänga ut!

Tänker säkert: "Nu orkar jag inte vänta längre, jag hinner nog...", typ..

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph